Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

fietsbroek voor tourfietser

Gebruikersavatar
trassi addict
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00

Gebruikersavatar trassi addict 20 apr 2022 10:10

Beste forumleden,

Ik geniet iedere dag van mijn Santos Travelmaster voor woonwerk verkeer en kleine tochten (40-60 km). Nu oriënteer ik me op een fietsvakantie (650-700 km) en denk dat ik een fietsbroek nodig heb. Ik heb een Selle Royal Respiro, en ik ben daarover volledig tevreden. Ik zie dat de fietsbroeken vooral voor speciaal voor racefietsers of mountainbikers (maar niet voor tourfietsers) worden aangeboden. Kennelijk is er dus een verschil. Is dat alleen zadelbreedte of is het ook iets anders?

Wat voor soort broek is het beste, zeem, gel of nog wat anders?

Zijn er verder nog dingen om op te letten?

Dank!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 apr 2022 14:12

Er is geen verschil. Ik gebruik mijn fietsbroeken zowel op de racer als de tour fiets. De beste broek is degene die jouw het prettigst past. Zemen en fietsbroeken is een persoonlijk dingetje
Live fast; die young. mijn blog

marsman
Forum-lid
Berichten: 2335
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 20 apr 2022 14:22

Het verschil tussen broeken voor racefietsen en MTB is eigenlijk alleen maar esthetisch. Het is voor veel MTB-ers een beetje not done om met een racebroek te fietsen en vice versa. Die MTB broeken zijn een beetje 'baggy', terwijl de broeken voor racefietsen nauwsluitend zijn en meer gericht zijn op aerodynamica.

Beide kunnen prima op een tourfiets. Kies wat je mooi vindt en wat goed past.

Verder zijn broeken / merken heel erg persoonlijk. De enige stelregel is dat de duurdere broeken in de regel wel meer comfort geven. Het is proberen welke broek je fijn zit.

Kies niet voor een te ruime maat, een broek moet nauwsluitend zitten om juist comfort te geven. Veel mensen die voor het eerst een fietsbroek kopen, nemen een te grote maat omdat ze niet gewend zijn aan de strakke pasvorm. Een te ruime broek gaat bewegen en schuren en geeft juist problemen.

Je hebt lange en korte broeken. Mijn advies is om een korte broek met aanvullend een set beenstukken/warmers te kopen. Dat geeft de meeste flexibiliteit. Beenstukken kun je aan- en uitdoen, naargelang de weersomstandigheden. Een lange broek is in warm weer al snel te warm.

Als je dan toch een advies zou vragen naar een merk: de meeste mensen kunnen goed uit de voeten met Castelli (Italiaanse maten, dus je maat +1 omhoog) en Assos (normale pasvorm).
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
trassi addict
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00

Gebruikersavatar trassi addict 20 apr 2022 21:00

Ah dank je wel voor deze uitgebreide reactie. Hier kan ik goed mee vooruit.
(En uit een ander draadje begrijp ik dat het vooral niet Made in China moet zijn...)

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 20 apr 2022 21:05

Broeken/Zeem is zoals al geschreven iets persoonlijks. Ik weet niet of het nog steeds zo is maar je zou eens bij Gonso.de kunnen kijken, die hebben/hadden verschillende modellen zeem, voor de diepe racefiets zit of de meer rechtop toerfiets waarbij die laatste dan wat breder onder de billen was. Heb daar overigens zelf geen ervaring mee, zelf vind ik de Assos GTS voor beide toepassingen, racen en toeren erg prettig (ook icm met een Brooks B17 zadel).

Plaats reactie