Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Kun je een Gravelbike idd ombouwen naar een (endurance) Racefiets?

GuidoCarmen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2022 21:41

GuidoCarmen 18 apr 2022 21:58

Hallo Allemaal,

Ik zie op marktplaats bij gravelbikes wel eens de opmerking "even andere banden eronder en je hebt een racefiets".

Is dat zo?

Na wat jaartjes op de (triathlon) fiets telt comfort nu iets meer dan 'snel' en ik zoek daarom een goede endurance racefiets. Dat gravel ziet er grappig uit en het zou mooi zijn als je een fiets hebt die allebei kan. Het lijkt dat de geometrie van gravelbikes vaak wat 'relaxeder' is. Ik snap dat een gravelbike misschien iets zwaarder is en misschien is het verzet wat minder geschikt voor hoge snelheden (en je zult banden moeten vervangen/reserve wielset aanschaffen) maar zijn er daarnaast nog andere nadelen aan het ombouwen van een gravel naar een race bike?

Je begrijpt al dat ik er geen criteriums mee hoef te winnen, wel rijd ik vaker >150km, ook in de heuvels.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 apr 2022 09:33

Het is helemaal geen ombouwen : inderdaad andere wielen er in en je hebt een racer. Wielbasis is wat langer , stuurpen wat korter ( -3cm bij mij ) voor nagenoeg dezelfde afmetingen als mn racer. Ik heb een BMC URS gravelbike.

28mm Schwalbe One gemonteerd op een extra set wielen. Ik rij er zo mijn woon - werk verkeer mee - en trap dan 27-28km/h gemiddeld mee. Op mn achterwiel een 11-28 cassette met een 40T tandwiel aan de voorzijde ( Shimano GRX groep ).

Als er een one to go bike zou zijn dan is dit het wel. Na een woon werk rit gravelwielen steken en dan langst de kust over gravelpaden of atb parcours. B- schroef niet in of uitgedraaid bij verwisselen wielset. De GRX derailleur vangt dit goed op , misschien ook wel door de “koppeling knop “ die extra veerdruk geeft.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

hayes

hayes 19 apr 2022 09:34

Dat kan. Het hangt een beetje af van welk soort gravelfiets je hebt.
Mijn SUP X-Road heeft een wat sportievere houding. Ik heb zelf meteen de stuurpen verlengd zodat ik nog wat gestrekter zit.

Twee wielsets en gaan.
Ik ben er al de Ventoux mee opgereden, maar doe er evengoed makkelijke MTB routes mee als ritjes in de Vlaamse Westhoek.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1307
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 apr 2022 09:47

Een andere wielset moet/kan voldoende zijn.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27406
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2022 09:51

Dat kan idd. En een andere wielset is niet eens echt nodig. Je kan ook gewoon 4 bar in de banden kwakken. Bij mij is de snelheidspenalty dan maar 1-1,5 km/uur t.o.v. een wegfiets met 28 mm.

Ik rijd in de winter heel veel met de GR op de weg als de gravelpaden modderig zijn.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 apr 2022 10:09

Voor mij is mijn gravelfiets de enige fiets die in mijn Vlaamse woonplaats staat (andere fietsen staan in het huis in de Ardennen). Ik gebruik hem ook voor snellere ritten, heb er zelfs al eens een wegkoersje mee gereden :D, en dat met 32mm wegbandjes.Ik voelde toen wel wat extra inertie bij het uitaccelereren, maar verder ging dat wel (hoewel minder vlot dan met de aero fiets natuurlijk).

Ik heb wel wat wijzigingen doorgevoerd die de fiets gevoelig sneller maken dan in den beginne: een 50mm hoge wielset met wegbandjes en een aero stuur. Verder maakt je positie natuurlijk veel uit; zit je even laag als op de racefiets dan zal de snelheidspenalty beperkt blijven. Mijn Open heeft een halve centimeter minder drop dan mijn wegfietsen.

Onlangs een paar dagen in Zuid-Frankrijk geweest, en voornamelijk op de weg gereden met de fiets in gravel-configuratie (met 40mm gravelbandjes). Dan is het snelheidsverschil toch vrij groot en vooral bij het klimmen vond ik het ook niet zo aangenaam: alsof je met slepende remmen aan het rijden bent...
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2197
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 apr 2022 14:33

