Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets kopen (marktplaats)

Marbluk
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2022 20:08

Marbluk 20 mar 2022 21:02

Hallo iedereen!

Na wat wikken en wegen heb ik besloten om de wielerwereld te gaan verkennen door de aankoop van een eerste fiets. Ik ben helemaal nieuw in de sport en heb slechts één keer eerder op een racefiets gereden enkele jaren geleden. Het aanbod aan fietsen op marktplaats is redelijk overweldigend omdat ik niet weet wat een goede prijs is voor een tweedehands racefiets, ook heb ik geen mensen in mijn directe omgeving die verstand hebben van racefietsen, vandaar dat ik dit forum raadpleeg.

Ik heb begrepen dat niet iedereen fan is van tweedehands fietsen, maar toch heeft dit mijn voorkeur omdat ik dan rustig kan kijken of wielrennen iets is voor mij zonder dat ik al te veel afschrijf op een fiets mocht ik hem weer willen verkopen. Graag zou ik een fiets willen hebben waar ik een poos mee vooruit kan, zodat ik volgend jaar niet direct hoef te upgraden.

Achtergrondinfo:
Leeftijd: 22
Lengte: 192cm
Gewicht 100kg
Binnenbeenlengte: 91/92cm
Budget: €600-800

Op marktplaats ben ik tot nu toe een aantal fietsen tegengekomen die interessant lijken:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

Naar aanleiding van deze advertenties heb ik een aantal vragen:
-Zijn bovenstaande fietsen kwalitatief goed?
-Zijn het geschikte instapmodellen voor iemand die nieuw is in de sport en een model zoekt waarmee hij een poos vooruit kan?
-Wat is een goede prijs voor bovengenoemde fietsen?
-Hebben jullie nog waardevolle tips voor het kopen van een tweedehands fiets?
-Zijn jullie toevallig nog goede fietsen tegengekomen op marktplaats die jullie me aan kunnen raden?

Misschien een beetje veel vragen zo bij elkaar, maar zoals gezegd ben ik niet echt bekend in de wielerwereld. Alle hulp wordt erg gewaardeerd!!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mar 2022 08:23

De eerste zou ik al laten afvallen. Niets objectief maar als je zelfs de moeite niet doet om een fiets proper te maken alvorens te verkopen.
De tweede Sensa disc lijkt mij, behalve dat de prijs wat hoog is, niets mis mee.
De derde Focus is ondertussen drie generaties Ultegra geleden maar lijkt mij op het eerste zicht wel perfect in orde.
Wel kijken of je de zadelpen los krijgt, zo'n geverfde pen heeft de neiging om erg goed vast te zitten en het zou jammer zijn dat je al direct naar de fm moet om de pen los te wrikken. Nu staat de zadelpen een pak te laag voor jou. Ook van deze fiets is de prijs aan de hoge kant maar in deze zotte tijden zal je daar mee moeten kunnen leven denk ik.
I know myself like no one else
Nothing to defend

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 mar 2022 08:53

Een tweedehands fiets kopen is natuurlijk helemaal niks mis mee. Zeker als starter niet. En als je hem ooit weer verkoopt zal je ook weinig afschrijving hebben. Enige nadeel in deze markt is dat bijna elke verkopende fietseigenaar denkt dat hij een klomp goud in handen heeft 😀.

Verder is het ook goed om te letten op slijtage onderdelen (ketting, kransjes). Wanneer deze bijna versleten zijn komen er nog heel wat kosten bij en dat is zonde. Wat je al kan doen is een kettingmeter kopen, kost een paar euro en zo zie je gelijk of de ketting nog goed is.

Marbluk
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2022 20:08

Marbluk 21 mar 2022 10:47

Dank voor jullie reacties!

Ik ben het eens met de slordigheid van de eerste verkoper. Het onderhoud kan niet geweldig geweest zijn als zelfs de foto's van marktplaats vies zijn. Wel is deze fiets erg dicht bij mijn woonplaats en kan ik hem kopen voor €650 euro denk ik. Verandert dat de zaak, of nog steeds niet doen?

Kunnen jullie aan de fotos zien of de casettes versleten zijn of nog in goede staat? Is er toevallig een manier/truc voor om dit vast te stellen van een foto?

Ook heb ik nog een vraag over de framemaat. In hoeverre kun je afwijken van de aangeraden framemaat? In mijn geval is een framemaat 62 aangeraden volgens mij. Zijn 61 en 63 dan bijvoorbeeld no-go's? Waar ligt de grens als het aankomt of framematen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2022 11:12

Dat ligt heel erg aan het merk. Jouw aangeraden frame maat zal wellicht een traditionele 62 zijn. Dan is een cm meer of minder vaak wel te doen maar bij modernere fietsen is een maat 60 meer wat toen een 62 was. Zo zijn er ook weer enkele merken die klein vallen (oa Cube tot een paar jaar geleden).

