Voorbladen of cassette veranderen
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Dan waarschijnlijk niet, maar als dat minder dan 50 is vind ik het wel lekker om met weinig inspanning 70 te gaan. Daarvoor heb ik ca 110 rpm nodig met 52/11. Op een 50/14 haal je met 110 rpm ca 50, een snelheid die de meesten op een vlak sprintje al halen. Het hoeft allemaal niet natuurlijk… maar het is zo leuk!
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
Een cassette die begint met een 14 past niet op elk frame, ook iets om rekening mee te houden.
Ik kies altijd voor een 11-30 met een 34-50 vooraan. Verder dan de 21 achteraan kom je dan niet op vlakke wegen maar een spurtje tot 60km/u is dan dan ook nog mogelijk.
Ik kies altijd voor een 11-30 met een 34-50 vooraan. Verder dan de 21 achteraan kom je dan niet op vlakke wegen maar een spurtje tot 60km/u is dan dan ook nog mogelijk.
Een 32 voorblad is niet mogelijk, uitgaande van gewoon compact crankstel. 33t van TA is het kleinst mogelijke (niet bij Campagnolo).thestudent schreef: ↑29 apr 2022 07:40 De voorbladen zullen eerder kleiner moeten naar 48 of 46 en daarbij een 32 voorblad. Geen reden om ze groter te maken.
Voor een 11-30 heb je dan een grotere kooi nodig? Of is het te zien welke kooi je hebt..
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5353
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je hoeft de 34 ook niet per se te vervangen. Ik gebruikt trouwens 48-33 en 11-32. op de gravel/allroad fiets en dat bevalt ook met wegwielen in de fiets eigenlijk prima.
Maar 48-32 compact setje van bijvoorbeeld miche of fsa zijn helemaal niet zo duur. Ik zou liever een 48 rijden met bijvoorbeeld een 11-28 of 11-32. Dan een 50 met een 14-28. 48x11 is echt prima als zwaarste verzet. En veel zwaarder dan 50x14. Je blijft makkelijk met alle vlakke ritten op t buitenblad. En als je echt gaat klimmen heb je verzetten te over op t binnenblad. Ik denk dat een 48 voor veel toerfietsers een prima buitenblad grootte is.
Een 39 binnenblad is in mijn ogen niet handig, want dan moet je de fiets weer aanpassen als je gaat klimmen.
Maar 48-32 compact setje van bijvoorbeeld miche of fsa zijn helemaal niet zo duur. Ik zou liever een 48 rijden met bijvoorbeeld een 11-28 of 11-32. Dan een 50 met een 14-28. 48x11 is echt prima als zwaarste verzet. En veel zwaarder dan 50x14. Je blijft makkelijk met alle vlakke ritten op t buitenblad. En als je echt gaat klimmen heb je verzetten te over op t binnenblad. Ik denk dat een 48 voor veel toerfietsers een prima buitenblad grootte is.
Een 39 binnenblad is in mijn ogen niet handig, want dan moet je de fiets weer aanpassen als je gaat klimmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb vorige zomer toch even de 88 aangetikt met een 50-34 en 11-32 cassette.beammeup,scotty schreef: ↑29 apr 2022 11:38 Klopt Walter, alleen meetrappen in een fijne afdaling is met 50/14 gauw over en een 14/28 is zo'n beetje de zwaarste cassette die er is (voor de weight weenies).
Ik ben heel tevreden met de 50-34 trouwens. Rij 95% vlak in West-Vlaanderen en gemiddeld een 28-29.
Ik rij normaal met 50x34 en 12-25, voorkeur voor cadans 90-100. Onlangs mijn kleine voorblad verwisseld met een 39 omdat ik grotendeels vlak rij (Veluwe). Tijdens de rustige duurritten is dit een stuk prettiger en de aandrijving is 'smoother', zeker met een beetje tegenwind of vals plat loopt het beter/stiller. De 34 heb je bij ons in de regio niks aan namelijk. Een ander groot blad (48) heb ik niet geprobeerd maar persoonlijk denk ik dat je in de snelle groepsritten ook daarmee weg zal komen ...