Alles over vakanties op én met de fiets

Parijs - Roubaix bezoeken

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 08 apr 2022 23:03

Hallo allemaal,

Volgend weekend zijn mijn vriendin en ik bij kennissen in Kortrijk. Nu heb ik mijn wederhelft zo ver gekregen (ik heb zelf geen rijbewijs) om die zondag met mij in de auto de Franse grens over te steken, om langs het parkoers van Parijs - Roubaix bij de wedstrijd te gaan kijken.

Iemand tips over waar we het beste kunnen gaan staan? Het idee is om in een café ergens aan de route de koers te volgen voor/na dat de renners ons zijn gepasseerd. Of wellicht met de auto een paar verschillende doorkomstpunten aan te doen. Als het even kan zonder al te veel stress/moeite, want m’n vriendin heeft niet zo veel met de mooiste sport op aarde.

Ik heb geen idee hoe je dit een beetje handig aanpakt. Wie o wie kan ons (figuurlijk) een eindje op weg helpen?

Alvast heel veel dank! :-)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 apr 2022 23:28

Stap 1: Men schaft een landkaart aan.
Stap 2: Men raadpleegt het roadbook van de wedstrijd.
Stap 3: Teken het parcours op de kaart en kijk welke locaties niet al te ver uit elkaar liggen maar toch met de wagen snel bereikbaar zijn.
Stap 4: Op de wedstrijddag geraak je niet op tijd weg om van A naar B te rijden. Bijgevolg mis je de voorziene locaties.
Stap 5: Dan maar een picon drinken in een lokaal café.
😉

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 09 apr 2022 11:01

In 2018 naar etappe 9 van de Tour geweest. Gastheerg heeft een enorme rij tips gegeven. In Mons-en-Pévèle gestaan. Goed bereikbaar.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 apr 2022 12:24

Ik heb toevallig vanmorgen de kaart van het parcours op m'n blog geplaatst en gister een overzicht van de 30 kasseistroken met
van nagenoeg alle stroken een uitvoerige beschrijving (linkje op naam strook)
Als je wilt gaan kijken kan je het beste een strook nemen met een haakse bocht en wat hoogte verschil. Je ziet dan meer dan als je op een lang recht staat.
Ga ook niet in de bocht zelf staan. Bijvoorbeeld 50 meter na de bocht van Cysoing à Bourghelles. Of net ervoor op het talud. Zie je de renners heel lang.
Ook 150 meter na de bocht van Camphin-en-Pévèle is een mooie plek. Zie je ze op het eerste stuk net boven de akkers en komen dan op je afrijden en rijden bij je vandaan over een bol stuk. Wat ook nog een smerig slecht is en vaak ook nog smerig (suikerbieten)

Om de koers op meer plaatsen te zien zal niet meevallen. In de Ronde van Vlaanderen rijden ze een paar rondjes en is het wat makkelijker te plannen om de renners een paar keer te zien.
Hier rijden de renners van A naar B en de "doorgaande" weg die al niet overvloedig is zit vol met auto's van ploegen.

Ik ben heel vaak bij de Recon (donderdag en vrijdag voor de wedstrijd) geweest en praat je met staf van de ploegen. Personeel van ploegen zetten op de dag van de koers veel extra personeel in omdat het niet meevalt "haasje over" te doen op dit parcours.

Ook een cafe in valt niet mee. Het cult cafe in Cysoing is helaas niet meer. Dorpjes zijn schaars en kroegen klein en WC doorgaans niet mijn norm :mrgreen:

Als je twee locaties wilt doen zal je een strook in het begin moeten doen. Bijvoorbeeld strook 28 in de bocht en dan "ontsnappen" naar het westen (andere kant kom je voor het donker niet meer thuis).
En dan snel door naar de eerder genoemde Mons en Pevele (strook 11). Je kan dan over de gewone weg wat westelijk rijden en een beetje uit het verkeer blijven wat rond het parcours hangt. Mons En Pevele ligt heel westelijk in het parcours en zou een mooi doorsteek zijn.
Op strook 11 komende renner rond kwart voor een en op Mons en Pevele om kwart over vier. Beide +/- 15 minuten voor langzamer/sneller schema.
Als je een beetje buitenom rijdt is het een verplaatsing van 70 km en moet dat wel lukken. Wie daar niet de weg kent kan daar behoorlijk lopen dolen. Ik heb bij de verkenning al eens een Frans profploeg moeten helpen (getuigen hier op het forum) anders dwaalde ze daar nog rond :mrgreen:

Mooiste plan: 2 stroken en kroeg in Mons en Pevele
Realistisch plan : 1 stook en tablet met internet en koelbox mee

Have fun!

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 09 apr 2022 13:31

Ik zou graag nu vrijdag naar de verkenning door de profs gaan kijken. Weet iemand welke ploegen vrijdag verkennen? In de voormiddag of namiddag? Verkennen ze Bos van Wallers? Of enkel de stroken in de finale zoals Carrefour de l'Arbre?
Hoe maak ik het meeste kans om veel profs te zien tijdens de verkenning?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 apr 2022 14:29

Ik ben er vaak bij geweest (ik kijk dit keer nog even wat ik doe) en globaal is mijn ervaring dat de Belgische ploegen op vrijdag rijden.

Edit: Nu ik in foto's kijk zie ik ook Italiaanse en Franse ploegen die ik op een vrijdag Recon heb gezien.

Nadeel van nu volgende week vrijdag is dat het Goede Vrijdag is. Dan is het takkejantje druk!

Profs gaan doorgaans een paar stroken voor het Bos op de fiets en bij Carrefour stappen ze in de bus. Daar zal het volgende vrijdag echt crazy druk zijn.
Leuk om te zien welke profs tijdens de verkenning in het bos de chickenrun nemen :mrgreen:
Het parcours is al volledig gepijld.
Op vrijdag kan je doorgaans niet op de wielerbaan.

Tijdstip kan ik moeilijk achterhalen. Datum/tijd van m'n camera staat eigenlijk nooit goed.
Ik weet niet of je gaat fietsen?
Als je gaat fietsen zou ik zorgen dat je 10:30 einde Bos van Wallers staat. Gevoelsmatig denk ik dat ze er wat later zijn maar kan het moeilijk achter halen. Ik ben er altijd vroeg en beetje lullen met ander omstanders of als je moet wachten rij je gewoon het bos een paar keer op en neer :shock: :shock: :shock:

Doe je op 1 ploeg wachten en fiets je achter ze aan tot je over de volgende strook bent en wacht je op de volgende, etc etc.

Als je de D917 opkomt vlak voor Mons en Pevele zou ik die links (letterlijk en figuurlijk) laten liggen en rechtdoor rijden. Kom je na 4 km rechtuit weer op het parcours en zit je weer een beetje "voorin".
In de finale kan je nog een keer zo'n truc uithalen. De strook na Cysoing gaat na 800 naar rechts. Door daar rechtdoor te gaan kom je na een paar 100 meter weer op het parcours. Vorige keer is het mij gelukt Lotto en Jumbo daar twee keer te zien!

2019 lag ik in de kreukels en 2020 geen koers en dus geen Recon en 2021 was mij nog te vers met het corona gedoe. Daarvoor had ik 10 jaar maar 1 keer overgeslagen omdat ik op vakantie was.

Ik zit nog even met vervoer. Als dat lukt ben ik er vrijdag ook. Beetje drukke dag die vrijdag maar donderdag kan ik niet.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 apr 2022 14:31

Ze verkennen van donderdag tot vrijdag.
Niet alle renners van alle ploegen doen alle stroken.
Je moet dus een beetje geluk hebben, maar als je in de stroken van de finale gaat staan moet het wel goed komen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 09 apr 2022 15:31

Mijn ouders willen graag met een camper die kant op. Mogen die gewoon langs kant van weg/in een veld staan daar of zijn er vaste plekken voor? Iemand zelf ervaringen met voorgaande jaren?

Bvw
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2020 17:23

Bvw 09 apr 2022 16:25

Vorig jaar naar carrefour de l'arbre geweest. Vlakbij is een Super U waar je goed kan parkeren, daarvandaan is ongeveer 10 min lopen.

Grande Rue, 59780 Camphin-en-Pévèle, Frankrijk

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 apr 2022 10:06

Critic schreef: 09 apr 2022 15:31 Mijn ouders willen graag met een camper die kant op. Mogen die gewoon langs kant van weg/in een veld staan daar of zijn er vaste plekken voor? Iemand zelf ervaringen met voorgaande jaren?
Parkeren met een camper voor 2-3 dagen bij een super lijkt mij geen goed idee.
Er zijn mensen die rijden met een camper een strook op en zetten hem dan ergens in een inham.
Dat is een beetje zoeken en je moet dan echt er vroeg (liefst donderdag) bij zijn. Dit is op een vrijdag:
Afbeelding

Op de laatste stroken van Carrefour en Cruson zijn ze best streng de laatste jaren. Is teveel voorgevallen.

Een geweldige plek is het einde van de strook van Camphin en Pevele. Fat is de laatste voor Carrefour.
Daar ligt een gravel strook van het einde van de kasseistrook naar de D93.
Deze wordt ieder jaar ingericht als P-plaats voor campers

https://goo.gl/maps/YGNMxKL2gTzKs7YY8

Het staat goed aangegeven:
Afbeelding

En ze zullen niet alleen zijn:
Afbeelding

Ze kunnen dan kiezen om bij Camphin en Pevele de koers te volgen of 900 meter lopen naar Carrefour

Ook bij het bos van Wallers zijn aan het begin een aantal ruime plaatsen voor campers ingericht
Afbeelding

Edit :zaterdag gaan is geen optie meer. Dan is de Challenge (wielertoeristen) en de dameskoers. Goede vrijdag zal ook druk zijn dus donderdag gaan is waarschijnlijk een must!

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 10 apr 2022 10:34

Merci voor de uitgebreide reactie!!.. Ik ga het doorgeven..

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 10 apr 2022 16:48

Iemand ooit al naar de start geweest in Compiègne op zondagochtend? Is daar veel te zien? Parkeerplaats dicht bij de start?

Plaats reactie