Welke (Hybride) fiets?
Ik heb nog niet gereageerd maar mijn eerste posts op dit forum waren vergelijkbaar. Ik zocht een sportieve fiets met recht stuur. Door advies hier ben ik uiteindelijk voor een fiets met racestuur gegaan. The rest is history. Blij dat ik toen overstag gegaan ben.
Dan zou je ook bij randonneurs fietsen kunnen kijken. Snel en toch praktisch.
Dan zou je ook bij randonneurs fietsen kunnen kijken. Snel en toch praktisch.
Thanks voor je reactie Bakboord 1! Daar had ik nog niet van gehoord dat je een riem / tandwielen aan gort kan fietsen. Dacht ik net eruit te zijn lees ik dit soort reacties.. haha. Voor welke Giant hybride ben je gegaan? De Koga's hebben idd iets van voor vork vering maar ik lees hier en daar dat die ook niet al te best zijn.bakboord1 schreef: ↑29 apr 2022 14:47 In jouw geval zou ik niet voor een riem kiezen.
Afgaande op jouw snelheid heb je veel kracht en riemaandrijvingen hebben daar wel eens moeite mee en dan haal je de verwachtte kilometers niet. Zeker plastic tandwielen fiets je zo aan gort.
Voor mij was de reden om geen riem te nemen dat je fiets economisch total loss is als je de riem plus tandwielen moet vervangen.
Zelf ben ik voor een lichte hybride gegaan zonder verende voorvork en kwam ik bij Giant uit. Ik was ook erg gecharmeerd van Koga maar dat was een stukje duurder. Dan heb je overigens wel iets van vering. Mijn Giant was voor de prijs het lichtste wat ik kon vinden en daar heb ik geen spijt van.
Nadeel van de Giant is dat deze geen dynamo heeft plus dat de standaard koplamp erg zwak is. Maar een betere koplamp met sterkere accu kostte me de kop niet en woog niet af tegenover alle voordelen.
Ik heb er ook een recht stuur op laten zetten omdat ik een stuur dat naar je toe draait niet fijn vind. Zeker niet bij een iets sportievere zit.
Hoi TKMP, klopt, voor boodschapjes wanneer nodig (lees: spullen vervoeren op de fiets). Maar ook om altijd lekker door te kunnen fietsen zonder eventuele bagage en hier en daar langere toertochtjes met of zonder bagage. Ook klopt het dat ik nooit eerder met een race stuurtje heb gereden. Met een race stuurtje heb je meer posities begrijp ik, daardoor is het fijner rijden? Kun je mij eens uitleggen wat jij er fijner aan vindt mbt het rechte stuur?
Dank voor je tips, ik ga deze opties eens rustig bekijken vh weekend!TKMP schreef: ↑29 apr 2022 15:16 toch even een spotlampje op andere fietsen te zetten??;
-genesis tour de fer 10 (echt heel jammer dat er een triple op zit, het is geen 1993)
-cinelli gazzetta della strada (er passen spatborden op)
-cinelli hobootleg interrail (er zijn oogjes voor een mooi tubus dragertje)
Hallo Hayes,hayes schreef: ↑29 apr 2022 15:58 Ik heb nog niet gereageerd maar mijn eerste posts op dit forum waren vergelijkbaar. Ik zocht een sportieve fiets met recht stuur. Door advies hier ben ik uiteindelijk voor een fiets met racestuur gegaan. The rest is history. Blij dat ik toen overstag gegaan ben.
Dan zou je ook bij randonneurs fietsen kunnen kijken. Snel en toch praktisch.
Dank voor je nuttige bijdrage! Kun je mij eens wat van die adviezen delen waardoor je overstag bent gegaan? Voor welke fiets ben jij toen gegaan en fiets je hier nog steeds op? Ik heb idd ook naar een Randoneur fiets gekeken. O.a. die van stevens. Echter heeft die ook een recht stuur.
------
Overall maakt dit topic het mij niet makkelijker. Wat een keuze is er toch En wat veel dingen waar je over (na) kunt denken Ik had vanmorgen de Trek District 4 Equipped (met riem, 8 Shimano versnellingen) bekeken, getest en besloten om voor die te gaan. Nu n.a.v. de berichten die ik hier lees twijfel ik toch weer of dat dan wel een goede keuze voor mij is.
Fijn dat jullie zo goed mee denken en mij in adviezen voorzien waaraan ik anders mogelijk zelf niet had gedacht. Ik hoop uiteindelijk de perfecte match te vinden Mochten er nog meer opties / tips zijn dan hoor ik dit heel graag
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Koga F3 4.0, heb je vering dmv een headshock wat niet veel extra gewicht meebrengt, itt een verende voorvork die én lomp zwaar is én maar matig werkt.
Dus ook met een riem en 8sp Alfine naaf.
Of de F3 6.0 met 11sp Alfine naaf en riemaandrijving.
Waarom Koga? Afwerking op een hoog niveau en goede aftersales/garantie, echter wel een stukje prijziger dan andere vergelijkbare merken.
Dus ook met een riem en 8sp Alfine naaf.
Of de F3 6.0 met 11sp Alfine naaf en riemaandrijving.
Waarom Koga? Afwerking op een hoog niveau en goede aftersales/garantie, echter wel een stukje prijziger dan andere vergelijkbare merken.
Goedemorgen Scottpch,scottpch schreef: ↑30 apr 2022 07:53 Koga F3 4.0, heb je vering dmv een headshock wat niet veel extra gewicht meebrengt, itt een verende voorvork die én lomp zwaar is én maar matig werkt.
Dus ook met een riem en 8sp Alfine naaf.
Of de F3 6.0 met 11sp Alfine naaf en riemaandrijving.
Waarom Koga? Afwerking op een hoog niveau en goede aftersales/garantie, echter wel een stukje prijziger dan andere vergelijkbare merken.
Bedankt voor jouw antwoord, de koga’s heb ik gisteren ook gezien in de winkel. Vering is voor mij niet perse nodig, ik las ergens dat de KOGA voor vork vering van die types niet al te best zijn. Heb je daar ervaring mee?
Een racestuur is een zegen omdat je meer handposities hebt. En er zijn er veel die tijdens het fietsen bij de natuurlijke houding passen.
Een recht stuur heb je 1 positie, en dan zijn je armen ook nog een gedraaid.
Steek je armen eens naar voren. Dan steken je duimen naar boven, licht naar binnen gedraaid. Dat is zoals je ok de shifters zit. Huur eens een gravel bike bij het shimano center in valkenburg. Mooi tochtje maken en vlaai eten
Een recht stuur heb je 1 positie, en dan zijn je armen ook nog een gedraaid.
Steek je armen eens naar voren. Dan steken je duimen naar boven, licht naar binnen gedraaid. Dat is zoals je ok de shifters zit. Huur eens een gravel bike bij het shimano center in valkenburg. Mooi tochtje maken en vlaai eten
Je had er waarschijnlijk nog nooit van gehoord omdat het niet waar is. De door jou uitgekozen Trek heeft sowieso geen kunststof tandwielen (Gates CDN), maar metalen (Gates CDX).
Mijn fietsritten worden verdeeld over twee fietsen met Gates CDX beltdrives en twee fietsen met 'ouderwetse' derailleurs. Beide aandrijvingen fietsen prima ,maar de fietsen met derailleurs vragen veel meer onderhoud, vervangingsonderdelen en ze zijn een stuk viezer.
Er is eigenlijk maar één ding dat je goed in de gaten moet houden met een naafversnelling en dat is dat de afstelling goed is en dat versnellingskabel goed 'loopt'. En juist dat afstellen van de naaf is een koud kunstje op een fiets met een beltdrive, omdat de aandrijving zo open en schoon is.
Klopt. Mijn ervaring is wel van een fiets uit 2010. Dus kan zijn dat ze tegenwoordig beter zijn.
Door het veren slijt de vork waardoor je minimale speling in je stuur krijgt van links naar rechts. Dus je stuur kan je een klein stukje bewegen als je stil staat naar links en rechts zonder dat je wiel mee gaat.
Heb daar tijdens het fietsen nooit een probleem mee gehad. Maar het hoort niet.
Maken van die feathershock dingen kan niet.
Gr Roos
Dat valt ook wel reuze mee hoor. Er zijn genoeg fietsers die met een vol beladen fiets wereldreizen maken van enkele 10 duizenden km's en die kiezen dan vaak voor de riem aandrijving van Gates (icm een Rohloff of Pinion).
De eerste versie van de riem van Gates was "niet te verslijten" maar vereiste ook een stijve fiets/achterbrug/vork. Dat beperkte een beetje de omzetmogelijkheden (nieuw en slijtdelen) en zo werd die riem uit de markt gehaald en vervangen door de huidige riem en tandwielen die wat sneller slijten en een minder stijf frame nodig hebben. In 2de instantie heeft Gates wel nog slijtvastere tandwielen uitgebracht om tegemoet te komen aan fabrikanten van reisfietsen want daar waren wel wat klachten over.
Zoals hierboven aangehaald, heb je op een race stuur veel meer handposities. Als je idd je armen langs je laat hangen, zijn je handpalmen naar binnen gericht en zo fiets je meestal op een racefiets.
Op een recht stuur moet je je handen 45 graden draaien en dat is niet natuurlijk. Dat heb je bv ook bij een computermuis. Daar ligt je arm constant gedraaid. Ik heb op het werk ook een muis waar ik m'n hand rechtop hou (met duim naar boven).
