Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wat dragen jullie eigenlijk met dit weer (11-16 gr)?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 30 mar 2022 09:14

Heb voor het eerst de hele winter doorgefietst en kom er nu achter dat dat qua kleding eigenlijk helemaal niet zo’n moeilijk periode is. Jasje en wat variatie in onderkleding en je zit eigenlijk altijd wel (letterlijk soms) gebakken. De moeilijkere periode qua kleding is wat mij betreft nu. Te warm voor een jasje, lange mouwen ook niet altijd wenselijk. Te koud voor alleen wielrenshirt met ondershirt… Gilet prettig, maar een Castelli Perfetto vest weer net te warm…

Met laagjes en arm- en beenstukken kom ik op zich wel een eind. Toch zou een ‘all in one’ oplossing wel mijn voorkeur verdienen. Ik zit bijvoorbeeld naar het Perfetto RoS light shirt te kijken, maar vanwege mijn ervaring met het Perfetto vest misschien toch te warm.

Tips? (Voor bovenlichaam)

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 30 mar 2022 09:19

Toch arm- en beenstukken en een windstopper zou voor de genoemde temperaturen mijn advies zijn. Ben je flexibeler dan all in one als het gedurende de rit warmer/kouder wordt.

Tiestono
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jul 2020 11:23

Tiestono 30 mar 2022 09:57

Vorige week in de uitverkoop heb ik een Perfetto RoS light gekocht voor dit doel. Echter bij een graad f 14-15 is dit echt wel te warm. Heb ook een shirt met lange mouwen van Siroko dat minder warm is omdat het niet winddicht is, dat werk wel. Maar rond de 15 met weinig wind en zon toch meestal met arm stukken en blote benen, eventueel met beenstukken.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 30 mar 2022 10:26

ik heb vorig seizoen een shirtje sportful classic gekocht: korte mouwen en iets dikker dan een zomer shirt
daarnaast een fiandre light vestje.
een gabba short sleeve ligt nu vaak ongebruikt in de kast, deze deed in het verleden dienst, maar was snel te warm.

shirt met vestje rond de 10degC, enkel shirt wanneer het rond de 15degC komt, arm/beenstukken gaan pas af boven de 18degC met zon.
de jou vernoemde perfetto light ss icm armstukken zouden mij net zo goed op de weg helpen.
met een vestje is het nog altijd makkelijk om m weg te stoppen en combineren is makkelijker dan met een shirt.

ik bedenk mij altijd, als ik 15min onderweg ben en het nog koud heb, dan heb ik te weinig kleding aan.

hayes

hayes 30 mar 2022 10:28

Dit is inderdaad een moeilijke periode. Ook voor woon werk.

's Morgens bibshort (of korte broeke voor de niet hippe, ik wil geen engels fietsers) , beenstukken, ondershirt, thermisch ondershirt en Rogelli of Castelli jasje.
Soms overschoenen, soms niet.

's Middags lukt dikwijls met één laagje minder.

Het hangt er ook van af of er zon is of niet.
13 graden met zon is anders dan zwaarbewolkt. Wind of geen wind. Enz...

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 mar 2022 10:51

Klopt precies, dit is een lastige periode, vooral bij langere ritjes waar je zomaar bij 0-5gr vertrekt en met 12-15gr thuiskomt. Onder de gordel gebruik ik een korte fietsbroek met beenstukken maar toch ook dikke sokken en eventueel dunne winddichte schoenhoezen. Boven de gordel een Perfetto RoS long sleeve met een dik of dun ondershirt. En als het een tikje warmer is bij vertrek, een fietsshirt met ondershirt en daaroverheen een Perfetto RoS gilet met armstukken.

Het maakt deze dagen ook uit of je in aan de zonkant fietst of in de schaduw, en ook wind mee/tegen maakt veel uit voor de gevoelstemperatuur. Met laagjes en arm/beenstukken kun je onderweg dan nog enigzins schakelen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 mar 2022 11:54

Voor mij:
- Boven de 5° gewoon korte broek (tenzij het nat is) anders korte broek met beenstukken (ik heb er dunne en met fleece erin, afhankelijk van de koude)
- Onder de 10° doe ik een Merinowol truitje met lange mouwen aan, soms met een onderhemd met windstopper (koude wind, nat, trage rit) anders een gewoon onderhemd
- 5°-7° handschoenen met lange vingers, ook Merinowol, boven de 7° (en droog) handschoenen met korte vingers
- Onder de 10° meestal teenstukjes over de voorkant van de schoenen
- Buf en muts afhankelijk van de wind (die zijn makkelijk uit te doen, dus die gaan sneller aan)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mar 2022 12:14

Ik kijk altijd naar de gevoelstemperatuur,ritduur en de intensiteit waar ik mee ga fietsen.

12gr met een Oostenwind en kracht 4 voelt anders dan 12gr Zuiderwind kracht 1.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 mar 2022 13:59

1 of 2 ondershirtjes (afhankelijk van wind en richting), merinowollen shirt met lange mouwen (torm, Isadore, Rapha of café du cyclists) en windvestje. Vooral die laatste is essentieel: eerst 10-30min vest dicht, daarna open, om later op dit vaak het vest weer dicht te doen. Verder zet ik altijd een merinowol of katoenen pet op om niet teveel warmte via hoofd te verliezen. Meestal rijd ik met een korte broek.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 mar 2022 14:05

Voor de benen:
Tot +/-14gr: beenverwarmers, merino of (bij kans op buien) een iets technischer stofje
Boven 14gr: alleen korte broek

Bovenlijf: ondershirt korte of zonder mouw, shirt met lange mouw en midgewicht stof, en windvestje (dat naargelang de intensiteit en temperatuur in de achterzak gaat)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 mar 2022 14:07

ik vind het altijd vooral lastig rond 10 graden rond 18:00 uur. Bij zon kan het dan wel richting 13 graden gaan, maar zodra de zon weg is of de zon zakt begin van de avond kan het opeens richting 5 graden gaan. Ook bij interval blokjes. Tijdens de blokjes snel te warm, maar er voor en erna weer koel, een body is dan handig.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2022 16:13

+1

Hier in de randstad maandag 17 graden om 16u, rijd naar de kust 17u 8 graden en mist.
Gelukkig lang/lang aan.

Ik doe thermo shirt, arm/been stukken en normaal fiets setje, daar kan ik heel veel verschil mee hebben in temperatuur.
Soms 3/4 stukken, die zijn wat kleiner als ze uit gaan.

Ik vind een windstopper een uitkomst, die kan desnoods in een lege bidon.
Pas twee keer met korte broek gereden dit jaar en een keer korte mouwen.

Plaats reactie