Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wat dragen jullie eigenlijk met dit weer (11-16 gr)?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 30 mar 2022 17:28

Volgens Strava was het gisteren 15 graden. Gekozen voor korte broek, geen beenstukken, had daar al snel spijt van. Zon verscholen achter de wolken in combinatie met zuur NO windje. Een paar lichte schoenovertrekjes extra was beter geweest dan enkel zomerschoenen. Vrijwel gans de weg koude voeten gehad ondanks dikkere kousen.
Bovenlichaam een shirt met lange mouwen met een craftje onder was voldoende.
Het is inderdaad een vervelende periode om de juiste kleding te kiezen. Het is snel te warm of te koud, afhankelijk van wind, zon, etc.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 mar 2022 18:12

Vandaag: 11°C en noord oost 2, hoge bewolking en geen zon

Kniestukken
Koersbroek
Dun onderhemd
Koerstrui
Dun jackje
Handschoenen (zomer)
Sokken en schoenen, geen oversokken
Plus een buff onder de helm

Dat was net warm genoeg
Live fast; die young. mijn blog

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 30 mar 2022 20:27

Met laagjes en arm- en beenstukken kom ik op zich wel een eind. Toch zou een ‘all in one’ oplossing wel mijn voorkeur verdienen. Ik zit bijvoorbeeld naar het Perfetto RoS light shirt te kijken, maar vanwege mijn ervaring met het Perfetto vest misschien toch te warm.

Tips? (Voor bovenlichaam)
[/quote]

De perfetto RoS light heb ik precies hiervoor aangeschaft. Draag hem in combinatie met een licht ondershirt en de nanoflex armwarmers. Perfecte combi voor deze weersomstandigheden. Onder de 10 rij ik met de gewone perfetto en boven de 10 met de light.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 30 mar 2022 22:11

Wout88 schreef: 30 mar 2022 20:27
Met laagjes en arm- en beenstukken kom ik op zich wel een eind. Toch zou een ‘all in one’ oplossing wel mijn voorkeur verdienen. Ik zit bijvoorbeeld naar het Perfetto RoS light shirt te kijken, maar vanwege mijn ervaring met het Perfetto vest misschien toch te warm.

Tips? (Voor bovenlichaam)
De perfetto RoS light heb ik precies hiervoor aangeschaft. Draag hem in combinatie met een licht ondershirt en de nanoflex armwarmers. Perfecte combi voor deze weersomstandigheden. Onder de 10 rij ik met de gewone perfetto en boven de 10 met de light.
Draag je die ook nog bij 15-17 gr? Wordt die dan niet veel te warm? Afgelopen weekend vertrok ik met het Perfetto vest (zelfde materiaal als de RoS light) voor een flinke intervaltraining. Moest het vest halverwege uit doen. Volgens mij was het een graad of 16. Koude wind, maar warm zonnetje.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 31 mar 2022 07:41

Probleem heeft zich al opgelost: vanavond sneeuw :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 mar 2022 13:26

JazzHands schreef: 30 mar 2022 09:14 Met laagjes en arm- en beenstukken kom ik op zich wel een eind. Toch zou een ‘all in one’ oplossing wel mijn voorkeur verdienen. Ik zit bijvoorbeeld naar het Perfetto RoS light shirt te kijken, maar vanwege mijn ervaring met het Perfetto vest misschien toch te warm.

Tips? (Voor bovenlichaam)
Laagjes is altijd het beste antwoord. Er zijn geen 'one for all' antwoorden. Voor mij geldt dat ik bij 11 graden met beenstukken vertrek. Die gaan uit bij 15 graden. Qua shirtjes trek ik bij 11 graden drie shirts aan. Daarvan gaat er bij 15 graden onderweg eentje uit. Afhankelijk van de wind en zonkracht een shirt met lange mouwen of mouwstukken in combinatie met korte mouwen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 31 mar 2022 19:25

Ik armwarmers, beenwarmers en dan ondershirt (iets dunner of dikker naargelang de temperatuur), zomershirt en mouwloos windjack. Gaat eigenlijk altijd prima.

Is zo'n Perfetto light nou echt dunner? Heb ik ook naar gekeken. Een gewone perfetto wordt bij een graad of 8 al te warm vind ik (of ik moet een rustige duurtraining gaan doen). Eigenlijk zoek ik ook nog een dun winddicht jack voor dit weer, iemand tips?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 mar 2022 19:49

Kan iemand topictitel aanpassen naar met dit weer 'gevoelstempertuur -5' ?
Lekker half uur opwarmen onder douche na afloop vanavond, handschoenen die met dit weer werken heb ik nog niet uitgevonden, rest van lichaam was warm ingepakt....

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 mar 2022 20:44

DDX schreef: 31 mar 2022 19:49handschoenen die met dit weer werken heb ik nog niet uitgevonden.
Dikke fleecehandschoenen

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 mar 2022 21:31

Skihandschoenen of -wanten met dunne zijden handschoentjes. Schakelen en remmen wordt een stuk minder, maar dat is logisch.
Niet zijken maar reiden !

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 04 apr 2022 11:44

JazzHands schreef: 30 mar 2022 22:11
Draag je die ook nog bij 15-17 gr? Wordt die dan niet veel te warm? Afgelopen weekend vertrok ik met het Perfetto vest (zelfde materiaal als de RoS light) voor een flinke intervaltraining. Moest het vest halverwege uit doen. Volgens mij was het een graad of 16. Koude wind, maar warm zonnetje.
Nee bij 15+ vertrek ik zonder perfetto en wordt het een gewoon shirt met korte mouw en ondershirt. Al helemaal als het een intensieve training wordt. Overigens heb ik ook een 'gewone' perfetto en de light versie. Er zit echt verschil in de dikte van de stof. Je voelt ook aan het shirt dat hij dunner is.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 07 apr 2022 08:35

Het is jammer dat Assos op de website geen weerbericht per plaats meer heeft en een kleding advies daarbij. Ik vond dat een handige functie. Als je je woonplaats invulde dan kreeg je de weersomstandigheden van die plaats te zien en alle Assos kleding die ze daarbij adviseerden. Nu heb ik veel Assos kleding en kon ik daar prima mee uit de voeten. Het is ook een prima indicatie voor als je geen Assos draagt. Assos heeft ook temperatuur indicatie in een jack of shirt staan en dat is ook een prima uitgangspunt. Waarschijnlijk hebben meer merken dat inmiddels.

Ik vind het soms ook lastig om kleding keuze te maken, maar dat is meer vanwege de keuze stress :mrgreen: . Ik heb het gauw koud dus pas bij 15 graden denk ik aan een driekwart broek of bib short met kniestukken. Daaronder is het soms lange beenstukken maar meestal een lange bib tight voor winter of herfst/spring.
Hetzelfde geldt voor bovenkleding. Een zweethemd van verschillende diktes en materiaal en een jack al of niet met een windjack erboven. Boven de 15 graden worden het armstukken en korte mouwen shirts, al of niet met een windstopper er in verwerkt of een windstopper/gilet/jack er overheen.

In de winter draag in winterschoenen en in de lente en herfst doorgaans mijn normale race schoenen met toe covers of overschoenen/oversokken.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie