Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Degelijke wielen voor het klimmen en voor training in de winter

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 30 apr 2022 10:29

Dacht vorig jaar spekkoper te zijn door in de aanbieding een sowieso goedkoop setje Vision Team 35 Comp op de kop te tikken. Heb ik geweten: na een jaar een kapotte spaak en bij overmaat van ramp constateerde de FM drie verrotte lagers. Volgens de FM was het laatste te wijten aan het feit dat ik in de winter te veel in natte omstandigheden heb gefietst.

Fijn dan :( Heb nu een setje aero-carbonwielen aangeschaft (die overigens ongelooflijk heerlijk rijden, dus fijne opwaardering). Met deze wielen ga ik echter niet het gebergte in. Ook al kan het theoretisch. Ik wil ze niet slijten voor die paar keer. In plaats daarvan wil ik een setje degelijke aluminium wielen aanschaffen. Daarnaast wil ik deze wielen gaan gebruiken om in de winter door te trainen om zodoende mijn carbonwielen ook te sparen.

Wat zou een goede degelijke set zijn? Liefst wil ik daar niet al te veel geld aan besteden, maar ik wil daarentegen ook niet net zoals die Vision wielset bekocht uitkomen.

(Terzijde, mocht iemand desondanks toch geïnteresseerd zijn in een ruil met een volledig weer in nieuwstaat gebrachte Vision Team 35 Comp wielset…. Zijn aardige wielen voor in droge omstandigheden (dus))

Edit: Betreft wielen voor velgrem met een body voor 11 speed Shimano
Laatst gewijzigd door JazzHands op 30 apr 2022 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 30 apr 2022 10:32

Wat voor wielen zoek je qua body en schijf- of velgrem?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 30 apr 2022 10:35

JPAR schreef: 30 apr 2022 10:32 Wat voor wielen zoek je qua body en schijf- of velgrem?
Oef, goeie. Velgrem, 11 speed Shimano body (zal het in de beginpost er even bijzetten)

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 30 apr 2022 10:47

De afdichting van de lagers van de Vision Team 35 is inderdaad waardeloos, ik heb dezelfde ervaringen. Bij de naven van DT Swiss, bijvoorbeeld de DT Swiss 350, is dat beter geregeld. Een nieuw (handgespaakt) setje is wellicht nog wel iets prijzig, maar als alternatief zou je eens op Marktplaats kunnen kijken: genoeg mensen die hun wielsets voor velgremmen voor weinig geld van de hand doen omdat ze overgestapt zijn op een fiets met schijfremmen.

Bijvoorbeeld https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -32mm-hoog
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2022 10:56

Zoals hierboven ook gesuggereerd, schaf je een "net niet nieuw" set aan op 2ehans/marktplaats of andere facebookadvertenties.
Degelijke velgremsets staan nu te koop voor prijzen die omgekeerd evenredig dalen met die van disc sets. :)

Om je een idee te geven, deze DT Swiss PR 1600 set staat te koop voor (vraagprijs) 250 Euro of 350 Euro compleet met banden en cassette.
Wielset ziet er goed uit, verkoper heeft een positieve waardering, verder ken ik hem niet.
Ik heb ook geen idee van de nieuwwaarde en als je wil weten hoeveel km er mee gereden is, een berichtje is snel gestuurd :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 30 apr 2022 11:19

Thx. Inderdaad, zie veel op 2de hands sites. Helaas niet zo gek veel in de buurt. Ben toch niet zo geneigd om wielen te laten opsturen. Wil ze toch eerst graag zien.

Wat is jullie mening trouwens over DT Swiss P 1800 Spline 23. Is zelfs nieuw goedkoop genoeg.

Verder valt het me op dat DT Swiss sowieso altijd een goede beoordeling krijgt.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 30 apr 2022 11:39

Ik heb enkel uitstekende ervaringen met de DT Swiss 240 en 350 naven. Die hebben een ratchet systeem, wat onderhoud heel gemakkelijk maakt (je trekt de hub, inclusief cassette, er zo af). Even vlug Googlen leert dat de P1800 Spline 23 wielset de DT Swiss 370 naven gebruikt. Die hebben geen ratchet, maar gebruiken de "normale" palletjes in de hub. De kwaliteit van DT Swiss is uitstekend, dus daar zal ook vast niets mis mee zijn.

Voor jou nu de afweging hoeveel haast er bij die nieuwe wielset gebonden is.
- Als je die Visions net hebt laten servicen, kun je daar deze zomer nog de bergen mee in en waarschijnlijk nog tot na de zomer mee overbruggen (mits ze niet al te veel nattigheid zien). In de tussentijd komt er vast iets tweedehands langs dat betaalbaar en in de buurt is.
- Als je nu een nieuwe set koopt en deze zomer de bergen opzoekt, heb je er direct plezier van.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 30 apr 2022 17:56

Makkelijk te onderhouden naven lijkt me haast een must wanneer je in de winter doorfietst. Thanks voor de input @Chefske

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 apr 2022 18:05

Ik heb eventueel hier nog een set DT R460 met DT350 naven (velgrem) liggen, 32 spaaks DT Competition. Niet de lichtste set, wel bombproof, met heel erg weinig kilometers omdat ik toch eerder de gravelfiets met de set carbon racewielen pak. Stuur maar PB als je interesse hebt. Omgeving Haarlemmermeer als je ze eerst wilt vasthouden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2022 18:43

JazzHands schreef: 30 apr 2022 10:29 Terzijde, mocht iemand desondanks toch geïnteresseerd zijn in een ruil met een volledig weer in nieuwstaat gebrachte Vision Team 35 Comp wielset…. Zijn aardige wielen voor in droge omstandigheden (dus)
Als die fietsenmaker met een passie voor het vak de lagers en afdichting voorzien heeft van extra waterbestendig vet (bijv. marine vet o.i.d.) en de gebruiker (jij dus) dat regelmatig naloopt zal ook deze wielset nog jaren met plezier en niet alleen in droge omstandigheden kunnen worden gereden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 30 apr 2022 20:18

IK heb ook enkele jaren de Visions gehad.
Gene gebroken spaken, maar de lagers zijn na een jaar aan vervanging toe.
Maar dat kost ook gewoon echt niet veel.

Omdat ik intussen te veel wielsets heb, zijn de Visions net de deur uit.
Ik heb ook de DT Swiss PR1600 Spline 32 gehad. Doorverkocht na kopen van carbon wielen, maar ik ze echt aanraden.

patrickdo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:53

patrickdo 30 apr 2022 21:50

Ik ga dit topic ook met interesse volgen. Aankomende winter zijn mijn fulcrum racing 3 wielen aan vervanging toe. Velgrem, 10speed. Ik fiets onder alle omstandigheden behalve ijzel en onweer :). Die dt swiss 1600 klinken goed. Enige eis die ik heb is dat ze zeer goed bestand zijn tegen vuil.

Plaats reactie