Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Remblokken voor carbon op alu ?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 24 apr 2022 10:10

Rijd standaard met 50mm carbon wielen. Nu wil ik af en toe een ritten in Limburg en de Ardennen gaan maken om het klimmen wat te trainen. Ik wil daarvoor een setje alu wielen gebruiken (met een lagere velgrand en met een cassette die beter voor het klimmen is dan de 12-25 die ik op mijn standaard wielen heb liggen). Vraag me af of ik dan ook telkens de remblokken moet vervangen. Wat natuurlijk beduidend meer werk is dan even een ander setje wielen op de fiets zetten.

Wat is jullie ervaring/gedachten over het gebruik van remblokken voor carbon op een aluminium velgrand?
A) Hoe zijn de remeigenschappen in het hooggebergte van Nederland/België
B) Slijten ze niet extra veel (of is slijten ze evenveel als op carbon)

Overigens heb ik Swisstop Black Prince remblokken.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2365
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 apr 2022 10:19

Absoluut wisselen. Het remt minder goed. Je loopt ook kans dat je een klein aluminium schilfertje in je blokken remt. Als je dezelfde remblokken weer gebruikt voor je carbon velgen, dan loop je kans op krassen.

Het is echt maar een paar minuutjes werk.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 24 apr 2022 10:20

Remblokken voor carbon zullen werken op aluminium, maar minder goed. Maar belangrijker is dat je met remblokken die je op een alu velg hebt gebruikt je in ieder geval niet terug moet gaan naar je carbonvelg. Bij het remmen komen er kleine aluminium splinters in je remblok, die je carbonvelg heel hard laten slijten.

Toch gewoon even 5 minuutjes extra uittrekken om de remblokken te wisselen.

Marsman was me voor, maar dat dus...

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 24 apr 2022 10:23

Ha! Duidelijk. Thx. Draadje kan het archief in :)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 apr 2022 11:36

JazzHands schreef: 24 apr 2022 10:23 Ha! Duidelijk. Thx. Draadje kan het archief in :)
Draadje had zelfs niet gestart moeten worden.

Swisstop black prince -> alu velgen
I know myself like no one else
Nothing to defend

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 25 apr 2022 10:26

Hoewel, zouden er wielen bestaan met een carbon velgrand (en dan het liefst als laag op aluminium)? Precies voor dit soort doeleinden. En voor die enkele keer dat de wind dermate hard is dat ik liever even geen 50mm wielen wil rijden. En ook misschien wanneer ik in barre weersomstandigheden mijn dure wielset wil sparen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 apr 2022 10:31

Dat lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen (want dan heb je dus dure, minder goed dan alu remmende wielen om je dure, minder goed dan alu remmende wielen te sparen).
Als je snel blokjes wilt wisselen, zorg dan dat je een tweede paar houdertjes hebt, dan is het echt maar een paar minuutjes werk (en, in nood kan het vast, maar dan inderdaad goed kijken of er geen alu splintertjes in je blokken zitten voordat je weer je carbonnen setje steekt)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 25 apr 2022 10:46

Voor dat enkele ritje? Het remmen met carbon ben ik gewend. En het is niet dat ik het hooggebergte in wil.

Maar interessant idee, houdertjes wisselen. Moet je wel voortdurend ook weer de remblokken richten. Weet niet of dat per saldo minder gedoe is. (Maar misschien met een soort malletjes waarmee ze direct op de juiste positie te monteren zijn)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 apr 2022 11:21

Lijkt me toch echt niet meer dan een klusje van 10 minuten als je alleen de houdertjes moet wisselen, daar heb je echt geen malletje voor nodig.
Voor de AGR werd slecht weer voorspeld, toen voor de zekerheid maar alu velgen in de fiets gezet, zonder houdertjes, de blokken gewisseld in amper een half uurtje. Dus dat is het werk niet!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 apr 2022 11:26

JazzHands schreef: 24 apr 2022 10:10 Vraag me af of ik dan ook telkens de remblokken moet vervangen. Wat natuurlijk beduidend meer werk is dan even een ander setje wielen op de fiets zetten.
Als je na het verwijderen van de wielen dus voor het steken van de nieuwe wielen even de remblokken vervangt (verwijder/glij je zo uit/in de houder) is het vlgns mij 2 minuten werk of vergis ik mij in iemand z'n Hands . . . . . . . :o

Edit: het wisselen van de houders incl. de remblokken is beduidend meer (afstel)werk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 apr 2022 11:34

Orlok schreef: 25 apr 2022 11:26 (verwijder/glij je zo uit/in de houder) is het vlgns mij 2 minuten werk of vergis ik mij in iemand z'n Hands . . . . . . . :o
Dat eruit glijden valt soms vies tegen, mijn ervaring met campa blokken is dat deze zeker na een paar regenritten toch behoorlijk weerstand kunnen bieden, gaan er nieuw ook al best vast in.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 apr 2022 11:41

Campa is een drama (bij mijn fietsen dan tenminste).
Dat is echt een kwestie van rammen en soms met een tang eruit trekken (en dan maar hopen dat het blokje heel blijft), en dan met veel remreiniger (als vervliegend smeermiddel) de nieuwe weer op de plek duwen. De reden dat ik een setje extra houdertjes heb gekocht.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie