Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies Canyon Endurace framematen - passende keuze?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 apr 2022 09:03

Om hetzelfde te zitten als op de huidige fiets, heb je 5.5cm extra 'stack' nodig (geen spacers, -7° stuurpen van 120mm) bij gelijke reach.
Hier te berekenen: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

De Trek wordt dan waarschijnlijk wat te kort, de Canyon in 2XL zou dan kunnen met een 100mm stuurpen (geen idee of dat een goed te doen is op zo'n groot frame)
De XL met 2cm spacers zou misschien beter passen (spacers zijn niet het mooiste maar als je wat groter bent, is er niet altijd aan te ontkomen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2022 11:41

Martijn-H schreef: 29 apr 2022 22:29 .......Wellicht toch Trek Utrecht en Ede morgen bellen om te vragen of zo zo’n grote Domane hebben staan om te proberen.
Ga er van uit dat ze er geen hebben staan in maat 62.
Leverbaar ergens midden/einde 2023 gok ik zo.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Martijn-H
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2022 22:36

Martijn-H 30 apr 2022 19:41

Lcsmet schreef: 30 apr 2022 11:41
Martijn-H schreef: 29 apr 2022 22:29 .......Wellicht toch Trek Utrecht en Ede morgen bellen om te vragen of zo zo’n grote Domane hebben staan om te proberen.
Ga er van uit dat ze er geen hebben staan in maat 62.
Leverbaar ergens midden/einde 2023 gok ik zo.
Ik moet zeggen dat ik ze uiteindelijk niet meer heb gebeld. Wel ben ik even langs de lokale Trek/Specialized/Cube fietsenwinkel gereden. Die adverteerden met een 'prefit' voor aankoop om het juiste model te zoeken, tegen schappelijke vergoeding. De hulp was van korte duur toen ik noemde dat er ook nog een Canyon op het lijstje stond. Ik begrijp dat opzich wel, omdat ze daar geen marge uit halen. Maar anderzijds had ik prima een paar tientjes willen neerleggen voor wat basis advies (ook aangegeven). Bovendien had er ook een Trek of Cube uit kunnen komen... Trek is inderdaad dramatisch volgens de verkoper. Hij was meer geïnteresseert in het omhoog praten van mijn budget (ik vond rond de 3.000 al best aardig voor amateur+ niveau), 1000 of 2000 erbij en je 'krijgt veel meer'.

Anyway, de verkoper heeft mij wel een 10min laten fietsen op de Cube Agree C62 Pro met Rival. Fietste best lekker, zeker dat elektronisch schakelen is een mooie luxe techniek. In het echt vind ik de looks, ook wel wat mooier dan op internet. Geen idee hoe het comfort is op lange ritten. De geometrie vergelijking laat zien dat er relatief minder 'stack' bijkomt, dan bij Canyon of Trek. Maar de reach is ook 12mm minder vergeleken met een 2XL van Canyon.

Ik heb nog gezocht of je ergens in de omgeving een 'pre fit of aankoopadvies' is aangeboden', maar het is sporadisch. Of gericht richting custom made of een dynamische bike fit bij een fietsenwinkel, eventueel uit te breiden met aankoopadvies. Maar dan heb je het wel over ca. 300+ euro aan advies. Een dynamische bike fit zou ik zelf dan eerder bij een SMA instelling laten doen. Maar dat is dan na aankoop, en ik wil wel een fiets kopen die van nature meer comfort in zich heeft dan mijn Bianchi (misschien wat trillingsdemping, zoals Giant D-shape, Trek IsoSpeed, Canyon VCLS) en mij een comfortabele positie kan geven.
TL@ schreef: 30 apr 2022 09:03 Om hetzelfde te zitten als op de huidige fiets, heb je 5.5cm extra 'stack' nodig (geen spacers, -7° stuurpen van 120mm) bij gelijke reach.
Hier te berekenen: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

De Trek wordt dan waarschijnlijk wat te kort, de Canyon in 2XL zou dan kunnen met een 100mm stuurpen (geen idee of dat een goed te doen is op zo'n groot frame)
De XL met 2cm spacers zou misschien beter passen (spacers zijn niet het mooiste maar als je wat groter bent, is er niet altijd aan te ontkomen)
Dank, ik begrijp die website ongeveer. Mijn huidige fiets zit eigenlijk gewoon behoorlijk rechtop (krijg ik het idee, dus in zoverre is een wat stijve rug na 120+ km opmerkelijk of het hoort erbij/bij mijn lichaam). Een Canyon in XL zit op zijn limiet qua zadelhoogte, dus dan moet je een aftermarket zadelpen kopen (terwijl die hier juist een flex/comfort element toevoegd). In 2XL hebben de Canyons meer reach, een scherpere zit dus. Zeker de CF7 (ik zit hier nu het meeste naar te kijken ipv CF SL ivm geïntegreerde cockpit en wijzigingen daaraan). Bij klachten, na lange ritten gemaakt te hebben, kan ik dan wel een echte dynamische bike fit doen en een kortere stuurpen kiezen. Al is van 120 naar 100mm, niet niks en veranderd dat natuurlijk wel het stuurgedrag.