Ik ging destijds (2011) voor een Bulls Desert Falcon. Toen fietste ik nog een woonwerk.
Intussen zit ik 4 fietsen verder en heb er intussen ook vier in totaal.
Woonwerk doe ik nu gewoon met racefiets en rugzak als ik niet te veel bagage heb. Op andere dagen en in de winter heb ik een Giant op de kop getikt voor weinig en die heb ik tot woonwerk machine omgebouwd.
Intussen een setje tassen op Ali gekocht waar meer in kan.
Op een recht stuur moet je je handen 45 graden draaien en dat is niet natuurlijk. Dat heb je bv ook bij een computermuis. Daar ligt je arm constant gedraaid. Ik heb op het werk ook een muis waar ik m'n hand rechtop hou (met duim naar boven).
Ik ging destijds (2011) voor een Bulls Desert Falcon. Toen fietste ik nog een woonwerk.
Intussen zit ik 4 fietsen verder en heb er intussen ook vier in totaal.
Woonwerk doe ik nu gewoon met racefiets en rugzak als ik niet te veel bagage heb. Op andere dagen en in de winter heb ik een Giant op de kop getikt voor weinig en die heb ik tot woonwerk machine omgebouwd.
Intussen een setje tassen op Ali gekocht waar meer in kan.
Als je de Trek een interessante fiets vindt of een randonneur overweegt, dan is een Koga een goed alternatief (Supermetro ipv de Trek of een randonneur). En... een fiets die mooi in Nederland wordt gemaakt/geassembleerd. En geen lopende band werk. Mooi filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qAmuh95eiNA
Mensen die klagen over de feathershock vering vind je natuurlijk terug op internet. Mensen die tevreden zijn posten dat niet, dat is bij veel producten het geval. Ga er eens op rijden (bijv. bij de fietser in Ede, kun je alle Koga's testen en lokaal daarna bestellen) of vraag je fietsenmaker eens naar zijn ervaringen.
Hoe zijn overigens de levertijden van alle fietsen die je overweegt?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb geen probleem met de feathershock, fiets is nu een paar jaar oud, maar ook m'n vorige Koga die ik echt lang gehad heb, had die Feathershock en ook daar geen probleem mee.
Mbt de beltaandrijving, de CDN en CDC zijn de "goedkopere versies", de CDX is de sterkere/betere/duurdere uitvoering van dat systeem.
Laat de keuze welk systeem het best geschikt is afhangen van hoe intensief je de fiets gaat gebruiken.
Mbt de beltaandrijving, de CDN en CDC zijn de "goedkopere versies", de CDX is de sterkere/betere/duurdere uitvoering van dat systeem.
Laat de keuze welk systeem het best geschikt is afhangen van hoe intensief je de fiets gaat gebruiken.
Dank voor je heldere uitleg! Vlaai in valkenburg, dat klinkt best goedTKMP schreef: ↑30 apr 2022 09:12 Een racestuur is een zegen omdat je meer handposities hebt. En er zijn er veel die tijdens het fietsen bij de natuurlijke houding passen.
Een recht stuur heb je 1 positie, en dan zijn je armen ook nog een gedraaid.
Steek je armen eens naar voren. Dan steken je duimen naar boven, licht naar binnen gedraaid. Dat is zoals je ok de shifters zit. Huur eens een gravel bike bij het shimano center in valkenburg. Mooi tochtje maken en vlaai eten
Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen! 4 fietsen, dat zijn er heel wat. Elk voor een ander doel?Baldwin schreef: ↑30 apr 2022 09:56Je had er waarschijnlijk nog nooit van gehoord omdat het niet waar is. De door jou uitgekozen Trek heeft sowieso geen kunststof tandwielen (Gates CDN), maar metalen (Gates CDX).
Mijn fietsritten worden verdeeld over twee fietsen met Gates CDX beltdrives en twee fietsen met 'ouderwetse' derailleurs. Beide aandrijvingen fietsen prima ,maar de fietsen met derailleurs vragen veel meer onderhoud, vervangingsonderdelen en ze zijn een stuk viezer.
Er is eigenlijk maar één ding dat je goed in de gaten moet houden met een naafversnelling en dat is dat de afstelling goed is en dat versnellingskabel goed 'loopt'. En juist dat afstellen van de naaf is een koud kunstje op een fiets met een beltdrive, omdat de aandrijving zo open en schoon is.
roos1 schreef: ↑30 apr 2022 09:59Klopt. Mijn ervaring is wel van een fiets uit 2010. Dus kan zijn dat ze tegenwoordig beter zijn.
Door het veren slijt de vork waardoor je minimale speling in je stuur krijgt van links naar rechts. Dus je stuur kan je een klein stukje bewegen als je stil staat naar links en rechts zonder dat je wiel mee gaat.
