Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM Force Axs crank losmaken

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 03 mei 2022 09:33

Omdat ik een powermeter wil installeren op mn fiets ben ik me vast aan het verdiepen in het demonteren van de crank.
Bij shimano is het allemaal best simpel en kon ik dit makkelijk zelf alleen nu ik Sram instructies aan het zoeken ben vind ik het nogal verwarrend. Zoals het er nu naar uit ziet laat ik het de LBS uitvoeren maar heb toch een paar vragen

Ik moet volgens mij alleen de drivetrain verwijderen, de powermeter er op monteren en weer terugzetten

Aantal vragen waarmee ik zit:

- In sommige filmpjes draaien ze de as los aan de aandrijvingskant en in sommige filmpje aan andere kant. Kan dit allebei of is dit afhankelijk van het type crank?
- Is het nodig om het het kapje los te halen met een speciale tang of kan je die laten zitten (deze wordt ook niet in ieder filmpje verwijderd)(https://www.youtube.com/watch?v=9C7lRMV ... =SickBiker vanaf 1:00)
- Is het nodig om de preload adjuster lost te draaien als ik alleen de powermeter wil installeren, als het goed is kan het linkerdeel van de crank blijven zitten. https://www.youtube.com/watch?v=8euYre5FNes
Bijlagen
Drivertrain.jpg
Laatst gewijzigd door 1094 op 03 mei 2022 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 03 mei 2022 09:54

Je moet inderdaad alleen de inbusbout aan de aandrijfzijde losdraaien (volgens mij een inbus 8). Dan komt de crank los samen met de kettingbladen. Voor het installeren van de powermeter moet je kettingbladen los schroeven en de originele spider met de klein torx boutjes rondom de crank los halen. Daarna kun je de spider met de powermeter installeren door de torx boutjes in een sterpatroon vast te draaien. Vervolgens kettingbladen weer installeren en je bent klaar.

Als je crank en de kettingbladen weer terug gaat installeren, zou ik wel de preload adjust (aan de niet-aandrijfzijde) weer even helemaal terug draaien. Dan de aandrijfzijde vast zetten met de inbus op het aangegeven moment. Wel alles even goed smeren met montagepasta, zoals genoemd in de SRAM handleiding. Daarna kun je de preload adjuster verstellen om alles weer netjes op spanning te zetten zodat er net geen zijdelingse speling op de crank zit, maar deze wel nog soepel draait.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 mei 2022 10:23

Absoluut het kapje met gaatjes laten zitten. Dat is onderdeel van de 'self extracting' crank bout.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mei 2022 13:10

Vroeger...... was BB30 aan de DS en GXP aan de NDS.
Omdat Dub BB28,8 is :-) draai je die aan de DS los.

DS is ook wat praktischer met montere van een spider of tandwielen. Maar of dat een doel was weet ik niet.

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 04 mei 2022 08:59

Top, zo klinkt het als een makkelijk klusje, ga het eens proberen

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 06 mei 2022 10:30

Inderdaad, met inbus 8 de crank los draaien. Afhankelijk van het type aan de drive side of (in mijn geval) de non-drive side. In jouw geval betreft het inderdaad de drive side waar je de crank los en vast moet draaien.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 07 mei 2022 10:24

Is geen gemakkelijke klus omdat de 8mm bout meestal heel vast zit en doorgaans met veel gekraak pas los komt. Ik schrik me iedere keer de pleuris dat het lijkt alsof de crank kapot gaat.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 mei 2022 18:29

Herken ik niet. Hoe vast draai je deze dan? Manual zegt 54nm. Ik gebruik mijn momentsleutel voor mijn autowielen. Is dan echt een fluitje van een cent. Zonder gepiep of gekraak.
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2022 16:37

Dat zegt de manual/schroefkop niet :-) die zegt 48 -54 zet hem zelf altijd op 48, hoop vet erop en het gaat redelijk goed los.
Natuurlijk moet je flink kracht zetten, maar met een lange sleutel vrij simpel.

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 13 mei 2022 19:56

Nou heb een sleutel van een centimeter of 20 maar geen beweging in te krijgen :roll:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37355
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2022 22:38

Ik fixeer altijd het andere pedaal tegen een tuinpaal oid.
Dan heb je een stabiel item om mee te werken. Ik heb gelukkig alleen DUB op de atb , maar vind het echt een foute constructie. Geen enkel crankstel heeft dit soort kracht nodig om te blijven zitten.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mei 2022 13:26

Ik hou de DS crankarm vast zet de 8mm juist "voor" de crankarm (als de crankarm op 3
2uur staat dan zet ik de 8MM op 3 uur) , dan "trek" ik de sleutel en de crankarm naar elkaar toe.
De kracht in je trapstel gaat dan allemaal in hetzelfde vlak en je trekt je fiets/crankstel niet "onderuit".
Geen idee of het een beetje duidelijk is maar voor mij werkt het perfect.

Nu wel juist, met dank aan 1094
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 19 mei 2022 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie