Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Kun je een Gravelbike idd ombouwen naar een (endurance) Racefiets?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 apr 2022 14:52

Tot vorig jaar reed ik op mijn Domane ism gravelbanden ritten over onverhard.
Na de verkoop van mijn Domane een MTB gekocht en ik moet zeggen dat dit gewoon meer relax rijden is, het gaat trager maar op de MTB, al is het maar tussen mijn oren, heb ik meer vertrouwen dat het goed komt.
Maar iedereen moet vooral doen wat hij/zij zelf wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 apr 2022 15:02

Ik heb/had toch echt last om die MTB constant boven de 30km/u te houden, de gravelfiets (met gravelbanden) blijft toch een stuk eenvoudiger boven de 30km/u te houden.

Ik voel me ook veel comfortabeler op de gravelfiets dan op de MTB.

Maar, zoals Luc het al zegt, het is vooral persoonlijke voorkeur en het kost wat moeite en tijd om uit te zoeken wat het precies is dat je zoekt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 20 apr 2022 15:13

Of een gravelbike op de weg te lui gaat voelen, hangt ook wel van de geometrie af. Er zijn gravelbikes die meer neigen naar een MTB (vlakke stuurhoek, lange wielbasis, vast ook een andere vork naloop), en gravelbikes die meer neigen naar race-geometrie en die vooral vanwege ruimte voor grotere banden gravelfiets genoemd worden (allicht nog wel een wat vlakkere stuurhoek dan een pure racer, maar het verschil is al een stuk kleiner en de wielbasis ook niet drastisch groter).

Zelf rij ik nu sinds een weekje op eentje uit de tweede categorie, en nog voornamelijk op de weg. Het is een Litespeed Watia, en precies die geometrie wordt ook verkocht als endurance racer en heet dan Cherohala (maar dan geen mogelijkheid tot montagepunten voor bagage, etc). Ten opzichte van mijn (tijdelijke) Chinese aeroracer merk ik nog niet veel nadeel op mijn langere ritten. Ik merk wel dat ik iets meer moeite moet doen om hem in snel opeenvolgende bochtjes te smijten, maar het gaat zeker wel. Ik moet nog eens een temporondje proberen, maar het zou goed kunnen dat de Chinees nog maar weinig buiten gaat komen...

hayes

hayes 20 apr 2022 15:54

Mijn gravelbike voelt echt niet lui.
Hij is iets rustiger dan m'n Sensa, maar die begin ik zelf wat zenuwachtig vinden.

Ik ben trouwens gisterenavond van werk naar huis gereden met 40mm brede Schwalbe G-One Bite bandjes op een 3,5 bar.
20 km aan gemiddeld 31,9 per uur. Niet om te pochen, maar met een mtb was dat me dat bv echt niet gelukt.

Superior bouwt identiek hetzelfde frame zowel als gravelbike als wegfiets op.

dix0r
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 20 apr 2022 17:03

Pak een racefiets (met disc) en stop daar een wielset in met gravelbanden. Et voila je hebt een gravel fiets.

Nog mooier; doe er cross bandjes op in de winter en je hebt een CX!

It's all about the marketing.

En ja er zijn wat nuance verschillen, een pure gravel fiets heeft een wat breder stuur en langere wielbasis en de crosser een hogere positie van het bottom bracket.

GuidoCarmen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2022 21:41

GuidoCarmen 20 apr 2022 17:11

Dank voor alle reacties, heel nuttig! Als je niet al te kritisch bent is een 2e wielset dus voldoende of zelfs met je druk wat varieren. Schuur hangt al redelijk vol dus misschien kan de ATB er dan ook nog wel uit. Ik rijd/train altijd op wattage en kijk eigenlijk alleen naar km p u op de TT bij triathlonwedstrijden dus ik zal mij niet snel ergeren als ik toevallig nog de bredere banden er onder heb zitten. De geometrie van Scott past mij goed en als ik de geometrie van de Addict 10 vergelijk met de Addict 10 Gravel zijn de verschillen minimaal. Dus ik denk idd dat ik voor een gravel ga met extra paar wielen. Pfff, wat is er een hoop mooi spul te krijgen zeg...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 apr 2022 17:23

Als ik ga fietsen doet het gemiddelde er niet echt toe, de inspanning dan weer wel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2022 19:33

De addict gravel heeft alleen een 2cm hogere stack. je hebt bij de gravel de stack van 1 maat grotere addict rc/foil.
Opzich hebben ze dat wel handig gedaan.
(natuurlijk is de wielbasis bij een gravel groter, maar daar merk je qua zitpositie niets van)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 apr 2022 20:51

Ik zal volgende week eens een ritje op de Scott gravelfiets maken met wegbandjes (ik zit op de Scott een kleine centimeter hoger dan op de BMC)

De Chinees die ik hiervoor had (zat ik een goede centimeter hoger) was (voelde) echt trager. Minder wendbaar ook, zeker op hogere snelheid.
Afbeelding

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 21 apr 2022 08:40

Ik rijd intussen al weer een tijdje op mijn Marin Headlands gravelbike als "endurance-racer" met set Bontrager Aeolus pro 51 wielen en 32mm banden (naast een alu Trek Emonda) en dat stuurt vlotter als bv een Domane die ik ervoor had. Zit-geo is vergelijkbaar, dus ik kan net zo diep of hoog zitten als ik wil met 80-110 mm stuurpen. Met 2e wielset en 45mm Vredestein Aventura banden is het een heel fijne gravelbike. Daarbij is ie met 9.5 kg rijklaar incl pedalen in M zeker niet zwaarder dan vergelijkbare endurance racers. Emonda blijft de iets nerveuzere racer, maar ik rijdt nu verreweg de meeste toerkmrs op deze "gravel" bike.
Het is maar een voorbeeld en er is genoeg keuze. Het ligt dus allemaal aan de fiets en geo, en er is erg veel verschil in "gravel" bike geometrie; maar met een vlot sturende gravel of endurance racer en ruimte voor ongeveer 40mm banden kun je volgens mij uitstekend alles combineren.
NB ik rijd met 1x11 en 11-32 cassette in vlak Nederland en wissel naar 11-42 als er klimwerk is. Deze fiets is 1x only ivm frame. Frametas vind ik handig omdat ik er bevestigings boutjes voor heb.....maar dat is smaak. Dit is met 90mm pen ( slechte rug) omdat ik evt offroad( met andere wielset) niet te gestrekt wil zitten.

Afbeelding

Plaats reactie