Het 'aankoopadvies' van Best Bike Advice (website tool van internet) komt bij 'zo dicht mogelijk bij huidige fiets' uit op een Cube in 62, 100mm stem en 20mm spacers. Een Canyon CF SL met 100mm stem (dure verandering), en zelfs 30mm spacers (max lijkt 27,5 op eerste gezicht van Canyon site), of zelfs een Canyon CF in Large! met 110mm stem en 30mm. Allen met de opmerking 'zadelpen vervangen'. De optie 'lichaamsmaten en comfortabele houding' komt uit richting CF in XL met zeer korte stuurpen (80mm, zelfs omhooggezet). Laat staan de 2XL. Ik weet ook niet goed welk rekenmodel daarachter zit hoor en hoe 'goed' dit 'advies' is.

Goed, ik blijf het lastig vinden. Misschien had ik gehoopt dat een ervaren blik op de geometrie tabellen een helder antwoord zou opleveren om een goede fiets te selecteren waar een comfortabele positie mee te bereiken is (misschien is dat wel een Canyon 2XL hoor?). Het lijkt nu toch 10min testfietsen over de parkeerplaats te worden met verschillende modellen. Plan is nu toch wel een dagtrip naar Koblenz te doen om de Canyons met een proefritje te ervaren hoe dat zit (lastige is natuurlijk de tijdsperiode tussen het testen van fietsen).

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 30 apr 2022 20:10

De 10 min ritjes op de parkeerplaats zijn echt zinloos m.i.. Zeker als je nog zoekende bent naar de juiste maat en zit, dan weet je ook niet precies waarop je moet letten.

Als je fiets nu op zich goed zit dan zou ik me daar op richten qua maat frame. Je kan dan achteraf evt nog finetunen met spacer/lengte stuurpen/setback etc. In elk geval zou ik niet met een stuurpen van minder dan 10cm gaan rijden.

Verder kun je rond de 3000 euro echt gewoon prima fietsen kopen, dan hoeft echt geen 2000 euro bij voor "beter, meer etc". Verkopers die dat proberen kom ik in elk geval niet meer bij terug.

En evt als aanvulling op je lijstje, een Scott Addict. Valt mooi binnen budget (2699,- voor 105 en 3099,- voor Ultegra). Hoge stack (633), niet teveel reach (407) en een stuur met een korte reach (70mm). En verkrijgbaar in mooie kleurstellingen en mooi weggewerkte kabels.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2022 20:35

Ik heb een link naar een passende fiets van nog geen 2500 euro, inclusief dure benzine voor de verplaatsing, geplaatst.
Zelfs een testrit kan.
Je ziet maar.
Je kan twijfelen, twijfelen en uiteindelijk kiezen om te gaan petanque-en. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 apr 2022 20:41

Comfortabel is ook iets wat je moet ervaren. Voor mij wilde zeggen langer en lager. Ik zit nu met een 12cm drop en vrij lang, dit houd ik probleemloos de hele dag vol (meerdere dagen achter elkaar). Ik ben ook lang zoekende geweest, en steeds hoger op de fiets gezet door de fietsenmaker.

Uiteindelijk bij Henk van Body2bike terecht gekomen: lager en langer. Niet ineens natuurlijk, elke paar maanden een beetje (0.5cm) lager, tot het niet lager kon, dan andere fiets en weer lager.
Dit samen me stretch oefeningen en wat core werk.

Op enkele jaren van dit:
Afbeelding
Hiermee had ik na 100km echt overal pijn.

Naar dit:
Afbeelding
Zelfs na LBL (255km) en de dag nadien nog eens 160km had ik eigenlijk nauwelijks pijntjes (wel zere benen natuurlijk :mrgreen: )


Om kort te zijn: comfort komt soms ook uit je positie op de fiets (en dat is niet altijd hoe je denkt dat het is)
Afbeelding

Martijn-H
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2022 22:36

Martijn-H 01 mei 2022 13:41

Dank allen nog voor de aanvullingen. Heel waardevol al deze informatie die ik hier heb gevonden :). Dit heeft mij al zeker verder geholpen: over mijn initiële vraag dat een 2XL beter past, maar de CF SL gezien de geïntegreerde cockpit niet handig is als je zoekende bent in positie. Dat de CF 2XL in de buurt kan komen van de huidige afstellingen op mijn Bianchi. Bovendien biedt een 2XL een iets langere zit, standaard, maar kan daar nog voldoende aangepast worden. In mijn hoofd is dit een goed 'basis' frame.

