Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

België....

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 10 apr 2022 00:10

Had even de stille hoop dat dit topic over het programma ‘ik vertrek’ ging met Kaag in de hoofdrol. Helaas!!!
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 10 apr 2022 00:53

Ik vind het een erg kortzichtig betoog van fiersgenieter. Ik als boerenzoon vind het super verdrietig hoe wij weggezet worden door politiek/media. Wij zij een van de weinige sectoren die onze uitstoot drastisch hebben verlaagd de afgelopen 32 jaar. Zelfs stikstof reductie gehaald van meer dan 60% en CO2-reductie van meer dan 20%, welke sector kan dat zeggen? Tevens heeft de politiek bepaald dat wij ons opnemende vermogen van onze gewassen NIET mee mogen rekenen, omdat deze al decennia terug geclaimd zijn door de overheid, oa voor aanleg Lelystad airport. Dit is zelfs terug te vinden in het Vollenhove rapport (En deze man is nou niet pro agrarische sector).

Als je kritisch wilt zijn over de subsidies, dat mag. Maar sta ook open waarom deze subsidies er zijn. Vraag eens aan jezelf waarom bestaan deze subsidies eigenlijk?
Sterker nog heel veel agrarische bedrijven zijn ook voor afschaffing, afschaffing zal zorgen voor een veel beter inkomen. En eigenlijk ga ik nu het antwoord op de vraag al geven, maar door afschaffing zal onze consumerend gestuurde economie heftig veranderen. Omdat de westerse wereld nu slechts een heel klein gedeelte van hun inkomsten hoeft te besteden aan voedsel.

En ja zaken kunnen altijd beter, en onze sector heeft met innovatieve oplossingen aangetoond dit ook te kunnen, zie reductie stikstof en CO2. Wat mij momenteel enorm stoort is dat het bij politiek alleen draait om opkopen opkopen en opkopen, terwijl er ook technische oplossingen zijn die reducties halen tot wel 70%. Zonder dat onze voedselveiligheid (Tevens ook de meest milieuvriendelijke geproduceerde ter wereld) in gevaar komt. Wij zijn uiteindelijk een netto importerend land betreft voedsel.

Ik hoop oprecht nou jou kritisch betoog, waar je zeker ook recht op hebt, je ook bij je zelf nadenkt: doe ik het zelf eigenlijk wel goed, haal ik er alles uit om milieu te besparen, consumeer ik niet onnodig. Een beter milieu begint ook bij jezelf. En deze opmerking bedoel ik niet veroordelend.

Want uiteindelijk consumeren=milieu en natuurimpact.

Onze oorspronkelijke oernatuur geeft trouwens niet eens heel veel om stikstof. Onze stikstof gevoelige natuur is met name heide, deze is ontstaan door oa afgraving van de teeltlaag. Denk hierbij aan Drenthe waar men turf heeft afgegraven. Momenteel zijn de niet natuurlijke giffen die gevonden worden in onze cultuurnatuur en afwatering met name giffen van niet agrarische komaf. Denk hierbij aan menselijke/huisdier medicijnen (oa vlooien bestrijding bij huisdieren)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2022 08:14

Dat zeg ik, heide is eigenlijk de eerste milieuramp ooit ;-)

Maar goed betoog!!
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 apr 2022 08:59

Heide is eigenlijk maar een tijdelijk stadium van successie op arme zandgrond. Het natuurlijk verloop zal zijn dat heide eerst vergrast en daarna volgroeid met berken, dennen, bramen en later eikenbomen. En nog veel later in oude bossen zullen beukenbomen de eiken weten te verdringen.

De heide en verzanding op de onder andere de veluwe is een gevolg van eerst ontbossing (houtkap en branden ) en daarna overbegrazing met schapen op een arme zandgrond. De veluwe is bij uitstek een cultuurlandschap wat ook later deels weer beplant is met productiebos. En verder vind er op alle plekken druk beheer plaats.

Wat we nu proberen is de natuur te verstarren. We hebben nu of stuifzand, of heide, of een eiken beukenbos of een perceel aangeplante dennen. Alles wat half ertussen zit hebben we nauwelijks. Er trekken jaarlijks mensen over de heide om boompjes uit te trekken. Wat nu heide is moet nu heide blijven. Ik ben niet tegen heide, maar het beheer is in principe onnatuurlijk. Eigenlijk zou je elke 30 jaar een ander nu bebost gebied moeten kappen en plaggen. En dan op die plek weer de hele keten van voor af aan laten beginnen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 apr 2022 15:54

Aspide83 schreef: 10 apr 2022 00:53 .......Zonder dat onze voedselveiligheid (Tevens ook de meest milieuvriendelijke geproduceerde ter wereld) in gevaar komt. ........
Als iedereen zou produceren onder dezelfde strenge regels als in West-Europa zou er ook geen reden meer zijn om "goedkope" levensmiddelen uit de rest van de wereld te importeren.
Soms lijkt het wel of de ganse "maak" economie uit Europa moet verdwijnen.
Alsof ze dan in indië, China en andere al dan niet verre-Oosten landen milieuvriendelijker produceren dan hier en ze ginds een andere atmosfeer vervuilen dan hier.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 11 apr 2022 15:55

Fietsgenieter schreef: 08 apr 2022 16:32 … Vogelgriep (komt uit de Nederlandse bio-industrie). …

…Niet eens een normaal rijbewijs nodig...
Gewoon twee stukjes waaruit een diep te betreuren domheid blijkt. Voldoende om het hele schrijfsel dan maar als onzin te bestempelen.

Heb je zelf een rijbewijs? Dan is de kans groot dat je er nu ook een tractorrijbewijs bij hebt. Maar kun jij met een tractor rijden? Achteruit met dubbele aanhanger insteken?

Laat ook maar.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 11 apr 2022 15:59

Lcsmet schreef: 11 apr 2022 15:54
Aspide83 schreef: 10 apr 2022 00:53 .......Zonder dat onze voedselveiligheid (Tevens ook de meest milieuvriendelijke geproduceerde ter wereld) in gevaar komt. ........
Als iedereen zou produceren onder dezelfde strenge regels als in West-Europa zou er ook geen reden meer zijn om "goedkope" levensmiddelen uit de rest van de wereld te importeren.
Soms lijkt het wel of de ganse "maak" economie uit Europa moet verdwijnen.
Alsof ze dan in indië, China en andere al dan niet verre-Oosten landen milieuvriendelijker produceren dan hier en ze ginds een andere atmosfeer vervuilen dan hier.
Sinds bioboeren niet meer groene zeep of dergelijke mogen gebruiken ter bestrijding van bladluis en ander ongedierte maar alleen chemische bestrijdingsmiddelen omdat die wel op de EU lijst staan, is het echt milieuvriendelijke boeren hier verdwenen. En ook de toekomst.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie