Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke (Hybride) fiets?

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 02 mei 2022 09:24

Bij een riemaandrijving heb je alleen de mogelijkheid van naafversnelling (of de Pinion bij de trappers). Een fiets met Rohloff naafversnelling (of Pinion) lijkt buiten je budget te vallen, dan kom je daarna min of meer dwangmatig uit bij een Shimano Alfine 11-speed of de Shimano Nexus 7 of 8 speed. Er is ook nog een of andere continue variabele naafversnelling maar die schijnt wat zwaar te lopen en zie je doorgaans alleen nog bij e-fietsen gemonteerd worden.

hayes

hayes 02 mei 2022 13:37

De Nexus 7 is ook te vermijden.
Daar zit je blijkbaar met veel mechanische weerstand, terwijl dat bij de 8 niet is.
Ik heb de NExus 8 op m'n stadsfiets en dat rijdt heerlijk, maar niet voor vlotte ritjes. De stappen zijn mij iets te groot.

Op m'n commuter heb ik de SKS Speedrocker zitten. Kost ene 40 euro. Snel te installeren.
Bagagedrager is een exemplaar van Rose. iet smeer prutsen maar eens geïnstalleerd bombproof. Kostte ook een 40 euro.
Ik sleur dikwijls best wel wat gewicht mee. Dat is even wennen omdat bv recht op de trappers staan echt anders aanvoelt. Maar het went heel snel.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 07 mei 2022 11:12

Mr_Mark schreef: 25 apr 2022 20:37 Hallo medefietsers,

Ik ben nieuw op het forum nadat ik een aantal topics had gelezen in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets. Op het moment gebruik ik 2 fietsen welke beiden eigenlijk niet meer voldoen:

1: Een oude mountainbike met normale banden en een voor mij te klein frame. Deze gebruik ik wel als ik zonder bepakking en wat harder wil fietsen, ik kan er wat meer op doorfietsen.
IMG_8953.JPG



2: Een gazelle stadsfiets, foto:

IMG_4739.JPG

Beiden voldoen niet meer aan mijn gebruik en fiets omstandigheden en daarom ben ik op zoek naar iets nieuws / sportievers. Maar wat dan?

Ik fiets op dagelijkse basis, o.a. voor het woon werk/ boodschappen verkeer. Vrijwel dagelijks kom ik door (een stukje) bos met wat zandpaadjes en boomstronken, het moet geen probleem zijn om hierdoor te fietsen. Daarnaast wil ik graag lekker door fietsen, soms met en soms zonder bagage. Op mijn huidige fietsen trap ik geregeld rond de 28/30 op de rechte stukken. Een (optie tot) bagagedrager is belangrijk omdat ik soms een tas mee moet nemen of fietstassen wil kunnen meenemen. Eventueel mag dit "modulair" zijn maar ik weet niet of dat bestaat? (Een fiets met snel afneembare bagagedrager voor wanneer je hem wel/niet wilt). Budget is rond de €1500,-

Zit dus nu te denken in de richting van een sportievere hybride fiets die aan mijn wensen kan voldoen. Nu hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen met advies? Vanmorgen ben ik bij een fietsenwinkel geweest en daar hebben ze mij de VSF Fahrad Manufaktur T500 30s aangeraden:

IMG_4260.jpeg

Specificaties: https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-880-2021

Het is, voor zover ik kon testen tijdens mijn testrondje, een heerlijke fiets! Veel vlotter dan mijn huidige fietsen. Hij is lichter, dynamischer en fietste gewoon best wel fijn! Nu is mijn enige - punt dat deze fiets geen voorvork vering heeft. Dit vindt ik met mijn dagelijkse tocht door (een stukje) bos toch wat nadelig.

Daarna ben ik verder gaan kijken en kwam toen uit bij Stevens, de Esprit Gent 2022: https://www.stevensbikes.de/2022/index. ... lang=nl_NL

Foto:
esprit_gent_22_55_stealth_black_my22.jpg

Zou dit dan een goede optie zijn voor mijn wensen?

Ik wil liever geen miskoop doen en hopelijk kunnen jullie mij goed adviseren!
Zie uit naar de reacties, alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en een fijne avond gewenst :winkthumb:
Ik heb voor mijn woonwerk zo'n 10km met grotendeels zandpad, bospad(je). Dat doe ik met plezier met een Decathlon hybride fiets. Btwin 920 met sram nx. Niet een mooie fiets maar wel functioneel voor mij, ook geen gedoe of angst om 'm in de stalling te zetten op werk. Wel met lichte vering voorin en dat bevalt mij goed, precies voor mijn gebruik fijn. Mocht je lange tochten willen kunnen fietsen minder geschikt gezien 1 bidonhouder.
Na 2 jaar ketting vervangen en verder all good.

