Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

iemand ervaring met oplader op zonne-energie?

Gebruikersavatar
trassi addict
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00

Gebruikersavatar trassi addict 07 mei 2022 10:06

Beste forumleden,

met een grote meerdaagse fietstocht in het vooruitzicht voorzie ik dat ik extra stroom onderweg nodig heb. Nu kan ik kiezen tussen een grote powerbank, die ik op m'n slaapplekken oplaadt, of een oplader op zonne-energie. Dat laatste klinkt lief, handig en groen, maar ik vraag me af of het in praktijk ook goed/handig werkt. (Naafdynamo oplader valt af).

Iemand hier ervaring mee, en/of tips?

Pilostilo
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jan 2015 09:47

Pilostilo 07 mei 2022 10:30

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan mij inbeelden dat de praktijk uitvoering lastig is. Het opladen van een powerbank lijkt mij het handigst, maar dat doe je net zo gemakkelijk op je slaapplek zoals je aangeeft in je post. Je wint dan dus niet echt iets. Ook als je ergens slaapt waar je niet kunt laden, dan stop je onderweg altijd wel ergens voor koffie of bij een supermarkt, waar je een powerbank gemakkelijk bij kunt laden.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 mei 2022 11:19

Ik zat toevallig laatst ook naar zo'n ding te zoeken. Nog niks gekocht, ga ik ook niet doen ook niet. De reviews zijn unaniem, opladen in de zon werkt niet. 10 uur in de volle zon onder de goede hoek en nog steeds geen streepje erbij.
Live fast; die young. mijn blog

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 mei 2022 15:51

Ik heb die afweging ook al eens gemaakt, in mijn geval voor wandelingen. Solarpanel op een powerbank is veel te klein om genoeg energie op te wekken voor fatsoenlijk opladen. Daarom heb ik een hele kleine powerbank gekocht die flink wat capaciteit heeft, 10000mAh volgens de specs. Dat is dus 2x telefoon volledig opladen. En snelladen op zowel uitgang als ingang, dus bij een lunch op een terras kan ik nog altijd even bijtanken.

Wel fatsoenlijk merk nemen en de no-name AliExpress spullen laten liggen: https://www.bol.com/nl/nl/p/aukey-basix ... 2008093611
Dogma F

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 07 mei 2022 21:08

Al bijna 10 jaar een zonnepaneeltje (formaat richting A4 in hoes met 4 ringen op de hoeken) waarmee ik op vakantie mijn mobiel, powerbank en Mio kan opladen. Vooral de Mio gaat verbazingwekkend goed. Kan uitstekend vastgemaakt worden aan stuur- of zadeltas.

hayes

hayes 07 mei 2022 21:54

Ik denk dat een degelijke powerbank idd een stuk handiger is. M'n dochter heeft er eentje van 20.000 mah. Dat ding heeft wel een uur of 5-6 nodig om helemaal op te laden en weegt ook wel iets, maar zij sleurt dat ding nu al een jaar overal mee en het werkt nog feilloos.
20 euro op Ali.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mei 2022 08:01

hayes schreef: 07 mei 2022 21:54 Ik denk dat een degelijke powerbank idd een stuk handiger is. M'n dochter heeft er eentje van 20.000 mah. Dat ding heeft wel een uur of 5-6 nodig om helemaal op te laden en weegt ook wel iets, maar zij sleurt dat ding nu al een jaar overal mee en het werkt nog feilloos.
20 euro op Ali.
De powerbank die ik gelinked hebt is zo groot als een bankpas (veel dikker uiteraard wel), laadt in 2 uur op (met PD snellader) en heeft voldoende power om je telefoon 2x op te laden van 10% naar 100%. 20.000mAh is beetje overdreven als je maar 1, max 2 dagen moet overbruggen. Scherm van je telefoon staat uit onderweg, dus die verbruikt weinig energie. Blijft verlichting en fietsomputer over, niet de meest "power hungry" apparaten en kun je je met 10.000mAh makkelijk redden, nog wel met minder zelfs.
Dogma F

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 mei 2022 08:39

Mijn ervaring met fietsen met bagage en onderweg de apparaten weer opgeladen krijgen:
- de telefoon loopt elke dag voor de helft leeg. Batterij capaciteit is 3000 mA. Daar moet dus elke dag 1500 mA bij.
- navigatie speelgoed loopt voor zo'n 70-80% leeg. Dat klinkt wat veel, maar een gemiddelde fietsdag bestaat uit 5 uur fietsen en 3 uur lummelen. De huidige wahoo heeft een capaciteit van 1600 mA, dus daar mag ook weer 1200 mA in.

Elke dag dus 2700 mA. Met een 10.000 mA powerbank kun je dus 3 keer alles weer opladen. Met volle powerbank, telefoon en navigatie en af en toe bijladen, kun je dus 4-5 nachten zonder stop contact leven.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mei 2022 08:52

De truc is om je telefoon gewoon volledig uit te zetten. Het is immers vakantie. Gaat ie dagen mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 mei 2022 09:00

Leuk idee, maar hoe maak ik dan foto's? Of hoe zoek ik naar een restaurant, camping of winkel zonder google? En hoe lees ik dan een e-book? Of hoe bekijk ik een weerbericht?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mei 2022 09:10

Anders gebruik je zo veel mogelijk vliegtuigstand, ook goed. Kan je gewoon nog fotos maken. En je kan m altijd weer aanzetten als je echt iets wil zoeken.

Je rijdt rond en stopt waar t leuk is om te eten. Kom nou een restaurant vind je altijd wel ergens in een dorpscentrum/centrale plek.

Weerbericht bekijken is zinloos op fietsvakantie. Je moet toch verder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
trassi addict
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00

Gebruikersavatar trassi addict 08 mei 2022 12:33

Dank voor de reacties.
Draadje is gemuteerd van gebruik van zonnecellen (ik hoor vooral nee: dat is eigenlijk het antwoord dat ik ook verwacht had), naar: hoeveel peut heb je nodig voor je apparaten tijdens een fietstocht, naar: mag je telefoon eigenlijk wel aan staan.

Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen overwegingen over het gebruik van de apparatuur. En mijn vraag is beantwoord.

Plaats reactie