Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voedingsplan cyclo

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 26 apr 2022 08:30

havana schreef: 25 apr 2022 21:17 Grote probleem van tabletten is dat er vaak alleen elektrolyten in zitten en vrijwel geen suikers. Daarom zijn ze ook zo klein en dat lijkt heel handig. Maar tijdens een cyclo wil je beide hebben.
Isostar heeft tabletten met beiden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 apr 2022 09:47

walters schreef: 26 apr 2022 08:30
havana schreef: 25 apr 2022 21:17 Grote probleem van tabletten is dat er vaak alleen elektrolyten in zitten en vrijwel geen suikers. Daarom zijn ze ook zo klein en dat lijkt heel handig. Maar tijdens een cyclo wil je beide hebben.
Isostar heeft tabletten met beiden.
Ja klopt, die zijn ook een stuk dikker en moeten er 2 van in een 500ml bidon.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2022 09:51

Helaas kan ik Isostar dan weer niet verdragen, overigens ben ik daar niet de enige in!

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 26 apr 2022 18:58

En bovenstaande ervaringen bewijzen maar weer eens: Testen , testen en uitproberen in de komende maanden. Wel goede tips / ervaringen btw. goede inhoudelijke reacties op dit topic. Ook wel eens fijn ;-)
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 27 apr 2022 15:29

wasbeer2006 schreef: 25 apr 2022 14:34 Ik neem wel eigen voeding mee. bv 4 a5 gels en 3 repen.
dat stop je makkelijk in je zakken.

Dan pak ik onderweg dingen waarvan ik weet dat ik ze goed verwerk om mijn eigen voeding te sparen
Stroopwafels, winegums, ontbijtkoek, dat ligt er altijd wel......
Stroopwafels zijn relatief zwaar maar last krijg ik er bv nooit van.

Ik kan bv absoluut niet tegen fruit tijdens of net voor en na de inspanning.
Dit doe ik ook inderdaad. (al is een cyclo inmiddels alweer een tijdje geleden) Zo`n beetje meenemen wat er past in je zakken en bij de bevoorrading een paar standaard dingen snaaien (1/2 banaan, suikerwafel, etc) Bij de langere cyclo`s is mijn ervaring dat ik meestal met spullen in mij zakken terug kom, maar dan heb je in ieder geval genoeg. Mijn maag doet overigens bijna nooit moeilijk als ik iets eet, dat scheelt dan wel weer.

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 28 mei 2022 23:34

Zijn er al forumers die ervaring hebben met Eat My Ride. Ik heb de app geïnstalleerd en gebruikt, en ook achteraf ingevuld wat ik gegeten en gedronken heb tijdens de training. Best wel schrikken in mijn geval, eet volgens deze app echt te weinig, en dat is goed in een grafiek te zien.
Het lijkt me dus best leerzaam hiermee te werken, om beter te weten wat je moet eten en drinken onderweg.
Ben erg benieuwd of er meer forummers zijn met ervaring met deze app. Is het betrouwbaar? Kloppen de gegevens/berekenngen een beetje?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2022 11:29

Geen ervaringen met de app.

Maar wel dat er velen veel te weinig eten en drinken. Sommige weten dat prima van zichzelf en andere hebben geen idee.
Als je dit topic doorleest zie je vanzelf wat iedereen eet. Zoek dat zelf een beetje uit wat je lekker vind en goed verdraagt.

Om een voorbeeld te geven, ik moet echt geen fruit tijdens en vlak na een inspanning eten.
(buiten dat ik dat zeer onhandig zou vinden om mee te nemen en er bijna niets inzit wat je wat aan hebt.

Ik doe standaard wat in mijn bidon 1 schep powerbar ongeveer 25gram op 750ml.
Dat drinkt lekker en ligt voor mij veel beter op de maag dan water.
Daarnaast neem je water ook slecht op zeker als het warm is en er gaat een bidon per uur in.

Afhankelijk van de intensiteit pas ik mijn eten ook aan. Bv een rustig ritje neem ik vaak wat zwaardere (vettere) dingen mee, stroopwafels, luikse wafels.
Maar als het hard gaat niet dan meer echt sport repen en gels.

En bij een rustige rit let ik nooit echt op, dan eet ik bij trek, bij hard rijden zorg ik wel echt dat ik zo'n 60 -90 gram per uur binnen krijg en dat kan ik persoonlijk vrij makkelijk. Want te laat haal je niet meer in als het hard gaat.

En ook hier houd het simpel. Twee uurtje rustig kan natuurlijk makkelijk zonder eten.
Maarja als je bij thuiskomst dan meteen eet, kan je het beter onderweg doen, dan wen je er meteen aan......

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2022 08:40

Ik heb er inmiddels wel ervaring mee. Afgelopen weken mee gereden en een review gemaakt.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 16 jun 2022 10:35

Nuttige review havana. Ik ga er eens beter naar kijken.
Ik dacht zelf het wel redelijk te snappen, maar ga toch proberen mijn fietsvakantie iets minder uitgewoond door te komen.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 16 jun 2022 12:03

De app eat my ride gedownload en bekeken. Ziet er goed uit en gemakkelijke interface. Wat wel handig is dat je wat waardes van je zelf kent zoals ftp en vo2max hierop wordt het e.e.a. gebaseerd. Qua voeding gaan ze uit van de wel bekende 60-90 gram koolhydraten per uur. Maar dit kan je zelf ook handmatig aanpassen.
Persoonlijk vind ik de app niet zo heel veel toevoegen. Ik doe wekelijks duurritten waarbij ik altijd goed op mijn eten let. Ik weet ondertussen zelf goed in te schatten wat ik per uur nodig heb (inderdaad circa 60 gram per uur) Ook de producten die ik gebruik weet ik ondertussen precies wat de inhoud ervan is.
Ik sta dus altijd voor mijn rit reepjes en gelletjes te tellen op basis van grammen aan koolhydraat. Hierbij hou ik ook altijd rekening met de intensiteit en duur. Over het algemeen geld voor mij hogere intensiteit of langere duur betekent meer vloeibaar (gelletjes) in 2e helft van de rit omdat ik dan vast voedsel wat moeilijker wegkrijg. Op echte lange ritten van 10+ uur ligt vaak de intensiteit wat lager waardoor ik langer vast voedsel weg krijg.

Voor een beginner of iemand die onbekend is met (sport) voeding tijdens de rit zal de app vast een hulpmiddel kunnen zijn.

Maar mijn advies blijft om je voeding te trainen. Zowel de hoeveelheid als het soort voedsel. De ene reep of gel krijg je makkelijker weg dan de ander. Gewone krentenbol, snelle jelle gebruik ik ook nog steeds ter afwisseling.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jun 2022 13:47

Gaan jullie nu met de consumptie van die gelletjes ook vaker naar de tandarts? Of is dat broodje aap verhaal dat het een flinke aantasting van je gebit is?

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 16 jun 2022 14:30

Ik geloof best dat gelletjes je tandbederf bevorderen. Ik heb echter niet meer gaatjes sinds ik ze gebruik (helaas ook niet minder). Ook zie ik geen alternatief als ik een fietsvakantie heb. Langzamer fietsen zodat ik het met een boterham red is dus geen alternatief voor mij.

Plaats reactie