Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Kroatië

Gebruikersavatar
JuanGuillermo
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2018 09:20
Locatie: Omg. Arnhem

Gebruikersavatar JuanGuillermo 26 apr 2022 11:52

Komende zomer breng ik een paar weken door in het mooie Kroatië, in de omgeving van Pula. De racefiets gaat natuurlijk mee!
Wat zijn jullie ervaringen met fietsen in Kroatië? Hoe zijn de wegen en hoe veilig (of onveilig) is het op de weg?
En ook niet onbelangrijk: wat zijn 'must sees'? Of zijn er mensen die routes hebben om te delen?

Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 26 apr 2022 12:41

Istrië geen ervaring mee, Dalmatië wel.

Probeer een beetje van de hoofdwegen weg te blijven (in Kroatië neemt men in de auto "drive it like you stole it" wel erg ter harte ;) ).
(stukje dat ik wel over een hoofdweg moest, heb ik me trouwens ook weer niet onveilig gevoeld)

Ik zou van tevoren even een route uitstippelen en dan met Google Streetview de wegen nalopen :winkthumb:

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 26 apr 2022 12:45

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/dN6cfLQuxpb

Stuk op de terugweg wat aanpassen, daar zat wat voor de racer te uitdagend gravel in ;-).
Rest is top.

Fietsen langs de drukkere wegen ook goed meegevallen trouwens in kroatie

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 26 apr 2022 13:10

Zoek even op het forum (Kroatië, Porec, Istrië). Is al eerder over ervaringen met Isterie gedeeld, oa door ondergetekende.

Gebruikersavatar
JuanGuillermo
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2018 09:20
Locatie: Omg. Arnhem

Gebruikersavatar JuanGuillermo 26 apr 2022 16:56

LethalP schreef: 26 apr 2022 12:45 Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/dN6cfLQuxpb
Dankjewel, ga ik zeker naar kijken!

Gebruikersavatar
JuanGuillermo
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2018 09:20
Locatie: Omg. Arnhem

Gebruikersavatar JuanGuillermo 26 apr 2022 16:57

meuk schreef: 26 apr 2022 13:10 Zoek even op het forum (Kroatië, Porec, Istrië). Is al eerder over ervaringen met Isterie gedeeld, oa door ondergetekende.
Terechte opmerking, ik zal de zoekfunctie ook nog even goed gaan benutten!

JVP
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2020 06:36

JVP 27 apr 2022 07:07

Vorige zomer 14 dagen in Istrië geweest en daar regelmatig op pad geweest.
Over het algemeen goeie wegen en de automobilisten gedragen zich ook grotendeels.
De Ucka Vojak is een serieuze aanrader (iets meer dan 20km klimmen) alsook de route naar de voet daarvan langs de kust.
Tussen mijn routes op Strava staan er enkele in die omgeving -> Jelle Van Peteghem

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 mei 2022 16:43

Istrië is formeel wel Kroatië maar om te fietsen totaal anders dan de rest.
Istrië is echt een fietsland. Barst van de gepijlde routes!

Ga je zelf op pad vermijd wegen als de 21 en de 66.
Leuk om te doen zijn de heuveltopdorpen wat noordelijker. Klimmen van enkele km's die eindigen in een nederzetting op een heuvel met doorgaans geweldig uitzicht.

Omdat het wegennet vrij uitvoerig is - in tegenstelling van de rest van Kroatië - is dit een heerlijke streek om te dwalen en te verdwalen.
Ieder dorp heeft wel een tentje om wat te drinken en bevolking (oa bij boeren) heeft nooit nee gezegd tegen vullen van een bidon.

Muv de Vela Ucka Vojak zijn de meeste beklimmingen prima te doen soms stijl maar dan heel kort.

Link naar een fotoalbum van Istrië op m'n blog (met retro fiets omdat ik uitstapje maakte naar Italië voor de Kappa Due)
https://fotofietser.blogspot.com/2016/0 ... strie.html

Gebruikersavatar
JuanGuillermo
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2018 09:20
Locatie: Omg. Arnhem

Gebruikersavatar JuanGuillermo 18 mei 2022 12:58

Gastheerg schreef: 16 mei 2022 16:43 Istrië is formeel wel Kroatië maar om te fietsen totaal anders dan de rest.
Istrië is echt een fietsland. Barst van de gepijlde routes!

Ga je zelf op pad vermijd wegen als de 21 en de 66.
Leuk om te doen zijn de heuveltopdorpen wat noordelijker. Klimmen van enkele km's die eindigen in een nederzetting op een heuvel met doorgaans geweldig uitzicht.

Omdat het wegennet vrij uitvoerig is - in tegenstelling van de rest van Kroatië - is dit een heerlijke streek om te dwalen en te verdwalen.
Ieder dorp heeft wel een tentje om wat te drinken en bevolking (oa bij boeren) heeft nooit nee gezegd tegen vullen van een bidon.

Muv de Vela Ucka Vojak zijn de meeste beklimmingen prima te doen soms stijl maar dan heel kort.

Link naar een fotoalbum van Istrië op m'n blog (met retro fiets omdat ik uitstapje maakte naar Italië voor de Kappa Due)
https://fotofietser.blogspot.com/2016/0 ... strie.html
Dank voor de uitgebreide reactie!

Plaats reactie