Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

lukt me niet om vrederstein fortezza banden tubeless op te pompen

bartleuckx
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2022 14:30

bartleuckx 13 apr 2022 14:45

Hallo,

ik heb Roval CL50 Rapide wielen, verleden jaar heb ik gereden met Vittoria Corsa Graphene 2.0 tubeless banden, het was moeilijk om ze opgepompt te krijgen maar uiteindelijk is het me gelukt, tijdens de winter heb ik ze enkele maanden niet gebruikt en zijn ze volledig afgegaan en nu lukt het me niet meer om ze terug op te pompen.
Uiteindelijk maar andere buitenbanden gekocht, namelijk Vredestein Fortezza 28mm, maar hier hetzelfde probleem, ik krijg ze op de velg, maar niet opgepompt.
Ik doe dit met een compressor, en met de kern van het ventiel verwijdert, maar ik heb het idee dat er veel te veel lucht langs de zijkant ontsnapt.
Ik heb ook al geprobeert om eerst de band met een binnenband op te pompen, deze binnenband te verwijderen en dan opnieuw tubeless te proberen, maar ook dit lukt niet.
Bij mijn gravel en MTB heb ik nog nooit problemen gehad om tubeless banden op te pompen.
Heeft er iemand hier nog een idee op welke manier het me wel zou kunnen lukken?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 apr 2022 15:04

Klein beetje verdund sopje gebruiken op de zijwanden?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 apr 2022 15:17

Advies is om de 'oude' tubeless tape te verwijderen en er nieuw tubeless tape in te plakken. Als de banden er met héél veel moeite kunnen worden gemonteerd en deze strak in de velg liggen neem dan zo dun mogelijk tubeless tape (Schwalbe tubeless tape) met een breedte van 5 mm meer dan de interne velgbreedte voor één laag met een overlap van ong. 30 cm. Als de banden er erg gemakkelijk kunnen worden gemonteerd kan er dikkere tubeless tape worden gewikkeld, bijv. Stans's Yellow tape en dan in twee lagen als er met hoge druk wordt gereden. Altijd de wanden van de band insmeren met zeepsop voor het de eerste maal oppompen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 apr 2022 19:25

@bartleuckx is waarschijnlijk nog steeds aan het pompen.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 15 apr 2022 21:20

Regelmatig de ellende van anderen te lezen vraag ik me af wat nu het grote voordeel is van tubeless tov rijden met een binnenbandje ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 apr 2022 22:10

Dat je onderweg niet zit te klooien met lekke band/binnenbandjes.
Soms ff gedoe met band omleggen thuis maar daarna gewoon paar duizend km fietsen zonder problemen.

bartleuckx
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2022 14:30

bartleuckx 22 apr 2022 20:55

Orlok schreef: 15 apr 2022 19:25 @bartleuckx is waarschijnlijk nog steeds aan het pompen.?
nee, ondertussen gestopt met pompen, de tubeless tape vervangen en de randen van de velg ingesmeerd met sealant en de buitenband volledig ontdaan van oude sealant die nog een beetje aan de randen kleefde en dan lukte het uiteindelijk wel
bedankt voor de tips

Plaats reactie