Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke (Hybride) fiets?

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 25 apr 2022 20:37

Hallo medefietsers,

Ik ben nieuw op het forum nadat ik een aantal topics had gelezen in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets. Op het moment gebruik ik 2 fietsen welke beiden eigenlijk niet meer voldoen:

1: Een oude mountainbike met normale banden en een voor mij te klein frame. Deze gebruik ik wel als ik zonder bepakking en wat harder wil fietsen, ik kan er wat meer op doorfietsen.
IMG_8953.JPG


2: Een gazelle stadsfiets, foto:
IMG_4739.JPG
Beiden voldoen niet meer aan mijn gebruik en fiets omstandigheden en daarom ben ik op zoek naar iets nieuws / sportievers. Maar wat dan?

Ik fiets op dagelijkse basis, o.a. voor het woon werk/ boodschappen verkeer. Vrijwel dagelijks kom ik door (een stukje) bos met wat zandpaadjes en boomstronken, het moet geen probleem zijn om hierdoor te fietsen. Daarnaast wil ik graag lekker door fietsen, soms met en soms zonder bagage. Op mijn huidige fietsen trap ik geregeld rond de 28/30 op de rechte stukken. Een (optie tot) bagagedrager is belangrijk omdat ik soms een tas mee moet nemen of fietstassen wil kunnen meenemen. Eventueel mag dit "modulair" zijn maar ik weet niet of dat bestaat? (Een fiets met snel afneembare bagagedrager voor wanneer je hem wel/niet wilt). Budget is rond de €1500,-

Zit dus nu te denken in de richting van een sportievere hybride fiets die aan mijn wensen kan voldoen. Nu hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen met advies? Vanmorgen ben ik bij een fietsenwinkel geweest en daar hebben ze mij de VSF Fahrad Manufaktur T500 30s aangeraden:
IMG_4260.jpeg


Specificaties: https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-880-2021

Het is, voor zover ik kon testen tijdens mijn testrondje, een heerlijke fiets! Veel vlotter dan mijn huidige fietsen. Hij is lichter, dynamischer en fietste gewoon best wel fijn! Nu is mijn enige - punt dat deze fiets geen voorvork vering heeft. Dit vindt ik met mijn dagelijkse tocht door (een stukje) bos toch wat nadelig.

Daarna ben ik verder gaan kijken en kwam toen uit bij Stevens, de Esprit Gent 2022: https://www.stevensbikes.de/2022/index. ... lang=nl_NL

Foto:
esprit_gent_22_55_stealth_black_my22.jpg
Zou dit dan een goede optie zijn voor mijn wensen?

Ik wil liever geen miskoop doen en hopelijk kunnen jullie mij goed adviseren!
Zie uit naar de reacties, alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en een fijne avond gewenst :winkthumb:

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 apr 2022 08:07

Ik zou niet voor een geveerde voorvork gaan. Goed geveerde vorken zijn leuk voor het wat ruigere werk, maar zijn ook kostbaar. Op dit soort fietsen worden goedkopere geveerde vorken gemonteerd. En die werken matig. Je bent gewoon veel beter af met een vaste vork. Ik zou dus eerder voor de fahradmanufakter gaan.
of deze:
https://www.stevensbikes.de/2022/index. ... lang=en_US
of deze (wat sportievere zit):
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/urban ... narngreen/
Live fast; die young. mijn blog

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 26 apr 2022 10:16

Goedemorgen Rob,

Hartelijk dank voor je reactie! Heb je ervaring met een vaste vork?

Hoe is dat als je door een bospaadje rijd/ over boomstronkjes, kuiltjes, etc?

Ik ben dan bang dat het teveel schokt, maar dat is een inschatting omdat ik nu een geveerde vork heb.
(weet trouwens niet hoe goed die eigenlijk veert in de praktijk :o )

Fijne dag gewenst :winkthumb:

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 26 apr 2022 10:34

Ik ben ook een dagelijkse woon-werkfietser en heb vorig jaar hier speciaal een scott hybride aangeschaft met verende vork. Van die verende vork heb ik spijt. De vork is extra gewicht en heb je naar mijn ervaring niet nodig bij dit soort ritjes. Ik kan de vering in de vork vastzetten d.m.v. lock out en heb hem nu altijd vaststaan. Ik rij alleen geen onverharde stukken. Ik vind persoonlijk vering pas nodig bij echt ruig werk en als je heel lang op ruige paden rijdt. Ik kan me voorstellen dat het bij langer over bospaadjes met kuilen en takken wel toegevoegde waarde kan hebben.