Bovendien heb ik het lijstje aangevuld met verdere modellen, waaruit Trek/Specialized en Cube (waarvoor nog bedankt voor de link naar een beschikbaar model) komen. Ik vind prijs/kwaliteit belangrijk, dus Canyon en Cube hebben dan een streepje voor op de rest. De Trek is qua verkrijgbaarheid lastig. De Specialized Roubaix Sport qua maten wel, maar blijkt uit reviews minder geschikt voor een beklimming (iets wat ik wel wil behouden, door de vering in de headtube). Cube heeft wat minder endurance features, en minder hoogte. In mijn hoofd lijkt de Canyon toch wel een fit.

Ik had gedacht, vandaar de vele twijfel, dat het wat meer 'theoretisch' zou zijn, als formule. Maar elk lichaam is anders, dat bewijst ook de laatste post. Daar was het lager en langer. Ik denk dat ik de dagtrip naar Koblenz combineer met een mooie fietstocht in de buurt, prima uitje (en eigenlijk wel heel leuk).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2022 11:47

Martijn-H schreef: 01 mei 2022 13:41 ......De Specialized Roubaix Sport qua maten wel, maar blijkt uit reviews minder geschikt voor een beklimming (iets wat ik wel wil behouden, door de vering in de headtube). ...........
Niet te veel van geloven.
De reclamejongens willen ons nu éénmaal doen geloven dat je voor elke ondergrond/discipline een andere fiets moet hebben.
Als je met een Roubaix niet kan klimmen dan kan je met een andere fiets ook niet klimmen.
Ik heb oa een Roubaix, Domane gehad en heb nu een Agree, ik ben met de eerste twee fietsen overal boven en weer naar beneden geraakt.

Kijk eens naar de bijdrages van gastheerg, die rijdt gravel op een fiets velgremmen zonder brede banden en ook geen speciaal stuur nog versnellingen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rednas_N
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 jun 2014 18:38

Rednas_N 02 mei 2022 20:16

Interessant topic, ik zit een beetje in hetzelfde bootje als jij. Ik heb mezelf (net als jij) ingeschreven voor de Endurace CF SL 8 (2XL). Ik heb ook contact gehad met de Canyon service omdat ik eventueel een ander stuur zou willen. Mij werd toen verteld dat je na aankoop van een fiets een andere cockpit tegen 50% korting kan bestellen (volgens mij binnen 30 dagen na aankoop van de fiets). Als die dan ook weer te kort, lang of breed is weet ik niet wat de voorwaarden zijn.

Verder heb ik ook gekeken naar naar de Cube, wat me bij de Cube C:62 serie tegenviel was de korte zadelbuis. Een Cube racefiets met framemaat heeft (maar) een zadelbuislengte van 56cm. Het kan dus zo zijn dat het zadel met de standaard zadelpen niet hoog genoeg kan. Bij Canyon Endurance 2XL is die zadelbuis een paar cm langer. En je kan jezelf natuurlijk de vraag stellen of je een lange zadelpen mooi vindt. Ik ga dit topic wel volgen, ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Gebruikersavatar
KeesKoets
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2020 13:15

Gebruikersavatar KeesKoets 04 mei 2022 15:52

Interessante discussie en hoop dat mijn ervaring helpt. Mijn eerste fiets was een Canyon Endurance (2017) en mijn huidige fiets een Trek Madone (2018). De Canyon uiteraard online gekocht. Voor de Trek heeft de dealer een prefit gedaan en de fiets besteld met 1cm langere stem en iets kleiner frame maat dan ik zelf zou hebben besteld, NL een 56 frame size (1.83 lang met 85cm binnenbeen).

Op beide fietsen altijd last gehad van pijntjes, ongemak en zadelpijn bij afstanden boven de 70km. Je gaat denken dat dit erbij hoort :-).

Vorig jaar met de Trek een bikefit gedaan. Kleine aanpassingen zoals plaatjes voor mijn schoenen (voeten staan nu recht op de pedalen), zadel hoogte, stuur paar graden versteld maar vooral de remhendels een stukje omhoog. Ook heeft een aan de bikefit gelieerde osteopaat mijn rug/heup losser gemaakt en advies over core versterkende oefeningen (ik doe nu nog iedere dag 1-2 minuten planken:-)).

De trek heeft een vast cockpit maar het stuur kan paar graden hoger/lager). Na de bikefit echt helemaal nergens meer last van (incl. 215km rit) en iedere week heerlijk genieten op de fiets.

Net als TL@ is mijn advies om een fiets te kopen die je mooi vindt en kleine verstel mogelijkheden heeft. Doe daarna absoluut een bikefit maar kijk vooral ook naar je eigen lichaam of er iets blokkeert en doe core oefeningen. Dan denk ik dat er heel veel fietsen zijn waarop je je lekker gaat voelen.
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!

Plaats reactie