Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cyclocrosser als wegfiets

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 apr 2022 12:26

Omdat er nogal wat schaarste is in de markt voor fietsen en zeker voor lange mannen is het me nog niet gelukt een fiets naar mijn zin te vinden in het segment rond de 2.500 euro.
Echter kwam ik op de site van canyon de Inflite CF SL 7 tegen in een mooi kleurtje en op korte termijn leverbaar in mijn maat. Die fiets spreekt me qua kleuren meer aan dan de endurance modellen die me qua maat perfect zouden passen.

Qua maat fiets ik nu rond op een ouderwetse Ridley met een stack van 655 (30mm spacers meegerekend) en reach van 405. Geen idee overigens wat de reach is van mijn 15 jaar oude stuur is.
De Inflite die ik op het oog heb heeft een stack van 643,5 (spacers meegerekend) en een reach van 418.
Mijn zadel staat wellicht een fractie te hoog dus daar kan ik wel 5mm vanaf halen en dan moet ik dus nog iets dieper zitten. (Huidige drop is ca 12cm)
De reach verbaast me eigenlijk omdat ik altijd dacht dat je op een crosser rechter zit in plaats van gestrekter.

Zou een cyclocrosser me passen qua maat passen denken jullie of komt de reach erg kritisch? Ik ben 196cm met een bbl van 96cm.
Ik ben daarnaast wel performance gericht want ik fiets al niet bijster snel. Solo ca 27kmh in D2 en wil dat dit jaar graag op 28kmh krijgen. Ik wil dus liever niet inleveren qua snelheid enkel omdat ik een blauw/roze fiets super gaaf vindt.

Dat ik andere banden en evt tandwielen moet kopen begrijp ik.
De mountainbike rondjes hier in de buurt zou ik prima op deze fiets kunnen doen maar daar is ie niet voor bedoeld want ik heb al een mtb.
Ik woon naast Eindhoven dus onderhoud is geen probleem met het Canyon servicecenter om de hoek.

Denken jullie dat deze crosser met andere banden aan zal voelen als een racer of zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?

Edit: typo er uit gehaald

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 22 apr 2022 12:54

Lastig is wat je precies bedoelt met aanvoelen als een racer...

Ik gebruik mijn oude inflite AL ook als winterwegfiets. Geometrie is net wat anders, stuur wat breder, maar voldoet voldoende voor dat gebruik.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 22 apr 2022 14:06

Ik heb nagenoeg of misschien wel exact dezelfde afmetingen en woon ten zuiden van eindhoven mocht je wat nadere vragen hebben of zien hoe iets past.
Voor info over de maten, ik rijd op het volgende:
Wilier zero slr maat XXL
Cervelo Aspero maat 58

Ik heb ook jaren met een (zware) crosser als racer in de winter gereden, het kan allemaal wel maar ideaal was het niet.
De inflite CF SL 7 met wegbanden en een wegverzet lijkt me al de goede richting op gaan want dat is toch wel wat anders als een alu crosser.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 apr 2022 20:15

@meuk, ik vraag me af wat je merkt van de iets langere wielbasis en dat de fiets een iets langere reach heeft. Heb je tijdens het fietsen nog het gevoel dat je ergens een compromis hebt gesloten of voelt het tijdens het fietsen aan als ieder andere racefiets.

@LethalP, dank voor je aanbod. De Cervelo vind ik zeker in het paars erg mooi maar ver boven wat ik aan een fiets wil besteden. Volgens mij ben jij dan wel 10 keer leniger dan ik ben als je op een 58 past. Die drop kan ik niet aan weet ik al door wat te spelen met mijn huidige fiets. Maar wat bedoel je met dat het niet ideaal was? Leverde je ook (veel) snelheid in?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 apr 2022 18:36

Je moet de Inflite Al niet vergelijken met de huidige carbon Inflite, die fietst nl bijna als een wegracer.
De Alu Inflite oud type was een stukkie logger, een van m'n fietsmaten heeft 'm gehad en zijn vriendin rijdt op de carbon Inflite.
Die is daar zeer te spreken over en vergelijkt 'm zelfs met haar Cervelo S2...

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 23 apr 2022 19:48

De nieuwe carbon inflite, die ik ook heb, is idd anders.

De AL fietst anders, maar nog steeds prima. Heb er een zomervakantie in Denemarken en meivakantie in Oostenrijk prima op gefietst. Maar mijn Ultimate blijft voor de weg de voorkeur houden

Plaats reactie