Rick13 schreef: ↑09 mei 2022 10:05
Bedankt voor de tips.
Grappig om de verschillen te lezen.
Dus uit testen en kijken wat voor mij het beste werkt?
Ligt eraan hoe je plek/tijd/gelegenheid hebt, en welk smeermiddel. Het kamp "wax" heeft minder problemen met schoonmaken, afspoelen/afvegen/drogen/waxen, klaar. De olieboys (waaronder ik) hebben behoefte aan een ontvetter. Omdat ik krap behuisd ben moet ik het schoonmaken in de openbare ruimte doen, dus biologisch smeermiddel en Dasty is voor mij een goede combi. Wasbenzine etc kan natuurlijk ook maar is wat lastiger met afvoeren van vuile rommel.
Het verhaal van kettingbreuk door schoonmaken met verkeerde middelen duikt vaker op. Ik werk veel met werktuigbouwkundigen en die moeten hartelijk lachen met dergelijke uitspraken, dus of dat nou echt op waarheid berust weet ik niet. Net als het niet-aflatende praatje "geen wasbenzine, je spoelt het vet tussen de schakels uit" en daarvan weet ik dat het kletskoek is. De drukken in een ketting zijn zo absurd hoog dat alle smeermiddel op belaste punten weggedrukt wordt. In principe is een ketting niet afdoende te smeren, je kunt best een dunvloeibaar middel gebruiken dat weer terug vloeit nadat de druk in de schakel wegvalt.
Mijn combi qua schoonmaken:
- Erg vuil: Dasty erop, onverdund. 5 minuten inwerken, borstel erover. Afspoelen met water.
- Middelmatig vuil: doekje met lampenolie.
- Lichtjes vuil: droge doek.
Nog nooit kettingbreuk gehad, kettingen gaan op de racer 5000-6000km mee.