Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies Canyon Endurace framematen - passende keuze?

Martijn-H
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2022 22:36

Martijn-H 29 apr 2022 00:54

Dag allen,

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik ben in (ver)gevorderde orientatie voor een Canyon racefiets. Ik lees af en toe wel het fiets blad, maar nog geen forumlid. Dus bij deze een nogal lange introductie van mijn vraag (hopelijk wel compleet :)).

Type ritten
Momenteel rijd ik een Bianchi Sempre uit 2011 (met Ultegra 6700 / FSA mix). Dus die gaat al heel wat jaartjes mee, vandaar dat enkele weken geleden toch wel een orientatië begon naar iets nieuws/verandering. Budget zo rond de 3k. Ik rijd geen wedstrijden, vooral 1-2x per week trainingsritje (50-60km). Zo nu en dan een langere rit (100-120km) of toertocht. Plus een fietsvakantie, vaak naar gebergte met vrienden. Totaal zo rond 2.800-3.000km in een jaar.

Type fiets
Bij langere ritten merk ik wel dat de Bianchi in mijn ogen meer een 'race' frame is, niet persé gericht op comfort. Zeker na 100km-120km heb ik lichtje stijfheid of pijntjes. Misschien ook gewenning. Na wat orientatie op website van fabrikanten en lezen van reviews kwam ik logischerwijze al snel in de categorie 'endurance' fietsen uit. Naast de Giant Defy, komt uit reviews ook de Canyon Endurace CF SL serie goed uit de verf (met de VCLS zadelpen), als kruising tussen race en endurance ook geen slechte optie. De looks vallen bij mij in de smaak en prijs/kwaliteit (vind ik ook belangrijk) is goed. Niet verwondelijk dat toen ik mail kreeg van Canyon over beschikbaarheid ik een reservering heb geplaatst voor de CF SL 8 in maat XL.

Goed, hoofdzakelijk heb ik dit topic aangemaakt omdat ik twijfel over de gereserveerde maat. Enigzins gecompliceerd omdat de Endurace ook niet te testen is. Al is Koblenz (Canyon hoofdkantoor) een leuk daguitje op ca. 3 uur afstand.

Lichaamsbouw:
  • - Lengte: 194cm
    - Gewicht: ca. 80kg
    - Binnenbeenlengte: 98/99cm (nogal lang blijkt).
Enkele jaren geleden heb ik een (eenvoudige, dynamische) bikefit laten doen. Dit heeft erin geresulteerd dat de zadelpen van mijn Bianchi toen is vervangen. Stuurpen is omgedraaid, zodat het stuur wat hoger kwam. Dat heeft zeker geholpen met wat lage rugpijn klachten. De huidige zadelhoogte vanaf bb is ca. 88,5-89cm. De huidige afstand tussen zadelpunt en midden stuur = ca. 61cm.

Dilemma
Ik heb blijkbaar nogal bovengemiddeld lange benen. Ik herinner mij ook nog wel een opmerking tijdens de bikefit en het kopen van mijn Bianchi. Ik vond binnenbeenlengte best lastig om nauwkeurig te meten. Met hulp van de huisgenoot kwam ik eerst uit op 98cm, en vanavond nogmaals op iets meer: 99cm. Voor Canyon betekent dit dat ik precies tussen XL en 2XL inzit (bij 98cm is het website advies XL, zadelhoogte 857 - 867mm, bij 99cm 2XL en zadelhoogte 866 - 876mm).

Wel valt mij op dat het zadel op mijn Bianchi nu hoger staat dan Canyon sowieso aanraad. Dat kan natuurlijk lichaamsspecifiek zijn na de bikefit... maar het valt mij ook op dat het meer is dan een Canyon in XL aankan (maximaal 873mm voor XL, 2XL 903mm). En dat een langere zadelpen met het door Canyon ontworpen 'VCLS' systeem niet wordt verkocht. Dus wisselen achteraf is onmogelijk. Het moet dus 'in 1x goed'.

Dit zo denkende, zou een 2XL mogelijk beter zijn? In mijn zoektocht kwam ik ook de website 'Best Bike Advice' tegen, die ook een geometrie advies geeft. Op basis van mijn gemeten afmetingen (ook armlengte, zitlengte) zeggen die voor Canyon XL met zithoogte ca. 90cm (in de buurt van Bianchi), met de waarschuwing 'andere zadelpen nodig'. Alleen is dat nu juist lastig. Uiteindelijk wordt ook een korte stuurpen (flink korter zelfs 70mm) geadviseerd (gewenste houding sportief, ipv competitief), nu heb ik op de Bianchi een meer reguliere 11cm en zit je meer gestrekt. Bij specifiek de Canyon Endurace CF SL is dat met de cockpit uit 1 stuk lastig (en duur). De goedkopere CF serie makkelijker, maar die mist de verende zadelpen. Al is die los te koop, als upgrade.