De hybride fietsen met vering vallen meestal in de categorie trekking hybride of cross hybride. Voor mijn volgende fiets en tip naar jou zou ik kijken in de categorie fitness hybride. De eerder genoemde Stevens en Cube vallen hieronder en zijn mooie opties. Paar jaar geleden heb ik een trek fx gehad. https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
Deze beviel mij ook heel goed. Jammer genoeg heb ik die toen verkocht omdat ik door een baanwissel dacht dat ik nooit meer zou woon-werk fietsen.

Ik weet niet of je door weer en wind fietst maar bij regen vind ik de hydraulische remmen wel heel prettig. Zeker als je ook op een hogere snelheid rijd en zo af en toe even flink in de ankers moet. Fiets je alleen met droger weer dan volstaan alle andere remtypes ook wel.

En als laatst... mocht je toch graag wel voor de verende voorvork gaan dan heb ik nog een scott subb sport 10 in de verkoop staan. Jaartje mee gereden dus en ongeveer 3000 km op de teller. Wordt bij verkoop voorzien van nieuwe ketting, cassette en remblokjes. Dit is hem: https://www.12gobiking.nl/scott-sub-sport-10
Stuur gerust een pb voor meer info.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 apr 2022 10:45

Mr_Mark schreef: 26 apr 2022 10:16 Hoe is dat als je door een bospaadje rijd/ over boomstronkjes, kuiltjes, etc? ...
even dit draadje lezen:
viewtopic.php?t=96125
Live fast; die young. mijn blog

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 28 apr 2022 12:00

Goedemorgen :winkthumb:

Mr_Mark schreef: 26 apr 2022 10:16 Ik ben dan bang dat het teveel schokt, maar dat is een inschatting omdat ik nu een geveerde vork heb.
(weet trouwens niet hoe goed die eigenlijk veert in de praktijk :o )
Nou, ik dus zorgen maken over een volgende fiets zonder eventuele vering... Wat blijkt! De voorvork met vering op de gazelle veert dus compleet niet meer :shock: Daarmee heb ik ook geen last van de bospaadjes die ik nu neem dus een fiets zonder voorvork vering kan dan inderdaad prima :lol:

Wout88 schreef: 26 apr 2022 10:34 Ik ben ook een dagelijkse woon-werkfietser en heb vorig jaar hier speciaal een scott hybride aangeschaft met verende vork. Van die verende vork heb ik spijt. De vork is extra gewicht en heb je naar mijn ervaring niet nodig bij dit soort ritjes. Ik kan de vering in de vork vastzetten d.m.v. lock out en heb hem nu altijd vaststaan. Ik rij alleen geen onverharde stukken. Ik vind persoonlijk vering pas nodig bij echt ruig werk en als je heel lang op ruige paden rijdt. Ik kan me voorstellen dat het bij langer over bospaadjes met kuilen en takken wel toegevoegde waarde kan hebben.
Dankjewel voor je antwoord!

Wout88 schreef: 26 apr 2022 10:34 De hybride fietsen met vering vallen meestal in de categorie trekking hybride of cross hybride. Voor mijn volgende fiets en tip naar jou zou ik kijken in de categorie fitness hybride. De eerder genoemde Stevens en Cube vallen hieronder en zijn mooie opties. Paar jaar geleden heb ik een trek fx gehad. https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
Deze beviel mij ook heel goed. Jammer genoeg heb ik die toen verkocht omdat ik door een baanwissel dacht dat ik nooit meer zou woon-werk fietsen.
Fitness Hybride, die term was ik nog niet tegen gekomen, wat veel soorten fietsen zijn er toch :o De trek vindt ik een erg mooi uitziende fiets! Hoe is dat met enkel 10 versnellingen achter en voor niet ?

Ik had nog niet naar trek fietsen gekeken, mijn oog viel ook op de District 4 Equipped: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... d/p/33497/

Dit vindt ik een erg mooi ogende fiets. Interne kabel geleiding en een onderhoudsarme riem.
De belofte dat het minder geluid maakt en onderhoudsarm is spreek mij erg aan. Ook dat de kabels door het frame lopen vind ik eigenlijk wel erg mooi!

Nu vraag ik mij alleen af of een riem geschikt is voor mijn doel? De bergen trek ik eigenlijk nooit in en fiets vooral gewoon in en rond het mooie Twente. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de lichtste en zwaarste versnelling gelijk staan aan die van een 3x8 derailleur versnelling. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen ?

Nu ik er steeds meer over nadenk valt de eerder genoemde fahradmanufakter fiets af voor mij.
Het is zeker ook een prachtige fiets !

rob74 schreef: 26 apr 2022 10:45
Mr_Mark schreef: 26 apr 2022 10:16 Hoe is dat als je door een bospaadje rijd/ over boomstronkjes, kuiltjes, etc? ...
even dit draadje lezen:
viewtopic.php?t=96125
Done! Een prachtige ervaring zo te lezen, mooi man! Qua voorvering ben ik eruit dat dit niet noodzakelijk is. Nu nog zien de perfecte match te vinden :lol:

Graag zie ik jullie adviezen tegemoet :D
Een fijne dag gewenst!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 apr 2022 12:33

Mr_Mark schreef: 28 apr 2022 12:00 .......
Graag zie ik jullie adviezen tegemoet :D
..
Misschien is deze fiets iets voor jou?
Corratec C29 Elite
- Bagagedrager en mogelijkheid voor frontdragers.
- 3 x 10 versnellingen
- 55mm banden, om toch comfortabel te rijden zonder verende voorvork.
- Naafdynamo
Heel ruim binnen je budget

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 28 apr 2022 13:07

Lcsmet schreef: 28 apr 2022 12:33 Misschien is deze fiets iets voor jou?
Thanks voor je reactie! Ziet er niet verkeerd uit, helaas is dat ook wel een eind rijden... Koop hem het liefst zo lokaal mogelijk.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 apr 2022 19:13

Mr_Mark schreef: 28 apr 2022 12:00 Dit vindt ik een erg mooi ogende fiets. Interne kabel geleiding en een onderhoudsarme riem.
De belofte dat het minder geluid maakt en onderhoudsarm is spreek mij erg aan. Ook dat de kabels door het frame lopen vind ik eigenlijk wel erg mooi!
Kijk dan ook eens bij de Koga Supermetro. Die is er ook met een upgrade kit (spatborden & bagagedrager). En gewoon te koop bij de lokale fietsenmaker.

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 28 apr 2022 20:09

Hoi Buddo,

Dank voor je reactie! Heb je ervaring met deze fiets? Ook zeker een mooi ding, zal er naar kijken bij de winkel. Hij heeft zowel deze als de Trek District Equipped 4 staan.

Vind jij de KOGA een betere keuze dan de Trek? Waarom wel/ niet?

Alvast hartelijk dank voor je antwoord en een fijne avond gewenst !

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 apr 2022 14:47

In jouw geval zou ik niet voor een riem kiezen.
Afgaande op jouw snelheid heb je veel kracht en riemaandrijvingen hebben daar wel eens moeite mee en dan haal je de verwachtte kilometers niet. Zeker plastic tandwielen fiets je zo aan gort.
Voor mij was de reden om geen riem te nemen dat je fiets economisch total loss is als je de riem plus tandwielen moet vervangen.

Zelf ben ik voor een lichte hybride gegaan zonder verende voorvork en kwam ik bij Giant uit. Ik was ook erg gecharmeerd van Koga maar dat was een stukje duurder. Dan heb je overigens wel iets van vering. Mijn Giant was voor de prijs het lichtste wat ik kon vinden en daar heb ik geen spijt van.
Nadeel van de Giant is dat deze geen dynamo heeft plus dat de standaard koplamp erg zwak is. Maar een betere koplamp met sterkere accu kostte me de kop niet en woog niet af tegenover alle voordelen.
Ik heb er ook een recht stuur op laten zetten omdat ik een stuur dat naar je toe draait niet fijn vind. Zeker niet bij een iets sportievere zit.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 apr 2022 15:16

als ik je opening post lees, dan zoek je een sportievere fiets maar wel eentje voor boodschapjes,
en een recht stuur... is dit echt een pre? of je hebt nooit eerder met een race stuurtje gereden?

ik heb veel woonwerk gereden (cannondale badboy ) met een recht stuurtje, het beviel maar dat race stuurtje later was echt wel een zegen.

toch even een spotlampje op andere fietsen te zetten??;
-genesis tour de fer 10 (echt heel jammer dat er een triple op zit, het is geen 1993)
-cinelli gazzetta della strada (er passen spatborden op)
-cinelli hobootleg interrail (er zijn oogjes voor een mooi tubus dragertje)

Plaats reactie