Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm en insecten

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 16 apr 2022 11:41

Ze zijn er weer… de insecten en mijn worsteling met deze beestjes. Vorig jaar heb ik met een skullcap rondgereden, maar du moment dat ik ‘m dit jaar weer opzette dacht ik: dit jaar niet die onnodige hitte op mijn kop, ga het dit jaar eens grondig aanpakken.

Voor zover ik het kan overzien zijn er 4 oplossing
1. Probleem negeren… (Helaas lukt me dit erg moeilijk. Als er zo’n druk zoemend beestje in mijn helm gevangen raakt, raak ik toch lichtelijk in paniek)
2. Een helm met een insectennetje. (Vreemde is dat alleen de goedkope modellen dit hebben. Dat betekent dus een compromis)
3. De WaveCel modellen van Bontrager.
4. Een haarnetje

Op dit moment ben ik aan het dubben tussen 3 en 4. De WaveCel structuur van de Bontrager lijkt mij niet ten goede te komen van de ventilatie, maar is aan de andere kant volgens mij wel koeler dan een helm met een skullcap daaronder.
Het haarnetje lijkt mij ook een goede optie. Volgens mij zal een model als hieronder de kans enorm reduceren dat je gestoken wordt (ervan uitgaande dat het netje niet direct op de hoofdhuid ligt maar dat er nog haar en dus ruimte tussen zit)
Afbeelding

Iemand enig ervaring met voornamelijk optie 3 en 4? Of zijn er nog andere mogelijke oplossingen?

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54

Gebruikersavatar CampaYolo 16 apr 2022 12:09

Er zijn ook netjes die je over je helm kan trekken.
Bijvoorbeeld:
https://www.mantel.com/gripgrab-bugshield
Of het ook mooi staat is wat anders, maar lijkt me effectiever dan een netje over je hoofd.
Boerke van buut'n

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 16 apr 2022 12:25

Zeer herkenbaar. Stekende insecten zijn het ergst. Ik heb nog 2 opties:
- Gaten afplakken (doe ik).
- Aero helm.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 16 apr 2022 14:13

Alleen goedkope helmen met insecten net? Ekoi levert gewoon losse insert met netje voor hun helmen. https://www.ekoi.com/nl/414-helmen?f_ga ... nl#results

Ekoi is verder uitstekend materiaal, ik heb zelf ook de Corsa Light en dat is voor mij een erg fijne helm. Misschien geen Giro of POC, maar voor de hobbyist/amateur meer dan goed genoeg.
Dogma F

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 apr 2022 16:56

Zelf een netje in je helm lijmen kan ook natuurlijk. Ik rij met een dunne witte skullcap maar die heb ik ook nodig door mn kapsel (of het ontbreken daarvan)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8287
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 apr 2022 17:58

1094 schreef: 16 apr 2022 16:56 Zelf een netje in je helm lijmen kan ook natuurlijk. Ik rij met een dunne witte skullcap maar die heb ik ook nodig door mn kapsel (of het ontbreken daarvan)
Zelf netje in helm lijmen? Ik denk niet dat dat zo eenvoudig is.

i-mac

i-mac 16 apr 2022 18:20

Ik draag altijd een zomer bandana. Heel af en toe voel je een insect kriebelen, maar veel heb ik dat nog niet gehad. Als het te irritant wordt, is even stoppen om het insect te bevrijden uit je helm, de beste optie.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 16 apr 2022 21:48

CampaYolo schreef: 16 apr 2022 12:09 Er zijn ook netjes die je over je helm kan trekken.
Bijvoorbeeld:
https://www.mantel.com/gripgrab-bugshield
Of het ook mooi staat is wat anders, maar lijkt me effectiever dan een netje over je hoofd.
Ik ga toch liever voor een meer minimalistische look. ;)
Zonder gein, het probleem is niet dat er af en toe een insect naar binnen vliegt. Probleem is dat ik het op mijn heupen krijg als een bij of wesp verstrikt komt te zitten. Ik heb zo’n gevoel dat zo’n netje er voor kan zorgen dat zo’n beest dan altijd op een soort bedje van haar terechtkomt en niet verder dan dat kan komen.

Er zouden in een windtunnel eens wat zinnige experimenten gedaan moeten worden met haarnetjes!

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 16 apr 2022 23:26

Ik heb gewoon een goedkoop fietspetje onder m'n helm. Werkt prima voor mij
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 16 apr 2022 23:58

Net als een skullcap veel te warm wat mij betreft.

hayes

hayes 17 apr 2022 08:47

Ik merk idd ook dat nog héél weinig helmen een insectennetje hebben. Ik ben vorig jaar drie keer in m'n hoofd gestoken. Niet fijn.

Je hebt ook skullcaps die net verkoelend werken.
Ik draag altijd iets onder m'n helm anders gutst het zweet van m'n kale kop.
Een haarnetje lijkt me geen enkel nut te hebben. Dan kan het insect net zo makkelijk steken. Met een skullcap eigenlijk ook, maar dan zit er toch al een laagje tussen.

Ik heb intussen een Bontrager Wavecell helm. Nog niet ondervonden dan die warmer is dan een andere helm. Maar het is ook nog geen 25 graden geweest natuurlijk. Het houdt wel insecten tegen. Dat heb ik wel al ondervonden.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 apr 2022 09:53

Even een methode posten om rijden met een buff niet warm te maken. Een buff helpt uiteraard prima tegen insecten, maar kan ook erg warm aanvoelen in de zomer. Toch kan een buff ook heel goed helpen om af te koelen. Ik heb afgelopen zomer in het binnenland van Spanje gefietst en dat was echt puf warm. Elke dag 30-35 graden en ik reed constant met buff onder de helm. Niet tegen de insecten, maar juist om het koel te houden. Elk half uur doordrenkte ik de buff met water en ik heb geen moment een overhit hoofd gehad. De hitte was gewoon goed te verdragen.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie