Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed project

Gebruiker343
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2021 20:29

Gebruiker343 20 apr 2022 15:44

Beste forum,

Ik heb een tijdje geleden een oude Peugeot racefiets op de kop weten te tikken via marktplaats. Ik kwam er echter al vrij snel achter dat de fiets doortrapte. Om (toekomstig) onderhoud te minimaliseren, heb ik besloten om hem om te bouwen naar een singlespeed. Ook aangezien het met heel leuk lijkt om het klussen aan een racefiets onder de knie te krijgen. Ik ben echter een leek in het opknappen van racefietsen en heb daarom jullie hulp nodig. Daarom de volgende vragen die ik heb:

Wielen:
De wielen die er op dit moment inzitten hebben verchroomde velgen. Daardoor werken de remmen niet goed. Verder wil ik er ook gewoon betere wielen op hebben. Welke wielen kan ik hiervoor gebruiken? Iemand tips? En past overal zomaar een singlespeed freewheel op? De ruimte tussen de dropouts is 120 mm.

Remmen:
Er zitten op dit moment zijn Weinmann type 730. Ik neem aan dat de remblokjes vervangen moeten worden als ik nieuwe wielen heb? Zijn deze remblokjes beschikbaar voor bijvoorbeeld aluminium velgen? Of raden jullie aan om hele nieuwe remhoeven erop te zetten? Zo ja, passen alle remhoeven er zomaar op of waar moet ik anders op letten? De remhendels lijken mijn inziens nog goed.

Tandwielen en ketting:
Ik ben van plan om een singlespeed conversie kit te kopen. Kan ik voorop gewoon 1 van de tandwielen laten zitten? En welke raden jullie aan om te laten zitten? De middelste, kleinste of grootste? Heb ik ook een nieuwe ketting nodig? Waar moet ik op letten bij het kopen van een ketting voor singlespeed?

Ik heb foto's bijgevoegd van de betreffende onderdelen.

Excuses voor het lange bericht. Ik zou het erg waarderen als jullie mij op gang kunnen helpen met dit project
Bijlagen
WhatsApp Image 2022-04-20 at 3.37.09 PM (2).jpeg
WhatsApp Image 2022-04-20 at 3.37.09 PM (1).jpeg