Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Van Shimano naar Campagnolo...

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 25 mar 2022 19:31

theseparator schreef: 24 mar 2022 23:19 Deze week heb ik de beslissing genomen om over te gaan van Shimano naar Campagnolo.

Na twee jaar gefrustreerd wachten om van een groep Ultegra 11v met velgremmen te mogen dromen kwam de gelegenheid om een een Campagnolo Super Record 12v mechanisch met velgremmen te kopen. Knoop doorgehakt en de set gekocht.
Sterkte en gecondoleerd met het verlies.
Hopelijk kom je erboven op en prijkt er binnenkort weer een shimano groep op de renpin 😉

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mar 2022 21:28

Het is net als met Microsoft en Apple: liefhebbers en haters.
Voor mi persoonlijk is Shimano de equivalente van Microsoft en staat Campagnolo meer gelijk aan Apple.
En ja daar zit ook een prijsverschil in. Maar ieder het zijne en wees gelukkig met je keuze. (Maar kom niet afzeiken over te hoge prijzen want zolang je de keuze kunt maken zonder daar op leeg te lopen is er niets aan de hand toch?!)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1063
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 25 mar 2022 22:06

havana schreef: 25 mar 2022 18:31 Ik snap de OP niet.

Want Campa is echt alles behalve goedkoop. Maar wel goed spul.
Campa heeft inderdaad mooi spul.
Ik heb mezelf onlangs een Ultegra DI2 disc 11 speed groep aangeschaft (na het onnodige getwijfeld).
Vandaag een beetje geaccidenteerd terrein opgezocht, waar veel moest geschakeld worden.
Wat een verbetering tov vorige groep, mechanische Ultegra.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mar 2022 22:40

Lol tegenwoordig is campa nauwelijks duurder he. Ten minste als de topicstarter gewoon chorus had gekocht.
Dus de vergelijking mac/windows vind ik ook totaal niet opgaan. Campa is ook veel te conservatief met t productgamma om met Apple vergeleken te worden. Campa maakt trouwens ook gewoon veel in de EU ( Ita/roemenie) en veel reserveonderdelen kunnen besteld worden. Allemaal dingen waar ik apple niet in kan herkennen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mar 2022 23:08

Mijn vergelijking was niet productgericht maar meer op de emotie. Lovers and haters dus.
De technische argumentatie gaat daarop meestal volledig mank.

En verder vind ik die discussie ook niet zo interessant hoor. Ikzelf kies vaak voor Campa vanuit nostalgie en design. Geen idee of campa ook echt beter is dan shimano. (Bij mijn keuze voor Apple ipv Microsoft ligt dat inderdaad wat anders maar dat is een een ander verhaal ;) )
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

theseparator
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 sep 2008 00:57

theseparator 26 mar 2022 00:06

Bedankt voor alle reacties.

Zeker had ik frustraties, door de onmogelijkheid om een vervangende Shimano groep te kopen.

En nee, het was niet goedkoop om de Super Record set te kopen maar hij was wél beschikbaar, eindelijk!

Na vier ritjes kan ik zeggen dat het zwaarder schakelen met de duim goed werkt, iemand heeft daar goed over nagedacht.

Wat mij bij het monteren opviel was dat ik de schroefdraden in het bracket opnieuw moest 'nasnijden', lijkt alsof de toleranties tussen Shimano en Campagnolo verschillen. De Ultra torque cups wilden eerst echt niet draaien waar de Shimano cups diverse malen in en uit gedraaid waren... Maar nu wel, BSA draadsnijders konden uiteindelijk met 1 vinger gedraaid worden, cups zitten er perfect in.

Verder de wielen, mijn vorige favoriete wielset was de Shimano Ultegra WH-6800 set. Hiervoor kon ik echt geen Campagnolo body vinden, neem aan dat Shimano dat niet echt stimuleerde in die tijd. Andersom is het veel eenvoudiger, voor Campagnolo wielen zijn gewoon Shimano compatible bodies te verkrijgen. Dus nu Campagnolo Zonda wielen, die vallen niet tegen. De draadbanden monteren ging ook een stuk eenvoudiger, net als vroeger.

Lang verhaal kort, ik ben vooralsnog blij met mijn beslissing en hoop dat ik nog heel veel kilometers met deze onderdelen kan rijden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2022 00:11

Geniet van je fiets!
Ik wordt eigenlijk altijd een beetje warm als iemand met campa een fiets opbouwt.
Zelfs het fotootje vandaag van een collega die zijn oude athena achterderailleur verving door een super record deed me iets ;-).

Uit interesse; welk frame is nog met BSA?

theseparator
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 sep 2008 00:57

theseparator 26 mar 2022 00:18

Laatst gewijzigd door theseparator op 26 mar 2022 00:36, 4 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2022 00:26

Lijkt me een mooie combinatie ;-).

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 mar 2022 09:45

Prijsverschil tussen Shimano vs Campagnolo is niet meer zo groot, beschikbaarheid is wel een dingetje.

Altijd Campa adept geweest maar nu met remschijven etc, kijk ik ook eens naar de andere merken en dat is al wat ;-) Wat me inderdaad opvalt is de beschikbaarheid en dat ze allemaal schreeuwend duur zijn. Dus het wordt bijna dat kopen wat beschikbaar is, en dat houdt me een beetje tegen om een nieuw "projectje" te starten.
YFood !!!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 mar 2022 19:31

Ik rij met de nieuwe Ultegra DI 12 speed groep, dit is wel veruit de stilste aandrijftrein die ik ooit heb gehad, je hoort alleen je banden op het asfalt!
Vergelijk ik heb ook nog een mechanische 11 speed SR. en een 10 speed Force op andere fietsen gemonteerd zitten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2022 20:58

Overigens. Super Record op een Massini. Daar kan men gerust iets van vinden!

Plaats reactie