Heb daar tijdens het fietsen nooit een probleem mee gehad. Maar het hoort niet.
Maken van die feathershock dingen kan niet.
Ik las een bericht over een nieuwer type die het ook vertoonde. Jammer dat er tegenwoordig zoveel wordt geproduceerd wat kapot gaat en niet reparabel is
Dankjewel voor jouw uitleg! De fiets die ik had gezien had een Shimano naafversnelling. Zou je dat afraden?0475 schreef: ↑30 apr 2022 10:00Dat valt ook wel reuze mee hoor. Er zijn genoeg fietsers die met een vol beladen fiets wereldreizen maken van enkele 10 duizenden km's en die kiezen dan vaak voor de riem aandrijving van Gates (icm een Rohloff of Pinion).
De eerste versie van de riem van Gates was "niet te verslijten" maar vereiste ook een stijve fiets/achterbrug/vork. Dat beperkte een beetje de omzetmogelijkheden (nieuw en slijtdelen) en zo werd die riem uit de markt gehaald en vervangen door de huidige riem en tandwielen die wat sneller slijten en een minder stijf frame nodig hebben. In 2de instantie heeft Gates wel nog slijtvastere tandwielen uitgebracht om tegemoet te komen aan fabrikanten van reisfietsen want daar waren wel wat klachten over.
Jij ook bedankt voor je uitleg, gezien jullie reacties ga ik zeker een fiets met racestuur proberen. Een rugzak vindt ik niet ideaal, vandaar dat ik op zoek ben naar iets met bagagedrager. Zoals je de Giant hebt zou een optie voor mij kunnen zijn denk ik. Wat voor spatborden heb je gebruikt? Die zitten met clips vast?hayes schreef: ↑30 apr 2022 20:13 Zoals hierboven aangehaald, heb je op een race stuur veel meer handposities. Als je idd je armen langs je laat hangen, zijn je handpalmen naar binnen gericht en zo fiets je meestal op een racefiets.
Op een recht stuur moet je je handen 45 graden draaien en dat is niet natuurlijk. Dat heb je bv ook bij een computermuis. Daar ligt je arm constant gedraaid. Ik heb op het werk ook een muis waar ik m'n hand rechtop hou (met duim naar boven).
Ik ging destijds (2011) voor een Bulls Desert Falcon. Toen fietste ik nog een woonwerk.
Intussen zit ik 4 fietsen verder en heb er intussen ook vier in totaal.
Woonwerk doe ik nu gewoon met racefiets en rugzak als ik niet te veel bagage heb. Op andere dagen en in de winter heb ik een Giant op de kop getikt voor weinig en die heb ik tot woonwerk machine omgebouwd.
Intussen een setje tassen op Ali gekocht waar meer in kan.
Das zeker een mooi filmpje, overigens klopt het wat je schrijft over de kritiek. Dat geldt voor alles, zelf probeer ik ook een review te schrijven over producten waar ik wel tevreden over benbuddo schreef: ↑30 apr 2022 20:28Als je de Trek een interessante fiets vindt of een randonneur overweegt, dan is een Koga een goed alternatief (Supermetro ipv de Trek of een randonneur). En... een fiets die mooi in Nederland wordt gemaakt/geassembleerd. En geen lopende band werk. Mooi filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qAmuh95eiNA
Mensen die klagen over de feathershock vering vind je natuurlijk terug op internet. Mensen die tevreden zijn posten dat niet, dat is bij veel producten het geval. Ga er eens op rijden (bijv. bij de fietser in Ede, kun je alle Koga's testen en lokaal daarna bestellen) of vraag je fietsenmaker eens naar zijn ervaringen.
Hoe zijn overigens de levertijden van alle fietsen die je overweegt?
De levertijden voor fietsen zijn op het moment waardeloos . Ik probeer alleen te kijken naar fietsen welke ergens in de buurt op vooraard zijn, mocht je iets willen bestellen dan zit je al richting eind 2023 voordat het uit te leveren is. Ik hoor van meerdere fietsenmakers dat 50-60% van wat voor dit jaar is besteld nog steeds moet binnen komen.
Mooi om ook eens een positief bericht over feathershock te lezen! Ik gebruik mijn fiets vrijwel dagelijks dus dat valt denk ik onder "intensief"scottpch schreef: ↑01 mei 2022 07:55 Ik heb geen probleem met de feathershock, fiets is nu een paar jaar oud, maar ook m'n vorige Koga die ik echt lang gehad heb, had die Feathershock en ook daar geen probleem mee.
Mbt de beltaandrijving, de CDN en CDC zijn de "goedkopere versies", de CDX is de sterkere/betere/duurdere uitvoering van dat systeem.
Laat de keuze welk systeem het best geschikt is afhangen van hoe intensief je de fiets gaat gebruiken.