Voor alle andere merken uit die Best Bike Advice tool geldt wel een 2XL/XXL/61cm. Dat maakt het niet duidelijker waarom Canyon wordt aangeraden als XL, tenzij dat dus iets met de armlengte/zithouding is. Sidenote, mijn stadsfiets is ook een 61.

Zijn er mensen hier meer thuis in de Canyon geometrie? Voor mij is ook veel nieuw. Mijn conclusie van dit alles is de reservering wijzigen in een 2XL. Is dit als jullie zo meelezen de juiste conclusie? Dan heb ik een fiets die qua zadelhoogte wel potentieel in de buurt komt. Mogelijk is die wel meer gestrekt (te gestrekt?).

Als laatste sidenote voor dit verhaal: ik begrijp dat een 'echte bikefit' essentieel is om de instelling echt goed te krijgen. Zeker met een beenlengteverschil en kleine draai in de rug waar ik mee bekend ben. Alleen een goede basisfiets als uitgangspositie is dan essentieel. Een 'uitgebreide aankoopadvies studie', vind ik wat veel investering voor mijn doeleinden.

Overigens: het hoeft niet persé een Canyon te worden. Hier heb ik voor gekozen na wat zoekwerk, reviews en prijs/kwaliteit. Als jullie zoiets hebben na het lezen: die geometrie past totaal niet, ik moet aan merk ABC denken. Let me know! Alles kan nog/weer.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 apr 2022 09:02

Niks mis met de Endurace.
Maar deze is een stuk minder endurance dan je zou verwachten, als je hem vergelijkt met andere merken, zoals bijvb, Specialized Roubaix, Trek Domane, Giant Defy.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2022 09:17

Ik denk dat 2xl beter is. Ook voor de stuurhoogte. Maar je zithoogte van 90cm lijkt mij aan de hoge kant? Valt ook buiten de max van een Trek Domane. Een Trek Domane schat ik overigens als een vele mate betere fiets qua comfort en veelzijdigheid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 29 apr 2022 10:01

de XXl is kwa stack 2cm hoger en kwa reach 1cm langer.
de XXl heeft ook een stuurpen van 12cm tegenover 11cm bij de XL
Zelf zou ik dus voor de XXL kiezen en dan eventueel een ander stuur met kortere stuurpen plaatsen.
Let wel, stuur en stuurpen zijn een geheel en dit zou duur kunnen uitvallen....

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 29 apr 2022 10:07

Hoi,

Bij een binnenbeenlengte van 98a99cm zou ik eerder een zadelhoogte verwachten van iets van 87a88cm.

Verder moet je je afvragen of een Canyon handig is als fiets wanneer je niet precies weet welke maat je moet hebben. Je zit nl met een geïntegreerde cockpit. Dus je kan dan niet zomaar je stuurpen of stuur aanpassen om je fiets te finetunen. En dat is lastig als je nog aan het zoeken bent naar de juiste afstelling.

Martijn-H
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2022 22:36

Martijn-H 29 apr 2022 16:53

Dank tot zover voor jullie reacties.
Kiekeboe schreef: 29 apr 2022 09:02 Niks mis met de Endurace.
Maar deze is een stuk minder endurance dan je zou verwachten, als je hem vergelijkt met andere merken, zoals bijvb, Specialized Roubaix, Trek Domane, Giant Defy.
Ja, daar ben ik mij wel bewust van, ben ik tegengekomen in een review. Dat de Endurace serie van Canyon dichter naar 'race' zit dan naar 'endurance' als de Defy. Omdat ik het toch best lastig vindt om precies de geometrie tabel te vertalen naar wat het betekent qua comfort, wat maten op een rij. Zie tabel als bijlage.