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 11 mei 2022 21:56

Hallo Allemaal,

Even een update! Vorige week heb ik een fiets met Racestuur geprobeerd. Hoewel ik de theorie snap dat je meerdere grepen hebt vond ik het niet fijn. Al enkele keren had ik naar een Koga Signature fiets gekeken en nadat ik er veel over heb gelezen werd ik steeds enthousiaster.

Gisteren bij de lokale dealer geweest en de fiets laten samen stellen zoals ik hem zou willen. Nog even een nachtje geslapen en over de laatste details gedacht en vandaag de bestelling definitief gemaakt :mrgreen: :mrgreen:

Het betreft een Koga Signature heren model met een Rohloff naaf in een eigen gekozen custom kleur :D . Dit lijkt mij een geweldige fiets voor mij. Nu nog een paar weekjes wachten totdat ik hem kan ophalen bij de dealer :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb veel gehad aan de reacties hier in mijn zoektocht naar een fiets en wil iedereen dan ook bedanken voor het meedenken ! :winkthumb: Thanks :winkthumb:

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 mei 2022 22:22

Gefeliciteerd!
Mooie fietsen die Koga’s.
Ik vermoed wel dat je je budget hebt losgelaten. Een rohloff naaf op een koga en 1.500 euro is niet gelukt denk ik.
Al hoop ik van wel voor je!

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 11 mei 2022 22:26

bakboord1 schreef: 11 mei 2022 22:22 Gefeliciteerd!
Mooie fietsen die Koga’s.
Ik vermoed wel dat je je budget hebt losgelaten. Een rohloff naaf op een koga en 1.500 euro is niet gelukt denk ik.
Al hoop ik van wel voor je!
Dankjewel! Je vermoeden is correct! Een
Stuk boven mijn aanvankelijke budget, maar dan heb je ook wel echt wat :mrgreen: :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 mei 2022 07:09

Ja, dat kost wat zo'n Koga signature, maar dan heb je ook wat!! :like:
Veel plezier met je fiets MrMark!

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 12 mei 2022 09:53

Schrik niet als je Rohloff eens een plasje doet. Dan loopt er wat olie uit en staat een klein plasje op de vloer. Bij mij gebeurt dat vooral bij snelle temperatuur wisselingen in de eerste weken nadat ik de olie ververst heb. Volgens Rohloff omdat er gewoon te veel olie in de naaf zit. Ik ververs de laatste jaren dan ook met minder nieuwe olie dan voorgeschreven en dat scheelt wel. Maar eergisteren zette ik de fiets vanuit de koele garage in de oprit waar de zon volop scheen. En toen ik een paar uur later de fiets weer naar binnen deed had hij dus weer olie geplast. Een vriend met ook een Rohloff naaf in zijn fiets heeft precies hetzelfde. Het ligt niet aan afdichtingen maar aan een holle as die ook zorgt dat er geen luchtdruk verschil is in en buiten de Rohloff.

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 20 mei 2022 11:01

scottpch schreef: 12 mei 2022 07:09 Ja, dat kost wat zo'n Koga signature, maar dan heb je ook wat!! :like:
Veel plezier met je fiets MrMark!
Dankjewel! Dat gaat helemaal goed komen :mrgreen:
0475 schreef: 12 mei 2022 09:53 Schrik niet als je Rohloff eens een plasje doet. Dan loopt er wat olie uit en staat een klein plasje op de vloer. Bij mij gebeurt dat vooral bij snelle temperatuur wisselingen in de eerste weken nadat ik de olie ververst heb. Volgens Rohloff omdat er gewoon te veel olie in de naaf zit. Ik ververs de laatste jaren dan ook met minder nieuwe olie dan voorgeschreven en dat scheelt wel. Maar eergisteren zette ik de fiets vanuit de koele garage in de oprit waar de zon volop scheen. En toen ik een paar uur later de fiets weer naar binnen deed had hij dus weer olie geplast. Een vriend met ook een Rohloff naaf in zijn fiets heeft precies hetzelfde. Het ligt niet aan afdichtingen maar aan een holle as die ook zorgt dat er geen luchtdruk verschil is in en buiten de Rohloff.
Dit is goed om te weten, dankjewel voor deze tip. Ik zal het in de gaten houden en niet direct in paniek raken mocht er een plasje liggen :winkthumb:

Plaats reactie