Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

van 170 naar 172,5 (crank)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2022 09:30

Korter lijkt ook wat meer de mode te worden.

Zelf merk ik kortere cranks best goed en wat langer juist niet. Maar ik ben dan ook niet zo van de hoge cadans. Ik kan mij voorstellen dat het bij iemand die meer rpm trapt juist andersom is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 apr 2022 09:43

Cadans heeft er niet zoveel mee te maken. Verander je de cranklengte, dus de arm van je systeem. Dan pas je dat weer aan met je verzet achter en komt de cadans weer op ongeveer hetzelfde uit. Is iets wat onbewust gaat omdat je zoekt naar wat fijn trapt.
Korte cranks houden de heuphoek groter. Zeker bij tijdritten zit daar een voordeel aan omdat je dan met je bovenlichaam iets dieper kunt zonder dat het ten kostte gaat van het vermogen dat je kunt leveren. De doorbloeding naar je benen blijft beter.
Voor triatleten nog iets relevanter omdat die daarna nog moeten rennen ook.

Maar als je nu in een toerhouding op een endurance fiets lekker je koffierondjes maakt. Dan ga je van die heuphoek ook niets merken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 apr 2022 09:57

MarkVeenstra schreef: 11 apr 2022 09:43 Cadans heeft er niet zoveel mee te maken. Verander je de cranklengte, dus de arm van je systeem. Dan pas je dat weer aan met je verzet achter en komt de cadans weer op ongeveer hetzelfde uit. Is iets wat onbewust gaat omdat je zoekt naar wat fijn trapt.
Korte cranks houden de heuphoek groter. Zeker bij tijdritten zit daar een voordeel aan omdat je dan met je bovenlichaam iets dieper kunt zonder dat het ten kostte gaat van het vermogen dat je kunt leveren. De doorbloeding naar je benen blijft beter.
Voor triatleten nog iets relevanter omdat die daarna nog moeten rennen ook.

Maar als je nu in een toerhouding op een endurance fiets lekker je koffierondjes maakt. Dan ga je van die heuphoek ook niets merken.
Goede samenvatting van één van de laatste podcasts van Beter Worden ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2022 11:01

Ik denk ook dat het eerder psychologisch is want ik heb er ook last van op de e-bike van mijn dochter. Neemt niet weg dat ik 170mm cranks echt niet prettig vind fietsen en er ook na langere tijd niet aan heb kunnen wennen.

Ook al maakt het natuurkundig gezien niks uit, er is dus toch een risicofactor, zeker met iets duurs als een powermeter.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 apr 2022 15:02

Het enige dat ik nu echt weet is dat ik 175 echt te lang vind op de racer.

Ben ik van de hoge cadans.... gemiddeld valt het wel mee, garmin geeft zo'n 84 tot 90 gem aan. maar met topvermogen zit ik wel rond de 100.

Merk wel dat de spier vermoeidheid echt langer op zich laat wachten en kramp in bv mijn quardiceps, wat ik af en toe bij zware ritten nog wel eens kon hebben, komt bijna niet meer voor.

Ik heb niet het idee dat ik er harder of zachter door ga.

Misschien ietsje paar % minder sprintvermogen.

Als je nergens last van hebt, zou ik me niet te druk maken over de cranklengte Bij mij helpt het wel om de heuphoek groter te houden. Lange benen kort bovenlichaam helpen daar niet bij.

Plaats reactie