Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2022

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mei 2022 19:11

Er heerst de laatste decennia een waar antitijdrijdersklimaat in de rondes. Onterecht wat mij betreft.
Als ik bijvoorbeeld zie dat indurain in 1991 in de Tour 135km (verdeeld over 3 tijdritten) voorgeschoteld kreeg en ook nog een ploegentijdrit van een kleine 40km dan kan ik alleen vaststellen dat het elk jaar afgenomen is. En wat overeind blijft mag dan zeker niet vlak zijn. Het is wachten tot Frankrijk een nieuwe Anquetil en Italie een nieuwe Moser heeft vooraleer daar verandering in zal komen in de rondes.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 mei 2022 19:24

galileo2 schreef: 07 mei 2022 10:20
JPAR schreef: 06 mei 2022 22:08 Het ging volgens mij mis omdat ze een bocht in een klim namen. Grimay stuurt de bocht in en daardoor blijft het achterwiel een beetje staan en Ewan stuurt net naar buiten. Dat is het moment waarop hij Grimay raakt.
Dit lijkt me een goede analyse.
T is niet omdat je moe bent, dat je tegen iemand zijn achterwiel rijdt.
Ik ben al meermaals tegen iemand zijn achterwiel getikt, en dat was altijd omdat de fietser voor mij een onverwachte manoeuvre deed.
Nee, het is dat hij meteen ook valt na het contact, omdat hij zo moe is.

Maar omdat grimay, die voorop ligt de bocht neemt.. En ewan juist naar buiten gaat. Is de manoeuvre van grimay de onverwachtte hier?

Ik snap dat als je een manoeuvre van degene voor je wèl verwacht, je niet tegen dat wiel aan zult rijden. Dus andersom, als je tegen dat wiel rijdt is dat omdat je de beweging van je voorganger niet verwacht. (of omdat je geen ruimte meer hebt om erop te anticiperen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 mei 2022 19:44

De bocht ging naar rechts. Wat had je dan kunnen verwachten? Dat Grimay zijn hand naar links zou uitsteken of zo en dan linksaf zou draaien? :shock: :? :lol:
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2022 20:40

Woesst schreef: 07 mei 2022 17:33 MVDP wat een fenomeen.
Je gaat je bijna afvragen wat hij zou kunnen bij het schansspringen ;-)
Less is bore

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 07 mei 2022 21:20

lugosi schreef: 07 mei 2022 19:11 Er heerst de laatste decennia een waar antitijdrijdersklimaat in de rondes. Onterecht wat mij betreft.
Als ik bijvoorbeeld zie dat indurain in 1991 in de Tour 135km (verdeeld over 3 tijdritten) voorgeschoteld kreeg en ook nog een ploegentijdrit van een kleine 40km dan kan ik alleen vaststellen dat het elk jaar afgenomen is. En wat overeind blijft mag dan zeker niet vlak zijn. Het is wachten tot Frankrijk een nieuwe Anquetil en Italie een nieuwe Moser heeft vooraleer daar verandering in zal komen in de rondes.
Alles voor de spanning, die moet tot de laatste dag gerekt worden.
Ik herinner me een TdF waarin Indurain na de tijdrit in Luxemburg 5 minuten voorsprong had in het algemeen klassement.
Tour beslist op het einde van de eerste week.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mei 2022 21:44

VDP gewoon 3 seconden na de winnaar op plek twee! Slechts 50 km op een tijdritfiets gezeten dit jaar en dan zo’n prestatie leveren? Echt klasse hoor. Hij laat alle gerenommeerde tijdrijders achter zich. En als Yates niet zo’n superdag had zou hij gewoon gewonnen hebben.

Benieuwd naar wat er nog meer in het vat zit bij deze man. Feit is wel dat als hij aan de start staat , je ook gewoon et van uit kan gaan dat ie meedoet voor de prijzen! Geweldige renner dus.

En nu dus op standje training voor de Tour als we Adri moeten geloven. Nou ja: doe maar voort! Straks in de Tour nog wat spektakel met VDP 😉
Do or don’t, there is no try

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mei 2022 22:02

km
Enzzo schreef: 07 mei 2022 21:44 VDP gewoon 3 seconden na de winnaar op plek twee! Slechts 50 km op een tijdritfiets gezeten dit jaar en dan zo’n prestatie leveren? Echt klasse hoor. Hij laat alle gerenommeerde tijdrijders achter zich. En als Yates niet zo’n superdag had zou hij gewoon gewonnen hebben.

Benieuwd naar wat er nog meer in het vat zit bij deze man. Feit is wel dat als hij aan de start staat , je ook gewoon et van uit kan gaan dat ie meedoet voor de prijzen! Geweldige renner dus.

En nu dus op standje training voor de Tour als we Adri moeten geloven. Nou ja: doe maar voort! Straks in de Tour nog wat spektakel met VDP 😉
Euforie? Zoals Adrie eerder al zei maakt het in een tijdrit van 9km en 25bochten en een beklimming weinig uit of je op je tijdritfiets gezeten hebt of niet. Het was gewoon 10 minuutjes vol gas, en goed bochten aan snijden. Twee dingen die VdP buitengewoon goed kan. Echt tijdrijden kan je het bezwaarlijk noemen, maar hij mag me altijd verbazen, bijvoorbeeld op de voorlaatste dag van de Tour een korte tijdrit (40km), als hij daar top 5 rijdt, dan doe ik mijn hoedje af.
Gerenommeerde tijdrijders stonden overigens niet aan de start.
Yates rijd de laatste jaren verdienstelijke tijdritten als er hellingen in zitten, zo werd hij in Parijs Nice 5e op maar 11 sec van Wout (13km), twee jaar geleden verloor hij wel meer dan 50 sec van Ganna in de Giro (15km). In 2019 won hij de tijdrit in Parijs Nice, maar toen stonden er geen echte tijdrijders aan de start.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mei 2022 22:06

galileo2 schreef: 07 mei 2022 21:20

Alles voor de spanning, die moet tot de laatste dag gerekt worden.
Ik herinner me een TdF waarin Indurain na de tijdrit in Luxemburg 5 minuten voorsprong had in het algemeen klassement.
Tour beslist op het einde van de eerste week.
Indurain woog ruim 80kg, sommige bronnen spreken van 86kg, het moet dan ook een koud kunstje geweest zijn voor de klimgeiten om die op minuten te rijden in de bergen. Of toch niet. Dan was hij misschien gewoon, zelfs met zijn gewicht, de sterkste.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2022 22:27

Ik herinner mij ook een afsluitende langere tijdrit in de Giro…. ;-)
Dat was toen toch wel spannend.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 07 mei 2022 22:31

Over tijdrijden gesproken….waar is de ploegen tijdrijden gebleven?…..
Ook weer eens leuk een 60km ploegen TT.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2022 22:34

Die tijden komen niet meer terug. Misschien moet je het op wegfietsen doen om het leuk te houden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mei 2022 22:47

lugosi schreef: 07 mei 2022 22:02 Gerenommeerde tijdrijders stonden overigens niet aan de start.

Euh… Dumoulin, Almeida, Sobrero, Foss, Kelderman, van Emden, Carapaz, Kämna, Porte, Affini,….
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie