Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuw achterwiel draait niet soepel

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 01 mei 2022 11:55

Heb een nieuwe wielset (Mantel R50) waarvan het achterwiel naar mijn idee niet soepel loopt. Als ik ‘m los haal, bij de snelspanner vastpak en ‘m een zwaai geef komt ie na een 6 tot 8 tal omwentelingen (al naar gelang de kracht van de zwaai natuurlijk) tot stilstand. Als ik daarentegen mijn oude achtwiel pak en die een zwaai geef blijft die maar doordraaien en lijkt nooit tot stilstand te komen.

Overigens merk ik ook bij het schoonmaken van de ketting dat als ik de trappers snel tegen de klok in beweeg het wiel vrij snel erg rap “in z’n achteruit” gaat meedraaien.

Is dat de nieuwigheid. Las ergens in dit forum dat het kan komen omdat zo’n nieuw wiel vol met vet zit ter bescherming. Moet ik het even de tijd geven of er als de wiedeweerga mee terug. Sowieso, zou een dergelijke verhoogde weerstand ueberhaupt te merken zijn in het fietsen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 mei 2022 12:53

Een wiel is wat ingewikkeld.
Internet staat vol met filmpjes waar een lang vrij draaiend wiel reclame is voor de goede lagers. Maar goede lagers hebben voor mij een goede afdichting en redelijk wat vet wat het vrij draaien beperkt.
Maar ook; goed afgestelde assen beperken de wrijving, te veel vet is ook weer niet nodig afdichtingen moet wel afdichten maar ook geen wrijving geven...

Concreet; 6-8 keer ronddraaien na met fe hand het laten bewegen lijkt me op zich niet abnormaal. In je hand zou je moeten kunnen voelen of de naaf niet te vast is afgesteld -als die al kan aangespannen worden- danwel dat wrijving door vet komt.

Belangrijker lijkt me momenteel dat de naaf volledig spelingvrij in je fiets zit. Zelf zou ik me er niet direct zorgen in maken. Tenzij het zo een 'keramische lagers' zijn; dan het wiel zeer lang moeten kunnen draaien. Maar dan blijf je best ook uit regenweer naar mijn mening(en zo een test zegt ook niets over hoe de wrijving is als er 40kg op een wiel rust).

Het achterwiel heeft ook meer lagers dan het voorwiel (dat daarom wel wat langer vrijloopt). Misschien dat iemand met kennis van de gebruikte naven wat duiding kan geven wat je mag verwachten en hoe je kan controleren of alles ok is met de naaf.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 mei 2022 14:01

6 tot 8 keer draaien vind ik nogal soepel voor een nieuw wiel. Als de lagers fatsoenlijk gesmeerd zijn dan geeft het vet alleen al teveel weerstand om zo vaak te draaien. Is het lager fiks ingelopen en droog, dan draait een wiel inderdaad wel eindeloos rond.
Uit de skeeler wereld weet ik wel dat het gebruikelijk is om de lagers te ontvetten en met olie te smeren = minder weerstand = meer slijtage. Als je slijtage niet erg vindt dan kun je dat met fietswielen ook doen, niet heel bevorderlijk voor de levensduur. En, zoals gezegd, een onbelast draaiend wiel is totaal anders dan wanneer er 40-50kg op rust.
Dogma F

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 01 mei 2022 21:18

Geruststellende info. Dank.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 01 mei 2022 21:46

JazzHands schreef: 01 mei 2022 11:55
Overigens merk ik ook bij het schoonmaken van de ketting dat als ik de trappers snel tegen de klok in beweeg het wiel vrij snel erg rap “in z’n achteruit” gaat meedraaien.
Dat wijst erop dat een lagertje in de body niet goed meer is.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 02 mei 2022 00:06

Maatwielen schreef: 01 mei 2022 21:46
JazzHands schreef: 01 mei 2022 11:55
Overigens merk ik ook bij het schoonmaken van de ketting dat als ik de trappers snel tegen de klok in beweeg het wiel vrij snel erg rap “in z’n achteruit” gaat meedraaien.
Dat wijst erop dat een lagertje in de body niet goed meer is.
Kan dat niet ook door een nog verse overmatige laag vet veroorzaakt worden?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2022 09:44

Welk soort naaf wordt er in het wiel gebruikt?

Ik zou beweren dat je met wiel in de hand laten draaien, je moet kunnen voelen of de wrijving 'normaal' is. Normaal als iets dat komt door overtollig vet, een afdichting die wat wrijving geeft, danwel dat er iets in de naaf zit dat metaal-metaal wrijving geeft. Dat laatste wil je niet.

