Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ketting schoonmaken

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 mei 2022 14:12

Rick13 schreef: 06 mei 2022 19:29 Wat is de beste manier? En wat kopen voor deze klus?
Alleen als de ketting echt smerig is in een bad met klein laagje lampenolie en een kwastje schoonmaken en met een doekje afdrogen, anders alleen met een doekje met wat lampenolie erop afvegen. Vergeet daarna niet om de ketting weer te smeren.
Belangrijk: Alle andere chemicaliën, tenzij er producten door de fabricant geschikt zijn voor het reinigen van een ketting, tasten het materiaal alleen maar aan en kunnen zelfs schade toebrengen aan de sterkte van de ketting. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mei 2022 14:18

En nadat de vraag gesteld werd, is TS met de noorderzon vertrokken..... :dislike:

Achteraf toch reactie
+1
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 09 mei 2022 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 08 mei 2022 18:08

Positief bekijken: zo leren we ook van elkaar :winkthumb:

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 09 mei 2022 10:05

Bedankt voor de tips.
Grappig om de verschillen te lezen.
Dus uit testen en kijken wat voor mij het beste werkt?

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 09 mei 2022 11:52

Ik gebruik zo'n handig bakje en cyclon. Dat is afbreekbaar en kan dus gewoon in het putje. Daarmee krijg ik hem altijd schoon.
Mijn ketting smeer ik zelden tussendoor. Dan is hij nooit te vies om gemakkelijk schoon te krijgen. Voor smering gebruik ik ook cyclon (rood flaconnetje). Dat smeert erg goed en wordt nooit zwart/ vettig/ klonterig.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 mei 2022 13:10

Rick13 schreef: 09 mei 2022 10:05 Bedankt voor de tips.
Grappig om de verschillen te lezen.
Dus uit testen en kijken wat voor mij het beste werkt?
:winkthumb: :winkthumb:

Ligt eraan hoe je plek/tijd/gelegenheid hebt, en welk smeermiddel. Het kamp "wax" heeft minder problemen met schoonmaken, afspoelen/afvegen/drogen/waxen, klaar. De olieboys (waaronder ik) hebben behoefte aan een ontvetter. Omdat ik krap behuisd ben moet ik het schoonmaken in de openbare ruimte doen, dus biologisch smeermiddel en Dasty is voor mij een goede combi. Wasbenzine etc kan natuurlijk ook maar is wat lastiger met afvoeren van vuile rommel.
Het verhaal van kettingbreuk door schoonmaken met verkeerde middelen duikt vaker op. Ik werk veel met werktuigbouwkundigen en die moeten hartelijk lachen met dergelijke uitspraken, dus of dat nou echt op waarheid berust weet ik niet. Net als het niet-aflatende praatje "geen wasbenzine, je spoelt het vet tussen de schakels uit" en daarvan weet ik dat het kletskoek is. De drukken in een ketting zijn zo absurd hoog dat alle smeermiddel op belaste punten weggedrukt wordt. In principe is een ketting niet afdoende te smeren, je kunt best een dunvloeibaar middel gebruiken dat weer terug vloeit nadat de druk in de schakel wegvalt.

Mijn combi qua schoonmaken:
- Erg vuil: Dasty erop, onverdund. 5 minuten inwerken, borstel erover. Afspoelen met water.
- Middelmatig vuil: doekje met lampenolie.
- Lichtjes vuil: droge doek.

Nog nooit kettingbreuk gehad, kettingen gaan op de racer 5000-6000km mee.
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 mei 2022 18:18

beammeup,scotty schreef: 09 mei 2022 11:52 Ik gebruik zo'n handig bakje en cyclon. Dat is afbreekbaar en kan dus gewoon in het putje. Daarmee krijg ik hem altijd schoon.
Mijn ketting smeer ik zelden tussendoor. Dan is hij nooit te vies om gemakkelijk schoon te krijgen. Voor smering gebruik ik ook cyclon (rood flaconnetje). Dat smeert erg goed en wordt nooit zwart/ vettig/ klonterig.
Dat kan toch niet waar zijn "door het putje".! :dislike: Gewoon in een blikje bij chemisch afval.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 10 mei 2022 08:39

Is dat biologisch afbreekbaar spul niet bedoeld om ‘normaal’ te laten weglopen? Wat komt er nou bij: 10 druppeltjes gebruikte olie en wat straatvuil. Dat gaat als gevolg van verkeer in een veelvoud door elke rioolput. Ik vergelijk het met het wassen van de auto of mijn haar. Maar misschien heb ik het mis en kan ik hier (mijn overigens duurzame gedrag) verbeteren.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Plaats reactie