Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

"Koersoverzicht" op Garmin. Hoe?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 apr 2022 07:47

Het volgende zou ik voor elkaar willen krijgen:
Ik wil een route uitzetten, waarin verschillende punten (bijvoorbeeld een top, een bevoorrading, etc) aangegeven staan. Op mijn Garmin wil ik in mijn reguliere scherm een apart veld waarin de afstand tot het eerstvolgende door mij ingestelde punt zichtbaar is. Daarnaast wil ik een apart scherm waarin alle door mij aangegeven punten (met hun naam) zichtbaar zijn, met de afstanden totaan die punten. Op de good old 705 lukte me dat (zelfs met icoontje van een berg bij een top en van een banaan bij een bevoorrading :-)), maar ik zou even niet weten hoe te werk te gaan op een modern device.

Ik maak in dit geval gebruik van een 1030 plus, heb Strava premium evt tot mijn beschikking, net als basecamp met de laatste openfietsmap, maar ben met beiden niet getrouwd.

Hoe kan ik het beste te werk gaan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2022 08:23

Zoiets misschien (niet helemaal wat je wilt maar het komt toch al een beetje in de buurt)

https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/807d ... 186dfa68#0
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 apr 2022 10:09

Dank! Komt in de buurt idd, maar zo te zien tellen de afstanden niet af als je dichterbij komt. Kan me niet voorstellen dat zoiets niet bestaat, maar vind het maar eens...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 25 apr 2022 11:45

Binnen Garmin Connect kan je "Course points" toevoegen, op je garmin worden course points in een lijst bijgehouden met afstand (je moet wel steeds naar de lijst swipen), de volgende course point afstand zou je ook als veld kunnen toevoegen aan je map scherm. (Course Point label lengte is wel beperkt)

Het werkt niet goed in combinatie met "turn by turn" navigatie want dan maakt Garmin nog meer course points aan.

Ik gebruik course points bij Randonneurstochten om de controles te markeren ipv steeds kijken naar papiertjes of de brevetkaart.

Deze video gebruikt course points om een klim aan te geven :

https://www.youtube.com/watch?v=Vp-59JFRTB0&t=142s

RideWithGPS (betaald versie) heeft veel meer mogelijkheden via cue-sheets maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 25 apr 2022 11:53

Dit lijkt op de nieuwe Up Ahead feature die ze op de Fenix 7 hebben geimplementeerd.
Daar heb je nu wel niet veel aan, maar misschien dat Garmin het alsnog uitrolt naar de Edge serie?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 apr 2022 12:25

csgman schreef: 25 apr 2022 11:45 Binnen Garmin Connect kan je "Course points" toevoegen, op je garmin worden course points in een lijst bijgehouden met afstand (je moet wel steeds naar de lijst swipen), de volgende course point afstand zou je ook als veld kunnen toevoegen aan je map scherm. (Course Point label lengte is wel beperkt)

Het werkt niet goed in combinatie met "turn by turn" navigatie want dan maakt Garmin nog meer course points aan.

Ik gebruik course points bij Randonneurstochten om de controles te markeren ipv steeds kijken naar papiertjes of de brevetkaart.

Deze video gebruikt course points om een klim aan te geven :

https://www.youtube.com/watch?v=Vp-59JFRTB0&t=142s

RideWithGPS (betaald versie) heeft veel meer mogelijkheden via cue-sheets maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Thanks! Dit komt goed in de buurt van wat ik wil. Kun je met Basecamp ook course points aanmaken, of alleen waypoints?
Nu nog de cue-sheet in beeld zien te krijgen met het hele lijstje aan course points (en de actuele afstand tot die punten). Biedt RideWithGPS die mogelijkheid (ik zal zelf ook eens kijken wat ik daar kan vinden)? Of zit dit al ergens verstopt in de Edge 1030? Of via een Connect IQ app wellicht?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 25 apr 2022 12:59

Course points heb ik alleen via Garmin connect gevonden, Ik maak/edit de route in Basecamp als gpx (maar iets ander kan ook), importeer het in GarminConnect en voeg daar de course points toe met de add course points knop. Daarna sync met je Garmin. Als het goed is heb je een extra scherm met de course points en afstand. (course points moet aan staan). Ik heb een Edge Explore uit 2018, geen idee of het werkt op andere modellen.