Mijn oude Bianchi uit 2011 heeft nog geen stack en reach vermeld in de gids, maar een 2013 model wel. Nagemeten, het lijkt vrijwel hetzelfde. Ik wijd dat aan nauwkeurigheid. Alle opties hebben een hogere stack, dus in de 'basis wellicht meer ontspannen?'. De Canyons hebben wel een ca. 1,5cm langere reach, vergeleken met een andere opties. Kan ik dit dan toch vertalen als: sportiever dan de Giant, Trek etc, maar meer ontspannen dan mijn huidige Bianchi? Want dat zou ik eigenlijk niet eens zozeer een probleem vinden.
thestudent schreef: 29 apr 2022 09:17 Ik denk dat 2xl beter is. Ook voor de stuurhoogte. Maar je zithoogte van 90cm lijkt mij aan de hoge kant? Valt ook buiten de max van een Trek Domane. Een Trek Domane schat ik overigens als een vele mate betere fiets qua comfort en veelzijdigheid.
Ja, ik was ook verbaasd over de hoge zadelhoogte. Oorspronkelijk vond de bikefitter ook bijzonder dat ze bij mijn Bianchi destijds niet al een langere zadelpen hadden meegegeven/geruild. Wellicht is sowieso 2XL wel beter qua flexibiliteit en afstelopties, met XL lijk ik ook met jullie suggesties rond de 87-88 op het randje uit te komen bij Canyon.

Wat betreft prijs-kwaliteit. Ik hecht daar toch ook aardig wat waarde aan merk ik. Dan kom je toch bij een wat meer massafietsen van Giant of de direct-sales van Canyon.
bikerke schreef: 29 apr 2022 10:01 de XXl is kwa stack 2cm hoger en kwa reach 1cm langer.
de XXl heeft ook een stuurpen van 12cm tegenover 11cm bij de XL
Zelf zou ik dus voor de XXL kiezen en dan eventueel een ander stuur met kortere stuurpen plaatsen.
Let wel, stuur en stuurpen zijn een geheel en dit zou duur kunnen uitvallen....
Hier raak je een heel goed punt, waarvan ik de kosten even niet scherp had. Ik zie dat de Trek, Giant's wel voor een losse combinatie gaan. Eén geheel ziet er strak uit op de foto's, maar komt met consequenties. Bij Canyon nagevraagd (wellicht ter overvloede hier), een andere cockpit/stuurpen kan niet. Maar een andere combinatie/nieuwe cockpit kan binnen 30 dagen tegen 50% korting worden aangeschafd, €150. De oude hoeft niet terug. Als je de oude dus verkocht krijgt (als...), is het minder.

Dit pleit misschien wel, als ik wat meer wil tweaken en afstellen voor een reguliere CF ipv CF SL. Binnen mijn budget is de CF 7 eTap ook nog leverbaar. Vergeleken met de fiets die ik nu in de reservering heb, is die wat zwaarder (maar verwaarloosbaar voor mijn niveau, met de CF SL eTap scheelt het 100 gram). Alleen mist de 'verende zadelpen' en 'powermeter', maar dat zijn beide upgrades die achteraf kunnen (tegen €200 dan wel €250). Die zadelpen vind ik dan nog wel aardig. De powermeter beschouwde ik als 'leuke extra', en heb ik nog niet mee getraind buiten Tacx/Zwift. Maar kan achteraf. Totaal zit je dan wel bijna aan het bedrag van de CF SL eTap (ca. 3500), alleen daar heb je dan nog geen prijzige cockpit vervangen.

De CF 7 eTap heeft wel de SRAM-12 speed Rival groep. Ik heb nog nooit elektrisch geschakeld gereden, dus dat is nog lastig op waarde schatten ;).

Overigens, ik heb wel net de Giant Store gebeld voor de beschikbaarheid van Defy. Fysiek testen kan nergens ivm voorraad/verkoop. Dus daarin blijft het een papieren keuze. Beschikbaarheid geschat vanaf oktober. De fiets in de reservering, CF SL 8 met Ultegra wordt ook najaar. Alleen de SRAM Rival eTap opties zijn eerder leverbaar.
Bijlagen
Geometrie_tabel.PNG

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 apr 2022 18:47

En een Cube Agree C:62 in maat 62.
Ik weet nog een overjarig, maar wel volledig nieuw, model in maat 62 met mechanische Ultegra 2x11 staan.
Al is het maar om te passen en zien of deze fiets wat is.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2022 19:29

Je moet nog even duidelijk maken hoe veel spacers en hoe veel graden je stuurpen nu omhoog staat om echt de stack en reach te kunnen vergelijken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Martijn-H
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2022 22:36

Martijn-H 29 apr 2022 19:48

thestudent schreef: 29 apr 2022 19:29 Je moet nog even duidelijk maken hoe veel spacers en hoe veel graden je stuurpen nu omhoog staat om echt de stack en reach te kunnen vergelijken.
Check. Dat gaat nu om een 2,5cm. Plus een ‘omdraaide’ standaard Bianchi stuurpen (7graden incline) van 120mm. Standaard stond deze naar beneden, maar tijdens de bikefit is dus dit omhoog gezet.
Bijlagen
F80CE399-C2ED-4795-8FB4-1146854B9E70.jpeg

Martijn-H
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2022 22:36

Martijn-H 29 apr 2022 19:55

Lcsmet schreef: 29 apr 2022 18:47 En een Cube Agree C:62 in maat 62.
Ik weet nog een overjarig, maar wel volledig nieuw, model in maat 62 met mechanische Ultegra 2x11 staan.
Al is het maar om te passen en zien of deze fiets wat is.
Afbeelding
Dank voor de tip. Esthetisch niet helemaal fan van die Cube hoek in de zadelbuis, maar dat kan nog veranderen. Ik kan overwegen morgen gewoon op de 'bonnefooi' even te gaan kijken. Het is wel 2 uur enkele reis, dus zonder een idee te hebben wat daar allemaal staat (bijv. een Defy of toch ook een Trek qua maten, hoeft niet persé mijn gewenste uitvoering te zijn), moet ik nog even over denken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 apr 2022 20:02

Martijn-H schreef: 29 apr 2022 19:48 ......Dat gaat nu om een 2,5cm. Plus een ‘omdraaide’ standaard Bianchi stuurpen (7graden incline) van 120mm. Standaard stond deze naar beneden, maar tijdens de bikefit is dus dit omhoog gezet.
Mij lijkt deze, zoals je ook zelf in de beginpost aanhaalt gewoon te klein voor jou.
Misschien eens een foto in zijaanzicht van de volledige fiets.

Op de site "geometrygeeks" kan je zelf al wat fietsen ingeven.
Je ziet dan direct welke fiets al absoluut te klein is zodat je je eerdere fout niet hoeft te herhalen.
Je kan van dezelfde fiets ook 2 maten ingeven en zo direct de verschillen zien.
Maar aan de foto van je huidige fiets te zien moet je vooral op zoek naar een frame met een (heel) hoge stack.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Martijn-H
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2022 22:36

Martijn-H 29 apr 2022 22:29

Hierbij een foto (niet ideaal onder kunstlicht, en niet gepoetst :o ). Een fout of niet, ik heb er (en fiets er nog steeds) met plezier wel op gefietst en mooie tochten gemaakt. Weliswaar, had ik mij toen veel minder in geometrie verdiept en vooral voor looks gekozen. Let wel, ik kocht de huidige Bianchi toen niet als endurance. Maar kleine club toernooi / competities heeft mij niet echt getrokken. Vooral nu meer richting endurance, maar wel geschikt om nog een col mee op te fietsen.
A3B2BBE3-B2B9-46BD-AE37-654281EC6D35.jpeg
Met de gegeven website heb ik de belangrijkste fietsen uit ‘Endurance overzichten’ qua geometrie vergeleken, met als basis de huidige Sempre.
39328608-6687-445B-B7D1-511CF05D233E.jpeg
5A7C0D5A-1B69-4F47-9354-D36AC25DF527.jpeg
Een (flink) hogere stack. Het is duidelijk dat Bianchi niet mijn merk is, ook de Endurance lijn is maar beperkt hoger. Op basis van dat criteria zou ik zeggen:
- Trek Domane SL5 62 (+55mm)
- Canyon Endurace CF 2XL (+55mm)
- Canyon Endurace CF SL 2XL (+43mm)
- Specialized Roubaix Sport 61 (+64mm), de 64cm lijkt mij nog groter.

De Defy, toch ook veel omschreven online als pure endurance lijkt dan minder te passen met +20. Vanuit dit lijstje hebben de Canyons ongeveer een 2cm langere reach, de Trek 1cm korter dan ik nu heb. Plus de Canyon komt met een 120mm stem vs 110 bij Trek. De Canyons zitten dus zeker sportiever ‘af fabriek’. Puur het frame heb ik nu een stack/reach van 1,51. De Canyon 1,59, Trek bijna 1,7. Qua looks denk ik Trek en/of Canyon. Al vind ik de Trek wel wat aan de zware kant, plus hoger geprijsd.

Wellicht toch Trek Utrecht en Ede morgen bellen om te vragen of zo zo’n grote Domane hebben staan om te proberen.

Plaats reactie