Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Aksium wiel schroefdraad/onderdelen

WielerBram
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2022 15:44

WielerBram 02 mei 2022 13:43

Onlangs kocht ik een tweedehands racefiets, waarop Mavic Ksyrium wielen gemonteerd stonden (velgrem).
Bijgeleverd was ook een set Mavic Aksium wielen, waarmee ik men beginnerskilometers wil maken.

Montage van het Aksium voorwiel met snelspanners was geen probleem, bij het achterwiel viel mij echter de aanwezigheid van schroefdraad op langs de linkerkant van het wiel. Bij het Ksyrium wiel is dit niet het geval, zie foto's.

Weet iemand of dit wiel zo gemonteerd kan worden? Ik wil uiteraard vermijden dat de schroefdraad gaat invreten in men fietsframe. Mijn excuses moest dit een totale beginnersvraag zijn, vond er echter niet zo meteen iets over terug.
Bijlagen
Aksium vs Ksyrium.jpg
Aksium uiteinden.jpg

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 mei 2022 14:53

Nee hoor, zal niet invreten in je frame.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 03 mei 2022 15:36

WielerBram schreef: 02 mei 2022 13:43 Onlangs kocht ik een tweedehands racefiets, waarop Mavic Ksyrium wielen gemonteerd stonden (velgrem).
Bijgeleverd was ook een set Mavic Aksium wielen, waarmee ik men beginnerskilometers wil maken.

Montage van het Aksium voorwiel met snelspanners was geen probleem, bij het achterwiel viel mij echter de aanwezigheid van schroefdraad op langs de linkerkant van het wiel. Bij het Ksyrium wiel is dit niet het geval, zie foto's.

Weet iemand of dit wiel zo gemonteerd kan worden? Ik wil uiteraard vermijden dat de schroefdraad gaat invreten in men fietsframe. Mijn excuses moest dit een totale beginnersvraag zijn, vond er echter niet zo meteen iets over terug.
Volstrekt normaal. Monteren en fietsen maar!

De sluitmoer van die Aksium-wielen wordt op de as gedraaid. Ksyrium wielen maken gebruik van ander systeem.

WielerBram
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2022 15:44

WielerBram 04 mei 2022 17:15

Dank voor de info, daar heb ik wat aan!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 05 mei 2022 15:06

WielerBram schreef: 04 mei 2022 17:15 Dank voor de info, daar heb ik wat aan!
Overigens is het systeem zo te zien bij beide wielen toch hetzelfde, alleen zie je de schroefdraad bij het ene wiel wel en het andere niet. Je moet het zien als een fraaiere afwerking. Het Ksyrium-wiel met de fraaiere afwerking is dan ook het duurdere wiel.

Plaats reactie