RideWithGPS - maak een account aan, daarna mag je volgens mij een tijdje gratis 'premium' uitproberen - hiermee is volgens mij meer mogelijk waaronder "custom cue-sheets" kost wel 80$ / jaar.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 apr 2022 14:42

Ik ga aan de slag. Veel dank! (suggesties voor alternatieven voor RideWithGPS op het gebied van cue-sheets en course points blijven welkom!)

O ja, domme vraag nog wellicht: turn-by-turn navigatie: zijn dat de waarschuwingen die je Garmin geeft over afslagen die je moet nemen? Dat gebeurt standaard toch bij het narijden van een route (ook als je een simpel kruimelspoor inlaadt via een gpx)? Moet je dat uitzetten? (hoe? :oops: ) En is er een mogelijkheid om de door jou gemaakte coursepoints wel samen te laten werken met de afslagaanwijzingen (die ik best handig vindt soms), of kun je op je Garmin geen onderscheid maken tussen deze aanwijzingen en de door jou gemaakte course points?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 26 apr 2022 11:04

53x11 schreef: 25 apr 2022 14:42 O ja, domme vraag nog wellicht: turn-by-turn navigatie: zijn dat de waarschuwingen die je Garmin geeft over afslagen die je moet nemen? Dat gebeurt standaard toch bij het narijden van een route (ook als je een simpel kruimelspoor inlaadt via een gpx)? Moet je dat uitzetten? (hoe? :oops: ) En is er een mogelijkheid om de door jou gemaakte coursepoints wel samen te laten werken met de afslagaanwijzingen (die ik best handig vindt soms), of kun je op je Garmin geen onderscheid maken tussen deze aanwijzingen en de door jou gemaakte course points?
Bij Garmin/GPS zijn er geen domme vragen... :D -

Turn by Turn heet "Turn Guidance" of afslagbegeleiding in NL. Menu option staat bij mij in the "course options". Course > saved courses > Drie Streepjes icoon (rechts onder)

Of je TBT uit moet zetten ? .... Het had geen invloed op mijn lijst van course points, alleen het had wel invloed op de "distance to next" vak omdat hij zelf course points maakt tijdens het berekenen van de TBT instructies.

Je laaste zin klopt, de Garmin TBT instructies nemen de overhand. Ik wil graag mijn volgende course point zien in de "distance to next" vak, niet de volgende afslag. Wellicht dat RideWithGPS dit ook mogelijk maakt, als ik kijk naar de custom cue sheets zou het wel mogelijk moeten zijn.

Gewoon uitproberen met een klein rondje, voeg een paar eigen course points toe en kijk wat je garmin ermee doet in TBT mode.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 apr 2022 12:59

Dank weer. Ik ben gisteravond al even bezig geweest in garmin connect. Het invoegen van course points op precies de toppen is niet makkelijk, want om de een of andere reden kan dat niet in het hoogteprofiel, maar alleen in het kaartje, maar hier ga ik vast een handige manier voor vinden. RideWithGPS kan dat vast beter, maar om nou een abonnement te nemen voor die paar keer dat ik course points wil invoegen...
Proberen met een klein rondje in de buurt is een goed idee.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hayes

hayes 26 apr 2022 17:10

Inde Connect store zitten soms apps waarvan de makers heel erg aanspreekbaar zijn.
Als er iets is, wat in de buurt komt, zou je hen even kunnen aanspreken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 apr 2022 07:00

Ik heb het idee dat ik (dankzij tips in dit topic) met garmin connect, alhoewel niet zo gebruikersvriendelijk, aardig in de buurt ga komen van wat ik wil. Ik heb inmiddels een koers met course points op door mij gewenste punten. Nu nog uitproberen of de gemaakte koers op de garmin ook daadwerkelijk doet wat ik wil...
Blijf het vrij bizar vinden dat het (voor mij) makkelijker was om dit dik 10 jaar geleden voor elkaar te krijgen op de good old 705 (ook al niet het meest gebruikersvriendelijke apparaat) dan nu op een moderne edge.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie