Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verschillende fietsen hetzelfde afstellen

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 apr 2022 11:36

Vieux chnoque schreef: 05 apr 2022 10:03
Moeten beide fietsen wel de BB op dezelfde hoogte hebben.
[/quote]

Nee hoor, je stelt zadelhoogte af op basis bracketas, dus de BB hoogte heeft hier geen invloed op. Het verschil tussen zadelhoogte en stuurhoogte( hoe diep je zit) kun je dan gemakkelijker berekenen door de vloer(als die vlak is) als nul punt te gebruiken.
[/quote]

Ja dan heb ik je verkeerd begrepen. Je meet dus de hoogte van het stuur en zadel en dat verschil is inderdaad je drop. Ik dacht dat je bedoelde om de hoogte van het zadel van je ene fiets over te nemen op je andere fiets door het verschil tussen zadel en grond te meten van beide fietsen. Dat gaat werk door eventueel verschillende bb hoogtes.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 apr 2022 11:53

Het op gelijke afstand afstellen van de posities van zadel en stuur t.o.v. je trapas gaat vaak wel lukken als de frames niet heel veel afwijken (wel/geen setback, stuurpen met bepaalde lengte en hoek, spacers of niet, etc). Ik heb ooit eens een spreadsheet geklust waarbij ik tot op de mm kon bepalen welke stuurpen e.d. ik nodig had bij een bepaalde framegeometrie om aan een bepaalde afstelling te komen. Klopte in de praktijk heel goed.
Bedenk wel dat zaken als balhoofdhoek, wielbasis, hoogte bracket en afstand van handen t.o.v. het draaipunt flink invloed kunnen hebben op het rijgedrag (tenzij je alleen rechtdoor rijdt), die zaken moet je dus ook niet helemaal uit het oog verliezen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie