Even navragen of mijn denkwijze juist is. Als ik wil bepalen dat de voorkant de op mijn nieuwe fiets overeenkomt met de huidige fiets dan meet ik de afstand vanaf de vooras tot midden stuurpen / vorkbuis om zo te bepalen hoeveel spacers ik nodig heb (en zo ook de vorkbuislengte kan bepalen).
En als ik dat heb gedaan en ik meet dan vanaf de vooras tot midden voorkant stuurpen en dat komt dan zo goed als overeen dan is de voorkant in principe gelijk.
Of mis ik nu iets? Ik wilde de fiets eerst op de wielen zetten en dan naast mijn huidige fiets zetten maar dat voegt niets toe aan de methode zoals ik die nu heb bedacht toch?
EDIT: front center vanwege verwarring verwijderd.
Bepalen lengte vorkbuis - denkwijze juist?
Wat je nodig hebt is de stack en reach van je huidige fiets en die vergelijken met de de stack en reach van de fiets die je wil aanschaffen.
Stack:
Is de afstand van de bottombracket tot bovenkant balhoofd. Dit geeft aan hoe hoog het frame is en dus hoeveel spacers je nodig moet hebben.
Meten: Zet je fiets zo horizontaal mogelijk tegen een muur en meet eerst vanaf de grond tot center bottom bracket. Daarna meet je vanaf de grond tot bovenkant balhoofd. Het laatste getal trek je van het eerste getal af en je hebt de stack.
Reach:
Is de afstand tussen bottombracket en center balhoofd. Dit geeft aan hoe lang je stuurpen moet zijn.
Meten: Zet je fiets zo horizontaal mogelijk tegen een muur en de band tegen bijvoorbeeld een deur. Meet nu de afstand tussen bottombracket en deurpost. Daarna de afstand van hart bovenkant balhoofd tot deurpost. Trek het laatste getal van het eerste getal af en je hebt de reach.
Makkelijker nog is om de geometrie van je huidige fiets op internet op te zoeken en die te vergelijken. Heb je een vrij recente fiets dan zou je ze ook hier kunnen vergelijken: https://geometrygeeks.bike/
Stack:
Is de afstand van de bottombracket tot bovenkant balhoofd. Dit geeft aan hoe hoog het frame is en dus hoeveel spacers je nodig moet hebben.
Meten: Zet je fiets zo horizontaal mogelijk tegen een muur en meet eerst vanaf de grond tot center bottom bracket. Daarna meet je vanaf de grond tot bovenkant balhoofd. Het laatste getal trek je van het eerste getal af en je hebt de stack.
Reach:
Is de afstand tussen bottombracket en center balhoofd. Dit geeft aan hoe lang je stuurpen moet zijn.
Meten: Zet je fiets zo horizontaal mogelijk tegen een muur en de band tegen bijvoorbeeld een deur. Meet nu de afstand tussen bottombracket en deurpost. Daarna de afstand van hart bovenkant balhoofd tot deurpost. Trek het laatste getal van het eerste getal af en je hebt de reach.
Makkelijker nog is om de geometrie van je huidige fiets op internet op te zoeken en die te vergelijken. Heb je een vrij recente fiets dan zou je ze ook hier kunnen vergelijken: https://geometrygeeks.bike/
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Front center is trouwens de afstand tussen trapas en as van t voorwiel. Geen idee waarom je dat zou willen meten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hoe stack en reach werken weet ik wel. En mijn twee fietsen nu matchen behoorlijk. Dus ik zoek naar een short cut om zeker te weten dat ik goed zit voordat ik de zaag in de vorkbuis zet. Devies, twee keer meten, eenmaal zagen. Vandaar mijn vraag.
Ride bikes, not tanks!
Ja, dat is sowieso al mijn plan. Dus zelfde maat aanhouden en dan nog een stukje overlaten. Dan eerst maar eens een seizoen rijden en kijken of alles past. Ziet er misschien niet sjiek uit maar dat is dan maar zo. Al is het wel een crime om achteraf nog iets aan te passen. Maar dat moet dan maar.
Ride bikes, not tanks!
Of je klust een excelletje als je beide fietsen exact gelijk wilt afstellen.
(stuur maar een pm als je de mijne wilt gebruiken )
(stuur maar een pm als je de mijne wilt gebruiken )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dank je wel voor het aanbod. Ik heb ook zo'n excel-ding ooit van het net getrokken. Die heet 'bike-comparator'. En daar kom ik qua front end op 2mm nauwkeurig uit rekening houdende met een 25mm topcap ('spacer') op mij Super6 en 10mm op de Look (EDIT: deze cijfers kloppen niet meer in de berekening in de volgende post). Maar als ik dan de afstand vooras - midden stuurpen opmeet zit er toch wat verschil in.
Ik moet die rekensheet nog een keer nalopen om te kijken of ik niet ergens iets ben vergeten of verkeerd heb ingevuld.
Misschien maak ik het ook allemaal moeilijker dan het is Maar een vorkbuis inkorten is toch het spannendste werkje van een fiets opbouwen. Niet qua zagen natuurlijk, daar heb ik de juiste tools voor in huis. Maar wel bepalen van de lengte.
Ik moet die rekensheet nog een keer nalopen om te kijken of ik niet ergens iets ben vergeten of verkeerd heb ingevuld.
Misschien maak ik het ook allemaal moeilijker dan het is Maar een vorkbuis inkorten is toch het spannendste werkje van een fiets opbouwen. Niet qua zagen natuurlijk, daar heb ik de juiste tools voor in huis. Maar wel bepalen van de lengte.
Laatst gewijzigd door leon1 op 25 apr 2022 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
In mijn geval (met mijn eigen veel minder fancy houtje-touwtje excel) klopte het tot op de mm, maar ook ik heb eerst de fietsen naast elkaar gezet, stuurpen gemonteerd op een ongezaagde vorkbuis, en nagemeten voordat de zaag erin ging
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik ga ook zeker even de fietsen naast elkaar zetten en rekening houden met een behoorlijk verschil in BB-drop in beide frames. Want dat verschil zal natuurlijk wel zichtbaar zijn in een direct vergelijk. Hopelijk is dat 1-op-1 met de centimeter te verklaren.
Reach wordt dus iets minder (-1,9mm) maar rekening houdende met de stuurpen (-10gr t.o.v. -7gr) kom ik op +1mm qua positie van het stuur.
Wat gek is is de stack (+9.8mm) waarbij het stuur toch op dezelfde plaats uitkomt. Maar dat komt zo goed als zeker omdat de Look een 'verdieping' aan de voorkant heeft en natuurlijk een hogere balhoofdbuis sowieso. En door die meer negatieve stuurpen komt het dan toch mooi uit. 'Final hand forward position' is +1mm maar dat wordt opgeheven door een stuur met 70mm reach i.p.v. 80mm reach op de Super6. Al blijkt dat dus niet uit de berekeningen omdat reach van het stuur niet is meegenomen.
Reach wordt dus iets minder (-1,9mm) maar rekening houdende met de stuurpen (-10gr t.o.v. -7gr) kom ik op +1mm qua positie van het stuur.
Wat gek is is de stack (+9.8mm) waarbij het stuur toch op dezelfde plaats uitkomt. Maar dat komt zo goed als zeker omdat de Look een 'verdieping' aan de voorkant heeft en natuurlijk een hogere balhoofdbuis sowieso. En door die meer negatieve stuurpen komt het dan toch mooi uit. 'Final hand forward position' is +1mm maar dat wordt opgeheven door een stuur met 70mm reach i.p.v. 80mm reach op de Super6. Al blijkt dat dus niet uit de berekeningen omdat reach van het stuur niet is meegenomen.
Ride bikes, not tanks!