Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aandrijving racefiets vervangen.

Dragonfish
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2022 13:29

Dragonfish 09 apr 2022 13:46

Ik heb op dit moment een racefiets en wil graag de aandrijving vervangen. Daarmee bedoel ik het achterwiel + cassette en de crankset vervangen. Een nieuwe ketting en een nieuwe derailleur.
Het schakelmechanisme op het stuur heb ik laatst al vervangen en deze wil ik niet vervangen.
De hele set is een Shimano set 3X7. Ik wil vanwege het schakelmechanisme ook bij 3x7 blijven. Want anders moet ik deze ook vervangen.
De huidige crankset is 52 tanden en 30 tanden (grootste en kleinste schijf)
De casette achter is 13-26 tanden 7speed

Gereedschap heb ik in huis gehaald en moet nu dus de onderdelen bestellen. Het is echter niet mogelijk om een 3x7 set te vinden met de zelfde hoeveelheid tanden. Is het mogelijk om op de cassette achter bijv een HG41 7 speed 11-28T te installeren?

Doel is dus om de boel te vernieuwen (zijn aantal dingen scheef n.a.v. een val) en ervoor te zorgen dat alles weer soepel loopt. Ik ben eigenlijk opzoek naar een set van 3x7 en wil voor ongeveer 350-400 alle onderdelen kopen. Liefst vooral aluminium want dat heb ik nu ook. Ben een gelegenheidsfietser en hoef geen high end spullen te hebben. Maar wil wel gewoon iets wat een beetje degelijk is, en lang mee gaat. Beetje richting het midden segment dus.

Zijn er mensen op dit forum met verstand van onderdelen die suggesties hebben voor deze onderdelen ter inspiratie en advies?
Verdere informatie over mijn fiets:
framemaat: 52
wielmaat: 28inch
alles is nu shimano afgemonteerd
huidige banden: 23.622

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 apr 2022 22:23

Je stelt, mijns inziens, jezelf onredelijke opdrachten. We leven in de 21e eeuw. 7 speed is uit de 20e eeuw. 3x7 speed shifters zul je misschien nog vinden middels barend shifters van Microshift . Microshift is Shimano compatible. Maar ook de andere onderdelen werken ermee samen, ook de derailleurs. Wat ontbreekt er eigenlijk? Benoem ze correct! Als je als gelegenheidsrijder echt met zulke zware versnellingen wil rijden en geen geld uit wil geven, koop dan losse crankbladen: Stronglight of TA Spécialités . Echt verstandig is dat niet voor een gelegenheidsrijder. Bladen voor 9v en ook 10v gaan ook werken. De gewone smalle derailleurketting kun je blijven gebruiken.
7v caSSettes zijn nog gewoon te koop. Als de derailleurwieltjes versleten zijn, 10 tandjes, denk ik dan, kun je die gewoon kopen en vervangen enz.
Laatst gewijzigd door klimmer op 10 apr 2022 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 10 apr 2022 22:37

Als je zo graag je huidige frame wil blijven gebruiken is het misschien slimmer om een donor fiets te kopen waar bijvoorbeeld al een 9 of 10 speed groep op zit.
400 euro investeren in een 7 speed groep komt mij nogal vreemd over.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 apr 2022 22:46

bakboord1 schreef: 10 apr 2022 22:37 Als je zo graag je huidige frame wil blijven gebruiken is het misschien slimmer om een donor fiets te kopen waar bijvoorbeeld al een 9 of 10 speed groep op zit.
400 euro investeren in een 7 speed groep komt mij nogal vreemd over.
zo kan het ook: +1

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2022 08:37

Met een Sunrace cassette van 20€, ketting van een tientje en Claris derailleurs en crank moet het voor iets meer dan 100€ klaar zijn.
Een eenvoudige wielset moet tweedehands nog wel te vinden zijn in nieuwstaat voor een paar tientjes. Die zijn er genoeg in de schuur verdwenen na een upgrade.

Als alternatief kun je ook op marktplaats kijken naar groepsets maar dan loop je wel het risico dat als snel weer (duurdere) onderdelen moet vervangen.

Ik kwam laatst wel deze tegen: NOS gloednieuw Campagnolo Veloce 2x10 speed groepset
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1826887787 ... ialbuttons
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 11 apr 2022 10:04

Ik zou ook niet meer zo'n bedrag investeren in een 7 speed groep. Er is online 2e hands best nog wat te vinden. Bijv. deze https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... speed-6700. Ook niet nieuw, maar dan ben je wat meer bij de tijd voor minder geld.

Een nieuwe Shimano 105 groep kost je ongeveer 600 EUR. Meer dan wat je nu gepland hebt, maar voor de geringe meerprijs zou ik je dat willen adviseren. Dan weet je zeker dat je nog vele jaren vooruit kunt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 apr 2022 15:40

Dragonfish schreef: 09 apr 2022 13:46 .......... Ik wil vanwege het schakelmechanisme ook bij 3x7 blijven. .........
en wil voor ongeveer 350-400 alle onderdelen kopen.........
Je gaat toch echt geen 400 Euro kosten meer doen om dan uiteindelijk met een 3x7 feits te blijven rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Dragonfish
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2022 13:29

Dragonfish 13 apr 2022 09:43

Hmm oke, bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik nog maar even goed moet nadenken over mijn upgrade. En misschien toch maar naar een modernere fiets moet overstappen in de vorm van een leuke 2de hands.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 13 apr 2022 11:47

het lastige is de 3x7 en dat je eraan wil vasthouden.

als je frame 130mm rear drop out spacing heeft; kan je ook naar een nieuwe wielen+groepset zoals een tiagra groepje.
kan je gelijk de 3x vervangen voor een 2x als 48/34 crankset (perfect voor de gelegenheid)
als je nu de 3x7 sora hebt en daar zit al een 10speed geschikte bodies op je wielen dan hoef je de wielen niet te vervangen.

wat voor frame heb je? zit je er goed op? welke wielen? welke groepset?
old frame + new groupset kan heel smakelijk zijn zoek maar eens op t www.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 apr 2022 12:18

Het kan ook echt wel een heel stuk goedkoper. Beetje zoeken naar overjarige modellen op marktplaats en webshops naar overjarige onderdelen. De cassette kan prima een andere verhouding hebben. Een 8/9/10 spd wielset pas zeer waarschijnlijk ook. Heb je wat meer keuze. Daar kun je met een extra spacer ook een 7 spd cassette op monteren. Bij decathlon hebben ze ook nog wel wat 7 spd spul. Vraag mij wel af wat er scheef is zoals je aangeeft. Gaan deze nieuwe onderdelen daar bij helpen ?

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 13 apr 2022 13:42

Ik heb nog een hele shimano 3x7 groep in mijn onderdelenbak liggen, die van een krijgertje af kwam die ik voor op de trainer gebruik. Heeft wel het een en ander geleden denk ik, maar mocht je in de buurt wonen (Eindhoven) dan mag je die best op komen halen. Gaat om remmen, crankstel, voor- en achterderrie en shifters, en een bracket met square tapered assen.
Of je doet wat ik gedaan heb op die fiets: volledig omgebouwd naar een Chinese groepset (Sensa Empire 2x11). Dat kost je veel minder dan die 350-400 (exclusief wiel dan)

Plaats reactie