Ondertussen zie ik het eigenlijk voor Nederland precies andersom. Heb een gravelbike gehad en heb nog een crosser. Voor wat ik echter aan gravel rijd en dat zijn best wat kilometers, maar allemaal in Nederland en ik ga niet gravelen als het kletsnat is. Kan ik heel goed uit de voeten met een racefiets met 28mm (en zelfs 25mm) banden. Ik heb de keuze nu dan ook precies andersom gemaakt. Ik gebruik gewoon altijd een racefiets ook als ik ga gravelen en dat bevalt eigenlijk veel beter dan de gravelbike of crosser voor de ritten zoals ik ze rijd. Mijn gravelritten bestaan uit 25 tot ruim 50% gravel en de rest geasfalteerde paden of wegen (met alle soorten bestrating)Meetstal ergens tussen de 30 en 100 kg qua afstand. Gezien die verhouding, dus vrijwel altijd 50% of meet gewoon verhard, bevalt een racefiets me eigenlijk veel beter en die stukken gravel gaan eigenlijk gewoon perfect op 28 (of zelfs25) mm. En kom ik dan eens echt in het zand, dan is het vaak maar een stukje en die uitdaging is dan ook wel eens even leuk.
Ach, ik zeg ook maar wat

hayes

hayes 19 apr 2022 15:21

Goh, er is natuurlijk ook iets te zeggen voor het comfort van brede banden (30+) op de weg.
En je gaat er echt niet zo veel trager door fietsen.

En op fijne gravel vertrouw ik m'n 40mm gravelbandjes meer dan 28mm wegbandjes. Zit misschien puur in het hoofd maar op 28mm ga ik toch niet snel door een bochtje met losse steentjes.

Maar op zich leuk dat iedereen gewoon z'n eigen ding doet. Er is niet dé regel die je moet volgen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 apr 2022 16:45

Zoals ik het hier lees leiden meer wegen naar Rome.
De juiste bandbreedte is afhankelijk van wat je (het meest) gaat doen.
In de tegelritjes die ik maak, zitten soms ook stukken MTB-routes met zand. Zolang het redelijk hard blijft gaat het met 25 mm bandjes ook, hoewel niet zo lekker als op een vette trailbike met 130mm veerweg.
In zand wordt het allemaal heel anders. Een stukje lopen met 25mm op je racefiets is geen probleem zolang je maar een aangepast schoen-pedaalsysteem hebt. En Speedplay pedalen zijn dan echt niet een goede keus (been there, done that)
Niet zijken maar reiden !

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1310
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 20 apr 2022 11:04

Ik heb een oude(re) Trek checkpoint AL, nog van de tijd dat daar max 38mm (gokje) in past. Ik rij eigenlijk altijd met 32mm banden en daar kan je overal wel je plan mee trekken. Je zou zelfs kunnen stellen dat max 38mm bandenbreedte meer een wegfiets dan een gravelbike is.
Wanneer ik nu een nieuwe fiets zou kopen voor "gemengd" gebruik (weg+lichte gravel), dan zou ik kijken naar de endurance wegfietsen waar 32mm in past. Die groep is ondertussen ook best groot en wordt in de markt gezet als het "all-road" segment.
Om op de vraag te antwoorden: afhankelijk van het gravelbike model zal dat meer of minder een wegfiets zijn als je daar een wegwielset in steekt. Heeft het frame ruimte voor 50mm banden, dan heb je een heel andere fiets dan een gravelbike met max 40-42mm. Algemeen denk ik wel dat je kan stellen dat je fiets wat minder wendbaar zal zijn, want langere wielbasis. In de plaats krijg je dan wel wat meer stabiliteit en comfort op slechte(re) wegen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 apr 2022 13:59

Het hangt allemaal af van wat je ervan verwacht. Zowel van de gravelfiets als van de racefiets.

Ik wil een snelle racefiets die ik zo stuurt, daarom dat ik liever een echte racefiets heb (al heb ik de Scott nog niet met smalle bandjes gereden, misschien dat mijn mening dan nog verandert). De vorige gravelfiets was toch wat luier met sturen en kwam een stuk trager op gang (maar nog wel goed genoeg om de RVV probleemloos te rijden tegen 30km/u gemiddeld)

Mijn gravelfiets wil ik ook snel maar ook capabel genoeg om in de winter door de drek te rijden. 42mm banden zijn voor mij ideaal, dus een endurancefiets (of echte CX fiets) zijn dan niet genoeg.

Het is dus best mogelijk om ergens een compromis te vinden (maar dan moet je wel ergens iets toegeven)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2022 14:51

Ik ga het maar weer zeggen en racefiets en MTB op de weg scheelt slechts 6% met een 29 en tegen de 8% voor een 26.
Nou dan zal het verschil met een gravel dus onder die 6% zitten.

Op de MTB rijd ik dan gewoon met Racing ralphs of pirelli H of michelin dry op 2,5 bar.
Het zit meer in je hoofd dan dat het echt snelheid scheelt.

Ik denk dat het er vooral inzit, (jij doet dat bv ook TL en ik snap dat zeker hoor daar niet van!)
Mensen gaan een gravel fiets hetzelfde afstellen als een racer en dat moet je nou net niet doen. Dan wordt het namelijk gewoon een luie/endurance racer.
Die brede zachte banden rijden echt niet fijn met een smal stuur, dan ga je ze weer hard oppompen waardoor je geen comfort hebt en net zo goed met 28mm banden kan gaan ridjen

Plaats reactie