Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Sokhoogte

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 apr 2022 17:30

wasbeer2006 schreef: 24 apr 2022 19:26 Knip

Vandaag ook weer iemand sokken tot onder de knie, alleen een blote knie, leuk met een korte broek aan op vakantie loop je toch voor l$#
Nee hoor, je wordt alleen standaard in het Duits aangesproken en gevraagd naar je lederhosen.

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 01 mei 2022 08:30

Ik loop al langer met een vraagstuk welke ik niet terug kon vinden in de UCI regelementen. De regels over sokhoogte zijn mij helemaal duidelijk. Tot halverwege het onderbeen en niet verder..... Maar wat nou als ik mijn aero sokken zo hoog zou maken dat tot halverwege mijn bovenbeen komen en ik ze gewoon beenstukken noem?

Zijn er regels bij de UCI over het dragen van beenstukken? Dat dat bijvoorbeeld niet mag en slechts gedoogd wordt bij slecht weer? Ik kon er niets over vinden in het handboek.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 mei 2022 08:44

https://archive.uci.org/docs/default-so ... nglish.pdf

zie vanaf section 3. Riders clothing wat er wel en niet beschreven is. Nu mag een skinsuit bevoorbeeld wel lange armen hebben, maar dus geen broek gedeelte langer dan de knie.

Waarschijnlijk als er een sok gedeelte aan je 'beenstuk' zit dan is het een sok en mag het niet.
ARTICLE 1.3.026
« When competing, all riders shall wear a jersey with sleeves and a pair of shorts, possibly in
the form of a one-piece skinsuit. By shorts it is understood that these are shorts that come
above the knee. Sleeveless jerseys shall be forbidden.
However, for downhill and 4-cross mountain bike events, BMX, trials and indoor cycling,
specific provisions are laid down in the part of the regulations concerning the discipline in
question. »
By jersey with sleeves it is understand a jersey that leaves hands not covered. Consequently,
integrated gloves in a jersey or a skinsuit are prohibited
Non-essential items forbidden by article 1.3.033 of the UCI Regulations shall include any
product or substance applied on the body (legs, arms, etc..) aimed at improving
aerodynamics. Specific oils for protection against cold or rain are tolerated
Dus daaronder mag een aero optimized stel beenstukken ook niet. En een broek mag dus volgens mij niet uit 1 stuk zijn.

ARTICLE 1.3.006 blijft ook van toepassing. Je moet je beenstukken dan commercieel aanbieden voor een redelijke prijs.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 01 mei 2022 09:17

Heldere uitleg. Eigenlijk komt het er dus op neer dat je regelementair gewoon in korte broek moet koersen maar dat als het erg koud is er een uitzondering wordt gemaakt voor beenstukken zolang die maar duidelijk gericht zijn op warmte ipv aerodynamica.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 mei 2022 17:26

Stomme vraag wellicht dan, maar bij welke temperatuur is het dan koud? Als ik alles onder de 20 graden als koud bestempel, dan mag ik dus gewoon koersen met die aero beenstukken.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 mei 2022 17:54

Maar je mag dus sowieso geen lange broek uit 1 stuk aan. En compressie kleding mag ook niet. Want de 'sole purpose' moet 'kleding' zijn. En snelpakken moeten gewoon goedgekeurd worden door de UCI en voor iederen op de markt zijn. En een snelpak zoals Cipo ze vroeger droeg ( vooral voor de show ), mag dus ook niet meer. Aero ribbelstrips en dergelijke zijn dus ook al uitgesloten. En er zijn ook regulaties in de maximale hoogteverandering van de structuur van de stof.

En ook al heb je misschien gelijk, als het jurylid aan de start nee verkoopt dan kan je niks. Koersen in beenstukken is sowieso niks.

Maar goed lokale koersen zijn over t algemeen geen UCI sanctioned events. En ik heb genoeg mensen wel trainingskoersen zien starten in lange broek.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 02 mei 2022 09:17

In trainingskoersjes kom ik ook voldoende lange broeken tegen in het vroege voorjaar. Maar bij de amateur tijdritjes zie ik ook zat mensen met aero sokken tot net onder de knie. Allemaal spul uit de triathlon wereld waar dat wel mag en bij de niet-UCI wedstrijdjes is er niemand die zich daar druk om maakt. Maar de UCI regels lijken mij dus helder!

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 02 mei 2022 09:18

rob74 schreef: 01 mei 2022 17:26 Stomme vraag wellicht dan, maar bij welke temperatuur is het dan koud? Als ik alles onder de 20 graden als koud bestempel, dan mag ik dus gewoon koersen met die aero beenstukken.
Nee, je mag uberhaubt niet koersen met aero beenstukken. Als je al koerst met beenstukken dan mag dat alleen met beenstukken die bedoeld zijn om je benen warm te houden. Immers:
"Non-essential items forbidden by article 1.3.033 of the UCI Regulations shall include any
product or substance applied on the body (legs, arms, etc..) aimed at improving
aerodynamics."

Plaats reactie