Ik weet niet of ik in het juiste topic zit....maar goed.
Wegens nekartrose besloten om een een fiets te bouwen met een gewoon stuur, geen flatbar maar een stuur zoals dat vroeger op gewone fietsen zat, dus met een kromming die naar je toe loopt. Dat is minder belastend dan een flatbar. Ik heb een MTB en een SuperSix Evo maat 56 (ik ben 1.84, lang bovenlichaam en relatief korte benen). Ik wil de MTB niet ombouwen omdat ik dan een zware fiets heb en de SuperSix is nog vrijwel nieuw, en maat 56 is van voren te laag om ontspanen te zitten.
Naar mijn mening is een te groot frame veel beter: zonder racestuur heb je minder reach dus een lange bovenbuis is dat prima, ook omdat ik een lang bovenlijf heb. Daarbij is de stack ook hoger, dat heb ik liever dan gaan knutselen met stuurpennen die recht omhoog wijzen.
Mijn idee is om een goede 2e hands fiets te kopen, klassieke geometrie in maat 60/61, en die om te bouwen. Ik heb nu carbon met Dura Ace en dat is onnodig voor ritjes van 25km met gewoon stuur.
Iemand nog tips of opmerkingen die me kunnen helpen? De prijzen zijn wel fors zie ik voor gebruikt, evt een nwe Surly kopen, dan heb je m meteen compleet en nieuw.
Racefiets voor ombouw gewoon stuur
Zo'n fiets hoef je toch niet te bouwen, die zijn gewoon te koop, toch? Enfin, het kritische is de combinatie van de constructie van balhoofd(lager), stuurpen en stuur. Minste problemen heb je door flatbar te vervangen door stuur met zeer veel sweepback: 35º of meer.
Kijk bij www.justpedal.nl voor een uitgebreid assortiment aan sturen.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Musing Race/Fitness fiets maat 58
€ 275,00
https://link.marktplaats.nl/m1828610488 ... ons_seller
Ik heb deze staan bij Breda. Misschien om eens voordelig te proberen? Ik heb evt nog wel een stuur met meer backsweep en kortere/langere stuurpennen liggen.
€ 275,00
https://link.marktplaats.nl/m1828610488 ... ons_seller
Ik heb deze staan bij Breda. Misschien om eens voordelig te proberen? Ik heb evt nog wel een stuur met meer backsweep en kortere/langere stuurpennen liggen.
En als je meer rechtop gaat zitten met meer backsweep, zul je ook weer je zadel aan moeten passen naar een breder en zachter exemplaar.
Je kunt ook de andere kant op rederen en een sportieve stadsfiets kopen en die aanpassen met wat lichtere spulletjes en banden met lage rolweerstand.
Dan heb je al veel meer een kloppende geometrie en als je zover rechtop wil zitten, zal het ook niet meer om de snelheid gaan.
Je kunt ook de andere kant op rederen en een sportieve stadsfiets kopen en die aanpassen met wat lichtere spulletjes en banden met lage rolweerstand.
Dan heb je al veel meer een kloppende geometrie en als je zover rechtop wil zitten, zal het ook niet meer om de snelheid gaan.
Campagnolo Ultra Dork
Voor mijn vader dit probleem opgelost door een damesmodel fitbike te kopen met een stuurbuisverlengstuk. De geometrie van de betreffende fiets zorgde er al voor dat hij rechterop zat, en door het stuur te verhogen hoeft de nek niet gebogen te zijn.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30