Ik heb hetzelfde probleem, ketting zou na 2700 km nog goed zijn, maar ik zie kransjes die aan het verslijten zijn.
Binnenkort de ketting vervangen en kijken of het nog werkt. Zo neen, oude ketting er weer even op en cassette bestellen.
Is dit tandwiel aan vervanging toe?
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
Hier kan ik dan ook meteen mijn vraag kwijt..
Mijn ketting sluit niet aan op het voorblad. Zie foto's. Ook na een grondige schoonmaak is dit niet het geval. Is mijn voorblad dat gewoon op? Ik dacht altijd dat de ketting en blad op elkaar "insleten".
Het voorblad heeft 11k gelopen, ketting de helft. (ook in de winter, slechte poetser )
Mijn ketting sluit niet aan op het voorblad. Zie foto's. Ook na een grondige schoonmaak is dit niet het geval. Is mijn voorblad dat gewoon op? Ik dacht altijd dat de ketting en blad op elkaar "insleten".
Het voorblad heeft 11k gelopen, ketting de helft. (ook in de winter, slechte poetser )
"Het voorblad heeft 11k gelopen, ketting de helft (ook in de winter, slechte poetser '. Ketting dus 5 a 6000 duizend kilometers door weer en wind. Die is zeker op. Ik zou eerst maar een nieuwe ketting plaatsen en dan kijken wat deze doet. Wat is de staat bij je cassette achter? Kan zijn dat je die ook moet vervangen, maar dat moet eigenlijk nog wel lukken met alleen een nieuwe ketting.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
5-6000 km met een ketting?
Ik heb echt geen idee hoe het kan dat mensen hun materiaal zo verwaarlozen.
Als een ketting 2500-3000 km heeft moet je ze iets vaker nazien want dan is het punt dat ze versleten is al voorbij of heel dichtbij.
Er langer mee rondrijden maakt dat je cassette en voorbladen substantieel vroeger versleten zullen zijn dan hoeft.
Op de langere duur ben je dan een pak geld meer kwijt dan op tijd je ketting vervangen.
Ik heb echt geen idee hoe het kan dat mensen hun materiaal zo verwaarlozen.
Als een ketting 2500-3000 km heeft moet je ze iets vaker nazien want dan is het punt dat ze versleten is al voorbij of heel dichtbij.
Er langer mee rondrijden maakt dat je cassette en voorbladen substantieel vroeger versleten zullen zijn dan hoeft.
Op de langere duur ben je dan een pak geld meer kwijt dan op tijd je ketting vervangen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Mwah ik denk dat het ook veel van de berijder afhangt. Ik ben vrij ligt (67kg) en doe echt wel 6k met een ketting. Ik check hem regelmatig op slijtage en vervang bij 75%.Lcsmet schreef: ↑24 mei 2022 15:22 5-6000 km met een ketting?
Ik heb echt geen idee hoe het kan dat mensen hun materiaal zo verwaarlozen.
Als een ketting 2500-3000 km heeft moet je ze iets vaker nazien want dan is het punt dat ze versleten is al voorbij of heel dichtbij.
Er langer mee rondrijden maakt dat je cassette en voorbladen substantieel vroeger versleten zullen zijn dan hoeft.
Op de langere duur ben je dan een pak geld meer kwijt dan op tijd je ketting vervangen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
In vergelijking met de voorbladen en een 12-speed cassette, dan nog de beschikbaarheid even buiten beschouwing gelaten, kost een ketting geen drol.
Behalve dat het ook nog eens een pak beter werkt en ook blijft werken kan je een ketting dus beter te vroeg (op 0,5) dan (een beetje) te laat vervangen.
Behalve dat het ook nog eens een pak beter werkt en ook blijft werken kan je een ketting dus beter te vroeg (op 0,5) dan (een beetje) te laat vervangen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Duidelijk.
Niet zo laks zijn. Het is ook allemaal zo lekker duur, dus stel ik het weer uit. Maar ketting valt inderdaad wel mee.
Ik was al even aan het wachten op een 10-33 cassette voor de zomer.. zodra op voorraad bestel ik die samen met de ketting.
Tandjes op voorblad zijn inmiddels wel wat puntig, maar ik kijk eerst even of ketting/cassette helpt. Ik wist niet dat een voorblad toch zo lang mee kan.
Niet zo laks zijn. Het is ook allemaal zo lekker duur, dus stel ik het weer uit. Maar ketting valt inderdaad wel mee.
Ik was al even aan het wachten op een 10-33 cassette voor de zomer.. zodra op voorraad bestel ik die samen met de ketting.
Tandjes op voorblad zijn inmiddels wel wat puntig, maar ik kijk eerst even of ketting/cassette helpt. Ik wist niet dat een voorblad toch zo lang mee kan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
En check de derailleurwieltjes, die vinden het ook niet zo fijn om lang te draaien op een uitgelubberde ketting.
12speed spullen zijn inderdaad onevenredig duur, vooral de cassettes.
12speed spullen zijn inderdaad onevenredig duur, vooral de cassettes.