Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuw achterwiel draait niet soepel

Coronafietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 sep 2020 21:33

Coronafietser 02 mei 2022 12:33

Ik vind het wel een interessant setje wielen, maar ik kan er niet echt achterkomen welke naven Mantel gebruikt. Ze claimen eigen merk, maar weet iemand op welk merk/model deze naven zijn gebaseerd?

@ts: laat vooral weten hoe ze bevallen!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 mei 2022 13:20

Coronafietser schreef: 02 mei 2022 12:33 Ik vind het wel een interessant setje wielen, maar ik kan er niet echt achterkomen welke naven Mantel gebruikt. Ze claimen eigen merk, maar weet iemand op welk merk/model deze naven zijn gebaseerd?

@ts: laat vooral weten hoe ze bevallen!
Daar zijn al xtig topics over:
viewtopic.php?t=93262
viewtopic.php?t=92960
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 03 mei 2022 10:40

Body verwijderd en nader onderzocht. Ik voel in geen enkel geval metaal op metaal bij het draaien. Lager binnenkant en buitenzijde draaien beide “soepel”. Soepel tussen aanhalingstekens omdat het wel zwaar draait. Alsof je door een pan met veel te dikke soep roert. Stroef is dus niet het juiste woord in dit geval.

Dat die lui niet vies zijn van een mopje vet maken onderstaande foto’s volgens mij wel duidelijk (klikken voor vergroting):

Afbeelding Afbeelding

Al met al ben ik toch wel geneigd om te concluderen dat het door het vet zwaar draait en daardoor het terugdraaien veroorzaakt. Is dat plausibel? Ik beluister wat dit betreft toch een paar contradicties in dit draadje. Een zegt dat dat inderdaad het geval kan zijn, een ander zegt stelling “nee”. Ben geneigd het een paar weken de tijd te geven en als het nog niet drastisch verminderd is contact op te nemen met de winkel.

Trouwens, bij het vooruitdraaien hield ik het wiel bij de cassette beet. Heb het wiel zelf ook nog een slinger gegeven toen de body eraf was en het liep veel langer door dan die 6 tot 8 keer die ik in het begin opmerkte. De remming lijkt dus voor een groot deel door de (vette?) freehub body veroorzaakt te worden.

Ik heb het idee dat de body uitwisselbaar/compatibel is met een Zipp body. Als dit zo is, vraag ik me af of het voor slijtage/onderhoud zin heeft om de mantel body (op termijn - wanneer het aan de orde is) sowieso te vervangen door een zip body. Dit is de mantel body voor de R50 https://www.mantel.com/mantel-r50-r50d-shimano-body

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 mei 2022 10:53

JazzHands schreef: 03 mei 2022 10:40
Ik heb het idee dat de body uitwisselbaar/compatibel is met een Zipp body. ...
dat kan tegenvallen/dat kan meevallen... Ik heb meegemaakt dat ik met een no-name wiel met kapotte body een fietsenwinkel binnenwandel en er 'toevallig' een body was dat paste. Ik heb ook geweten dat body die hard op elkaar lijken toch niet passen (alle maten net iets anders...)

Ze lijken idd dikwijls op elkaar, en toch ook weer niet... Maar als je het probeert, ben ik benieuwd naar de uitkomst.

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mei 2022 18:04

Het zou wel heel raar moeten lopen dat een Zipp body compatibel is met een "Mantel" naaf.
En ik vind niet dat er extreem veel vet gebruikt is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 mei 2022 18:35

JazzHands schreef: 03 mei 2022 10:40Ik heb het idee dat de body uitwisselbaar/compatibel is met een Zipp body. Als dit zo is, vraag ik me af of het voor slijtage/onderhoud zin heeft om de mantel body (op termijn - wanneer het aan de orde is) sowieso te vervangen door een zip body. Dit is de mantel body voor de R50 https://www.mantel.com/mantel-r50-r50d-shimano-body
Wat heeft het nou voor zin om te proberen of een andere body gaat passen, wat bereik je ermee . . . . . niets.! Een naaf of een body is niets meer en minder dan een brok metaal in welke vorm dan ook met daarin een opening voor een as met aan iedere kant een kogellager. Het is uiteindelijk de kwaliteit van de kogellagers en afdichting die bepalen of een naaf goed is.!!! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 03 mei 2022 23:13

Vrijloop heeft niets te maken met wielen die soepel lopen of niet. Tenzij je je benen veel stil houd. De lagers bepalen of hij soepel draait als jij trapt.

Als je bijvoorbeeld veel vet in je vrijloop gebruikt draait je wiel in jou test niet lang door. Echter als jij trapt word dit mechanisme niet gebruikt en hij heeft dus ook niets te maken met soepel lopen of niet.

Dat is mijn theorie

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 04 mei 2022 01:10

Iedereen bedankt voor de info en het stimuleren om zelf verder onderzoek te doen. In ieder geval werkt het erg demystificerend.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 12 mei 2022 12:29

Even voor het archief en het nageslacht :) Na drie weken is het eigenlijk nog even stroef. Vet lijkt niet het probleem. Naar mantel terug gegaan, probleem voorgelegd, meerdere mensen hebben het bekeken en de conclusie die er ergens uitrolde was dat dit een ontwerp probleem is. Inderdaad, er was een ander wiel in de winkel en die liep net zo stroef.

Het “probleem” is eigenlijk veroorzaakt door het oplossen van een ander meer serieus probleem. De vorige generatie wielen leken niet voldoende gesealed te zijn. Ze hebben nu in de nieuwere generatie een rubber sluitrandje geplaatst op de plek waar de body op de naaf gezet wordt (zie foto - klik voor vergroting). Dit is volgens hen het probleem van de stroefheid. Het kan geen kwaad, maar fraai is anders.

Voor de prijs neem ik dit dan maar voor lief. Eigenlijk alleen echt storend bij het schoonmaken van de ketting. Dan moet het achterwiel dus vastgezet worden anders draait ie als een gek mee terug. Geloof echter niet dat deze wrijving een serieuze tegenkracht is bij het fietsen.

Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 mei 2022 12:40

Je kan dat rubbertje er zelf uithalen; vervangen door ruim vet en dat vet regelmatig verversen....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 mei 2022 12:40

Ps; en de test van het robbertje te verwijderen bewijst of het idd de oorzaak is....

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 12 mei 2022 13:25

Haha, ja goeie. Ik kies er toch voor om in die illusie gelaten te worden. Het is nu eenmaal een relatief goedkoop wiel. Ik ga er ook tijdens de garantieperiode niet teveel aan prutsen. De wielen rijden verder heerlijk.

Overigens, werkt die truc met dat vet voor alle wielen? Ik heb een setje goedkope Vision Team 35 wielen. Die heb ik vorige lente gekocht en na er deze winter op doorgereden te hebben waren er drie lagers in het achterwiel verrot. Hoop toch deze wielen nog te kunnen gebruiken in de aankomende winter.

Plaats reactie