Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voedingsplan cyclo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2022 14:36

JoostG schreef: 22 jun 2022 13:08 Afgelopen zondag stond ik om 7.05 aan de start van Bartje200 om uiteindelijk 9 uur te doen over 200km onverhard (8.5 uur fietstijd). Wat had ik mee? Twee boterhammen en 2 bidons met water. Bij de bevoorradingen heb ik de bidons bijgevuld en gegeten en gedronken wat er was en waar ik zin in had: stroopwafels, krentenbollen, sinaasappels, bananen, wine gums, dropjes, droge worst, tucjes, bouillon en cola. Ik ben al heel lang gestopt met al die gelletjes en bars. Dat zal nodig zijn voor de profs die dag in dag uit op de toppen van hun kunnen moeten presteren, maar niet voor ons wielertoeristen. Je hebt genoeg energievoorraden van jezelf, en normaal voedsel is voldoende. We rijden toch niet 8 uur op maximale hartslag….
Zaterdag staat Flatlands300 op het programma: normaal ontbijt voor vertrek, boterhammetje en nuts als extra voor de eerste 4 uur, pastamaaltijd op 100km (organisatie), wat er ligt op 150km, pannenkoeken op 200km (organisatie), wat er ligt op 250km en een hamburger bij de finish. Ik zal door mijn voedingskeuzes echt geen kwartier langer onderweg zijn, toch?
Sportvoeding neem je niet (alleen) omdat het beter is dan gewoon voedsel maar omdat:

- het makkelijker is
- er vaak geen dingen inzitten die geen nut hebben, maar wel energie kosten om te verteren (bijv. vet en eiwitten)
- dat je het snel weg kunt krijgen
- dat het compact is, d.w.z. veel energie (suikers) in een kleine verpakking
- Voor vloeibare sportvoeding (incl. gells) geldt dat het sneller wordt opgenomen.
- daarbij zit in veel sportvoeding ook fructose, en dat is een ander energiesysteem dan glucose. Nu kun je fructose ook in gewoon voedsel vinden maar dat is lastiger.

Sportvoeding is dus niet per se heel veel beter, vooral makkelijker.

Overigens rijden ook profs nooit 8 uur op maximaal vermogen. In een bergetappe wordt er het laatste uur/half uur vol vermogen getrapt, daarvoor niet of veel minder.

"Genoeg energievoorraden van jezelf". Het is maar hoe je het bekijkt. Als je alles op vetverbranding rijdt is dat inderdaad waar (zelfs voor een prof trouwens). Maar de meeste ritten rijd je toch echt (grotendeels) in de hogere zones en dan is de tank op een bepaald moment gewoon leeg. En zelfs als je rustig rijdt, verbrand je glycogeen, al gaat het natuurlijk langzamer.

Of je door jouw voedingskeuzes een kwartier langer onderweg bent? Ik denk het wel. Sowieso win je al veel aan snelheid omdat sportvoeding nu eenmaal veel sneller weg te werken is, omdat het geconcentreerder is. En daar komt het fructose-verhaal nog bij, wat gewoon een extra brandstoftankje (of batterijtje in jouw geval ;) ) is waarover je beschikking hebt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook een groot voorstander van vast voedsel, omdat het prettiger is voor de maag. Maar vanuit een prestatiestandpunt bekeken is sportvoeding wel degelijk superieur. Ik ben er heilig van overtuigd dat voeding voor veel wielertoeristen (ongeacht het niveau) de makkelijkste manier is om de prestatie te bevorderen. Je hoeft er maar een paar uur in te steken om wat kennis op te doen en je boekt al enorme winst.
Laatst gewijzigd door havana op 22 jun 2022 14:48, 5 keer totaal gewijzigd.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 22 jun 2022 14:43

Ja ik heb onlangs voor mijn cyclo een laatste test gedaan in de ardennen. Kwam daar erachter dat helaas ik snellejelles niet goed verteer op hoge hartslag. Dan gaan gelletjes en bloks een stuk makkelijker. Nu een plan gemaakt om op de bergen het vooral met sportdrank en gels/bloks te doen en op het vlakke reepjes.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2022 14:46

marksi schreef: 22 jun 2022 14:43 Ja ik heb onlangs voor mijn cyclo een laatste test gedaan in de ardennen. Kwam daar erachter dat helaas ik snellejelles niet goed verteer op hoge hartslag. Dan gaan gelletjes en bloks een stuk makkelijker. Nu een plan gemaakt om op de bergen het vooral met sportdrank en gels/bloks te doen en op het vlakke reepjes.
Een klein nadeel van deze aanpak (voor sommige renners, niet voor iedereen) is dat je weliswaar op papier goed gevuld bent, maar in de praktijk toch een "lege maag gevoel" krijgt. Uittesten dus!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jun 2022 15:01

Ja, maar dat gevoel is bij mij meer als ik wat rustiger rijd.
Bij harder rijden heb ik dat gevoel niet veel minder. Wat vastere sportvoeding zoals powerbar shots helpen dan wel.
(zelfde als blocks maar minder dan de helft van de prijs en lekkerder)

Zo begin ik vaak met een luikse wafel en snelle jelle voor de eerste twee uur, zeker de eerste is niet ideaal. Maar dat vind ik dan nog wel even lekker voordat ik aan de echte sportvoeding begin.

Daarnaast zou mijn tip zijn, voeg altijd wat toe aan je water. Ik zorg dat er in een bidon 25 a 30 gram zit, dat gaat binnen een uur naar binnen met dit weer.
Dan krijg je geleidelijk altijd wat binnen een. Ik kom echt wel aan een 60 tot 90 gram per uur als mijn ritten langer dan 2 uur zijn.

En wat ik blijf zeggen probeer elke rit, ook die van twee uur of anderhalf iets te eten, dan ben je eraan gewend.
Afvallen doe je niet tijdens het sporten! Het kan wel gebeuren natuurlijk, maar het moet geen doel zijn.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 22 jun 2022 21:14

havana schreef: 22 jun 2022 14:46
marksi schreef: 22 jun 2022 14:43 Ja ik heb onlangs voor mijn cyclo een laatste test gedaan in de ardennen. Kwam daar erachter dat helaas ik snellejelles niet goed verteer op hoge hartslag. Dan gaan gelletjes en bloks een stuk makkelijker. Nu een plan gemaakt om op de bergen het vooral met sportdrank en gels/bloks te doen en op het vlakke reepjes.
Een klein nadeel van deze aanpak (voor sommige renners, niet voor iedereen) is dat je weliswaar op papier goed gevuld bent, maar in de praktijk toch een "lege maag gevoel" krijgt. Uittesten dus!
Herkenbaar. Ik heb daarom altijd 1 reepje bij me want dat helpt vaak het honger gevoel voorkomen/verminderen. Rij voor de rest ook altijd cyclo’s alleen op gelletjes en dus 1 reep.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 22 jun 2022 22:19

Dat wist ik nog niet. Goede om rekening mee te houden!

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 jun 2022 19:28

Pave schreef: 18 jun 2022 20:35
Lcsmet schreef: 16 jun 2022 19:09
Pave schreef: 24 apr 2022 23:34 Deze zomer wil ik graag de marmotte uitrijden.
Welk voedingsplan heb je uiteindelijk gevolgd?
En ben je er van overtuigd dat je de Marmotte nu gaat kunnen uitrijden?
Goud gaat het niet worden. Uitrijden moet prima lukken. Conditie is goed genoeg momenteel.
Ieder halfuur een reepje (40gr carbs). Daar kom ik eerste 5 uur mee door. (Dus 10 reepjes mee) en dan de rest over op gels. En op wat er bij de stops ligt
Heb de meldingen op de wahoo staan..
Hopelijk niet een te hete dag. Te weinig drinken en kramp krijgen heb ik nog wel wat angst voor..

Weet iemand of er ook reepjes oid bij de ravitaillering liggen, en zo ja welk merk? (Ik weet van de broodjes met brie :-) )
Wij rijden hem ook dit jaar. Voor mij is uitrijden ook het doel, tijd maakt me niet uit. Heb een beetje een k*tjaar en ik moet al te veel van me zelf :) Ben ook wel benieuwd naar de inhoud van de ravitaillering. Ik neem repen, gelletjes en ontbijtkoek mee en leg een stash neer onder aan de Alpe. Op die manier is het me eerder gelukt (was wel 6 jaar geleden)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 23 jun 2022 19:38

Een 'stash'? Wat houdt dat allemaal wel niet in (met een laatste 'uurtje' bergop in gedachten)?

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 jun 2022 20:02

Ik denk dat ik er iets langer over doe dan ene uurtje. "Stash" is engels voor voorraad. Ik denk niet dat je het te letterlijk moet nemen, geen container, maar een zakje met een fles water, eventueel een blikje cola of sachet en twee repen en twee gelletjes.

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 jun 2022 21:37

Die stukken brie vielen mij behoorlijk zwaar op de maag destijds :shock: :mrgreen:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jun 2022 07:09

De salami vond ik altijd geweldig (doen ze niet meer) en die snoepjes van fruit en suiker vond ik ook super (doen ze niet meer), dat zijn dingen die ik best verdraag. Zo'n sportvoeding heb ik niet graag al heb ik laatst wel een soort blocks van Chimpanzee ergens gekregen en die verteer ik wel OK (op het einde van de rit geprobeerd) maar dan houd ik wel het honger gevoel wat ook niet goed is.
Afbeelding

Plaats reactie