Het kan altijd zijn dat er een spacer ontbreekt, een onderdeel slecht zit... waardoor er abnormale wrijving is.

Of ook zoals maatwielen zegt; als je wiel achteruit draait dan denk je idd aan vervangen van de body of zijn lagers -of die eens smeren...(in de praktijk blijf ik er mee rond rijden ;-)..

Walter

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 02 mei 2022 09:45

JazzHands schreef: 02 mei 2022 00:06
Maatwielen schreef: 01 mei 2022 21:46
JazzHands schreef: 01 mei 2022 11:55
Overigens merk ik ook bij het schoonmaken van de ketting dat als ik de trappers snel tegen de klok in beweeg het wiel vrij snel erg rap “in z’n achteruit” gaat meedraaien.
Dat wijst erop dat een lagertje in de body niet goed meer is.
Kan dat niet ook door een nog verse overmatige laag vet veroorzaakt worden?
Nee.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 02 mei 2022 10:04

Ik voel niets vreemds bij het draaien. Ik lees trouwens hier dat het enigszins normaal is
In je freewheel zitten een aantal palletjes die aangrijpen als je vooruit trapt en die weggeduwd worden en weer terugschieten als je terugtrapt (het tikkende geluid). Dit wegduwen levert weerstand […] waardoor je wiel bij flink terugtrappen achteruit gaat draaien
Mijn vorige achterwiel had dit idd ook een beetje. Deze heeft het in alleen erger. Ik ben geneigd te zeggen met dezelfde factor als het vooruitdraaien van de wielen. Ik heb inmiddels contact gehad met de winkel en afgesproken dat ik het een en ander even de tijd geef. Voor zover ik uit dit draadje heb kunnen opmaken zijn er iig geen acute (en gevaarlijke) problemen. Ik ga ze flink wat asfalt laten zien en dan evalueer ik ze opnieuw.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 mei 2022 11:25

Remedie : Body verwijderen - lagertjes voelen ( zowel binnenste als buiten lager ), en dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat er toch eentje niet soepel draait.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2022 11:34

"Voelen" of je naven en body goed draaien is echt geen rocket science.
Hou de naaf vast en draai zachtjes aan het wiel, als er een lager kapot is of stroef draait voel je dat meteen.
Hetzelfde kan je doen met de body, trouwens de body er af halen ter controle is een werkje van niets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 mei 2022 12:00

JazzHands schreef: 01 mei 2022 11:55 Heb een nieuwe wielset (Mantel R50) waarvan het achterwiel naar mijn idee niet soepel loopt. Als ik ‘m los haal, bij de snelspanner vastpak en ‘m een zwaai geef komt ie na een 6 tot 8 tal omwentelingen (al naar gelang de kracht van de zwaai natuurlijk) tot stilstand. Als ik daarentegen mijn oude achtwiel pak en die een zwaai geef blijft die maar doordraaien en lijkt nooit tot stilstand te komen.

Overigens merk ik ook bij het schoonmaken van de ketting dat als ik de trappers snel tegen de klok in beweeg het wiel vrij snel erg rap “in z’n achteruit” gaat meedraaien.

Is dat de nieuwigheid. Las ergens in dit forum dat het kan komen omdat zo’n nieuw wiel vol met vet zit ter bescherming. Moet ik het even de tijd geven of er als de wiedeweerga mee terug. Sowieso, zou een dergelijke verhoogde weerstand ueberhaupt te merken zijn in het fietsen?
Tussen de lagers van de voor- en achterwiel naaf en uiteinde van de as zitten altijd eindkapjes die voor afdichting tegen water etc. zorgen. Alleen aan de naafkant van de body zit tussen de body en de naaf meestal een rubber afdichtingsring. Als je nou maar zorgt dat er tussen de lagers en eindkappen voldoende waterbestendig vet zit en je doet er ook een beetje achter de rubber afdichtingsring van de body zullen de lagers voldoende beschermd zijn tegen binnendringend water. Het heeft alleen het vervelende nadeel dat dat vet ook zorgt voor het afremmen van het vrij ronddraaien van het wiel en dus ook het gaan terugdraaien en dus niet soepel ronddraait. Maar het is het één of het ander, elk voordeel heeft zijn nadeel dus of de lagers van een Vision Team 35 Comp of een Mantel R50 ondanks hun verschillende naven, afdichtingen hebben nou eenmaal afdichtingsvet nodig om ze te beschermen tegen binnendring water. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie