Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelfiets - Keuzehulp

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 22 apr 2022 13:32

Ik ben wat heen en weer aan het gaan en kan input/hulp gebruiken bij aanschaf van een gravelfiets.

Context; vorig jaar begin herfst een (2e hands) crosser gekocht. Veel plezier mee gehad, maar nu de paden droog zijn stuitert dat ding me echt te veel. (Wat niet gek is, ze zijn gebouw voor veld/modder).

Ik woon in Amsterdam, en vind het tof om bijvoorbeeld de beruchte NH100 en/of Cees Bol classic te rijden. Niet super grof gravel dus.
Daarnaast wil hem wel eens meenemen naar andere regio's in NL, eventueel ook buitenland. Echt hard MTB'en kan en doe ik niet. In het seizoen wil ik ook weer crossen oppikken, maar dat is echt voor de lol en niet voor de prijzen.

Wat ik zoek in een gravelfiets; fijn tochten van 3-4 uur rijden. Zoekend naar gulden middenweg tussen tempo kunnen maken op de weg en niet alles kanten op vliegen op het onverharde.

Zelf kwam ik uit op bijvoorbeeld de Canyon Grail, Cannondale Topstone of Cube Nuroad. Canyon en Cube lijken qua prijs/groepset meeste waarde te leveren, maar zeer lastig/twijfelachtig leverbaar. Topstone's kan je wel aankomen, maar 1800 neerleggen voor de laagste shimano groep vind ik best gortig. (Mijn wegfiets was 1500 voor een 105 groep).


Andere zaken;
Tyre clearance minimaal 40, fijn als 45 ook kan, breder niet noodzakelijker
Voorkeur voor Shimano groepset, dat heb ik ook op mijn wegfiets
Handig als er mounts zijn voor bagage, maar volgens mij zijn daar ook wel andere oplossingen voor.

Budget is 1000-2000. Hoeft niet 'op', wat overblijft kan ik prima uitgeven aan andere fietscomponenten.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en vragen (want ik vergeet vast essentiele zaken)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 apr 2022 14:10

Een Corratec Allroad, bij het gekende adres in Oosterhout op voorraad.
En dan hou je nog redelijk wat geld over. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 22 apr 2022 14:10

vergeet niet dat veel gravel fietsen met een 1x opstelling worden geleverd.
er zijn voor en tegenstanders.
zorg wat het best bij jou past,

en gravel light dan kan >40mm niet direct nodig zijn. wat weeg je ongeveer?
ik rijd met tevredenheid 35mm in ZL en weeg 65kg, met het juiste band type kom ik voorlopig nog niet veel te kort...
de stuiteren kan wel iets minder worden me dikke banden, omdat je makkelijker met lagere drukken kunt rijden

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 22 apr 2022 16:17

De vraag is vooral: gaat dat stuiteren spectaculair verbeteren door over te stappen op een instapmodel gravelbike? Welke bandenbreedte past er in je crossfiets? Kan je met iets minder druk in je huidige banden rijden?

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 22 apr 2022 16:44

TKMP schreef: 22 apr 2022 14:10 vergeet niet dat veel gravel fietsen met een 1x opstelling worden geleverd.
er zijn voor en tegenstanders.
zorg wat het best bij jou past,

en gravel light dan kan >40mm niet direct nodig zijn. wat weeg je ongeveer?
ik rijd met tevredenheid 35mm in ZL en weeg 65kg, met het juiste band type kom ik voorlopig nog niet veel te kort...
de stuiteren kan wel iets minder worden me dikke banden, omdat je makkelijker met lagere drukken kunt rijden
>40mm is niet direct nodig, maar wel handig als het kan. Hoop met deze aankoop paar jaar vooruit te kunnen :-).

Ik weeg 70, op 33 MM met 3-4 bar zijn de drogere paden met gaten dan wel echt pittig. (Ja, ik weet dat je met 2 bar weg zou moeten komen, maar in een tocht met asfalt is dat weer onpraktisch).

In de crosser zelf past max 38 MM, maar op de wielen van die crosser passen die banden weer niet. Dus dan moet ik sowieso wielen aanschaffen. En gezien dat ding verder bestaat uit technologie die niet meer leverbaar is (cantilever remmen, een schakelgroep die nergens meer bestaat) wil eigenlijk geen onderdelen gaan vervangen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 apr 2022 18:43

Idd met wat bredere banden rijden met minder druk, 2,8bar met jouw gewicht is al prima op asfalt en zal zeker niet stuiteren.
Bedenk wel dat een aantal merken hun cyclocrosser ook inzetten als gravelfiets en dat er merken gravelfietsen zijn die dicht tegen een racer aanzitten.
De Factor LS, Cervelo Aspero zijn van die modellen.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 23 apr 2022 20:30

Lcsmet schreef: 22 apr 2022 14:10 Een Corratec Allroad, bij het gekende adres in Oosterhout op voorraad.
En dan hou je nog redelijk wat geld over. :)
Weet je zo wat die kost?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 apr 2022 10:44

Gerwin89 schreef: 23 apr 2022 20:30
Lcsmet schreef: 22 apr 2022 14:10 Een Corratec Allroad, bij het gekende adres in Oosterhout op voorraad.
En dan hou je nog redelijk wat geld over. :)
Weet je zo wat die kost?
De Allroad A1 heeft een adviesverkoopprijs van 2049 Euro, zal dus uiteindelijk wel ruim onder de 2000 zitten.
Als je het echt wil weten zal je even moeten bellen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 24 apr 2022 11:02

Hoe lang ben je / welke maat zoek je?

Cube nuroad schijnt fijn te zijn. Carbon frame net boven je budget maar wie weet, eind mei op voorraad bij mantel. Heb je 'm nog voor de zomer, dat kan anders nog lastig worden. https://www.mantel.com/cube-nuroad-c62-pro

Origine graxx?

Of zelf bouwen een optie? Carbonda cfr696 heb je voor 650 euro in huis met zadelpen, stuur en stuurpen, grx 600 groep wat sprokkelen ben je voor 800 euro klaar, g1800 wielset van dt 300 euro.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 apr 2022 11:19

Die indicaties van Cube zijn boterzacht en de datum schuift keer op keer op.
Het is dus maar de vraag of het eind mei of eind september wordt.
Mijn fiets zou ook al maanden geleden geleverd worden maar vooralsnog wacht ik nog op het verlossende telefoontje van mijn fietsenmaker.

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 24 apr 2022 11:37

Bedankt tot dusverre!

In hoeverre draagt een carbon frame bij aan het comfort met gravelen?

Op de weg heb ik een aluminium en een carbon frame gehad. Daar merkte ik vooral verschil in stijfheid en gewicht, in de zin van sneller optrekken. Cormfort voelde ik weinig verschil in.

Offroad en carbon klinkt gevoelsmatig vooral als grotere kans op schade. Maar misschien mis ik dan iets essentieels?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 24 apr 2022 15:34

Sensa Romagna Gravel : dubbel crankstel en fiets is netjes afgewerkt. Ong 1800 €

Plaats reactie