Als je binnenbeenlengte klopt (traditionele beginnersfout, niet hard genoeg drukken), dan moet je niet te groot gaan en zorgen dat je frame lang genoeg is.
Ik denk dan eerder aan een Giant TCR XL, Cannondale Caad10 maat 60 of Specialized Allez 58 o.i.d.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mar 2022 12:09

Je hebt een mooie set gekozen van wat 2de hands biedt;
1. Een triple, niet zo goed onderhouden. Maar dikwijls wil dat ook zeggen dat er niet te veel op gefietst werd.
2. Een schrijfremfiets
3. Een oudere 10 speed compact die dan weer zeer goed onderhouden lijkt en goed in order lijkt (ik mis een foto die de staat van de derailleurwieltjes toont).

Ik ben zelf ooit 2dehands begonnen op een oude MTB. Niets mis mee, maar houdt rap 25% van je budget over om de eerste 6 maanden wat zaken op te lossen die je als beginner over het hoofd zien.
Het is altijd een moeilijke te bepalen wat een 2de hands fiets waard is. Een minder propere fiets is minder waard. De 650 Euro waarover je praat komt al dichter in de buurt. Grofweg krijg je iedere keer waarvoor je betaald.
Zelf zou ik voor de focus gaan, wegens de goedkoopste; meer dan goed genoeg om van de sport te proefen. Wordt het iets komt die nieuwe fiets er wel eens. Tenzij je plant de bergen in te gaan. Dan zou ik de triple aanraden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mar 2022 12:33

Marbluk schreef: 21 mar 2022 10:47
...
Kunnen jullie aan de fotos zien of de casettes versleten zijn of nog in goede staat? Is er toevallig een manier/truc voor om dit vast te stellen van een foto?

Ook heb ik nog een vraag over de framemaat. In hoeverre kun je afwijken van de aangeraden framemaat? In mijn geval is een framemaat 62 aangeraden volgens mij. Zijn 61 en 63 dan bijvoorbeeld no-go's? Waar ligt de grens als het aankomt of framematen?
versleten cassette: is in de praktijk niet vast te stellen. Als de verkoper niet kan zeggen hoeveel km ketting/cassette hebben, je hem niet vertrouwt, zou ik de ketting controleren. Koop je een kettingslijtage meter (5a10 Euro?) en kijk na of die uitgerokken is*. Is dat zo, voorzie een 80-120 Euro voor nieuwe ketting en cassette. Een versleten ketting wil zeggen een versleten cassette. Soms krijg je wel eens een nieuwe ketting aangeboden, maar dan werd de cassette niet vernieuwd. Dan kan het zijn dat bij aanzetten de ketting doortrapt op de cassette. Dat zou je kunnen vaststellen als je aanzet. Maar je zou dan bv ook al alle kransjes moeten testen....

Voor de framemaat: een 62 bij het ene merk of model is niet een 62 bij het andere merk of model. En soms is er geen 62 maar een 61 en 63. Het is dus goed opletten en best de geometry nakijken. Maar als beginner is het moeilijk oordelen. Over het algemeen, met zadel positie, hoogte stuurpen, lengte stuurpen heb je wel een goede maat speling. Maar dat kost je dan weer eventueel een zadelpen en stuurpen om het juist te krijgen (en het verhogen van het stuur moet nog technisch mogelijk zijn). Het helpt als beginner je te laten bijstaan bij de aankoop door iemand met ervaring. En het is bij de maat dat die hulp het belangrijkste is. Mijn ervaring met de grotere maten is te beperkt om hier goed te duiden.

Walter
* het kan ook zonder tooltje door de ketting even van het grote kettingblad weg te trekken. Kan je die merkelijk wegtrekken van het kettingblad is de ketting versleten. Maar je moet dan de ervaring hebben hoe een nieuwe ketting zich verhoudt tot een ketting met veel kms.

Marbluk
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2022 20:08

Marbluk 21 mar 2022 13:35

Ernie C. schreef: 21 mar 2022 11:12 Dat ligt heel erg aan het merk. Jouw aangeraden frame maat zal wellicht een traditionele 62 zijn. Dan is een cm meer of minder vaak wel te doen maar bij modernere fietsen is een maat 60 meer wat toen een 62 was. Zo zijn er ook weer enkele merken die klein vallen (oa Cube tot een paar jaar geleden).

Als je binnenbeenlengte klopt (traditionele beginnersfout, niet hard genoeg drukken), dan moet je niet te groot gaan en zorgen dat je frame lang genoeg is.
Ik denk dan eerder aan een Giant TCR XL, Cannondale Caad10 maat 60 of Specialized Allez 58 o.i.d.
Cannondale Caad 10 maat 60
€ 925,00
https://link.marktplaats.nl/m1821336929 ... ialbuttons

Zou zoiets dan meer waar voor mn geld zijn? Deze caad10 is afgemonteerd met shimano 105.

Marbluk
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2022 20:08

Marbluk 21 mar 2022 13:42

walter- schreef: 21 mar 2022 12:33 versleten cassette: is in de praktijk niet vast te stellen. Als de verkoper niet kan zeggen hoeveel km ketting/cassette hebben, je hem niet vertrouwt, zou ik de ketting controleren. Koop je een kettingslijtage meter (5a10 Euro?) en kijk na of die uitgerokken is*. Is dat zo, voorzie een 80-120 Euro voor nieuwe ketting en cassette. Een versleten ketting wil zeggen een versleten cassette. Soms krijg je wel eens een nieuwe ketting aangeboden, maar dan werd de cassette niet vernieuwd. Dan kan het zijn dat bij aanzetten de ketting doortrapt op de cassette. Dat zou je kunnen vaststellen als je aanzet. Maar je zou dan bv ook al alle kransjes moeten testen....

Voor de framemaat: een 62 bij het ene merk of model is niet een 62 bij het andere merk of model. En soms is er geen 62 maar een 61 en 63. Het is dus goed opletten en best de geometry nakijken. Maar als beginner is het moeilijk oordelen. Over het algemeen, met zadel positie, hoogte stuurpen, lengte stuurpen heb je wel een goede maat speling. Maar dat kost je dan weer eventueel een zadelpen en stuurpen om het juist te krijgen (en het verhogen van het stuur moet nog technisch mogelijk zijn). Het helpt als beginner je te laten bijstaan bij de aankoop door iemand met ervaring. En het is bij de maat dat die hulp het belangrijkste is. Mijn ervaring met de grotere maten is te beperkt om hier goed te duiden.

Walter
* het kan ook zonder tooltje door de ketting even van het grote kettingblad weg te trekken. Kan je die merkelijk wegtrekken van het kettingblad is de ketting versleten. Maar je moet dan de ervaring hebben hoe een nieuwe ketting zich verhoudt tot een ketting met veel kms.
Bedankt voor de tips, ik denk dat zo'n slijtagemeter in mijn geval dan in ieder geval een goede idee is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mar 2022 13:57

Marbluk schreef: 21 mar 2022 13:35 ...

Cannondale Caad 10 maat 60
€ 925,00
https://link.marktplaats.nl/m1821336929 ... ialbuttons

Zou zoiets dan meer waar voor mn geld zijn? Deze caad10 is afgemonteerd met shimano 105.
de fiets ziet er netjes uit. De caad10 ALU frameset wordt wel eens geroemd als beter dan goedkoper carbon. Je zit hier best wat boven je budget. Je krijgt dan vermoedelijk wel een fiets met net iets betere wielen (voor de vuist weg een wielset van 500 Euro ipv van 200 Euro). We zien wel de details niet van de wielen (welke naven, velg slijtage?), maar het feit dat ze met veel spaken zijn uitgerust, zullen ze je gewicht goed dragen.
Dat is dan weer een controle tip bij aankoop: hoe is de slijtage op velg; is die al ingesleten? bv viewtopic.php?t=45796

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mar 2022 14:07

Marbluk schreef: 20 mar 2022 21:02 ..........
Lengte: 192cm
..
Binnenbeenlengte: 91/92cm
..
Marbluk schreef: 21 mar 2022 13:35
Ernie C. schreef: 21 mar 2022 11:12 .......Als je binnenbeenlengte klopt (traditionele beginnersfout, niet hard genoeg drukken), dan moet je niet te groot gaan en zorgen dat je frame lang genoeg is.
Ik denk dan eerder aan een Giant TCR XL, Cannondale Caad10 maat 60 of Specialized Allez 58 o.i.d.
Cannondale Caad 10 maat 60
.........
Als je binnenbeenlengte correct is gemten zou dit zo maar eens jouw fiets kunnen worden.

Ter info, ik ben 187 cm lang en heb een binnenbeenlengte van 94 cm.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 mar 2022 14:13

Een versleten ketting betekent echt niet altijd een versleten cassette. Een cassette gaat minstens 3 kettingen mee tenzij er maar op 1 verzet wordt gereden.
Het kan dan zijn dat de nieuwe ketting de eerste 100km niet lekker loopt op de cassette maar in 9 van de 10 gevallen verdwijnt dat dus vrij snel.
Maar als leek is het heel lastig om te beoordelen of een cassette op is of niet.

Als er iemand in je omgeving is die een cassette kan wisselen dan ben je voor de helft van het hierboven genoemde bedrag al klaar.

Reserveer je ook wat geld voor een helm, pedalen, schoenen en een fijne fietsbroek!?

Plaats reactie