Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

11 speed kettingbladen op de nieuwe Shimano 12-speed groep?

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 18 mar 2022 18:15

Ik overweeg m’n Shimano 11 speed Ultegra schakelgroep te upgraden naar de nieuwe Shimano 12-speed.
Nu heb ik momenteel een Power2max powermeter in m’n crank met FSA kettingblad. Weet iemand of ik die kan blijven gebruiken bij overstap naar de nieuwe 12-speed groep? Of ben ik veroordeeld tot de nieuwe Shimano crank? Heeft al iemand ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 18 mar 2022 18:33

Waarom is mijn enige vraag.

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 18 mar 2022 18:50

Omdat ik dan m’n BB30 trapas ((Cannondale) en crank kan handhaven. Dus ook m’n P2Max powermeter.
Zonde als ik die bij overstap 12 speed niet meer zou kunnen gebruiken.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 18 mar 2022 20:23

Ja, 11-speed kettingbladen werken ook met een 12-speed ketting

Niet elke 11-speed crankset werkt met de 12-speed Di2 voorderailleur. Cannondale's HollowGram crankset is bijvoorbeeld niet geval compatibel (n.a.v. een gebruiker die mij mailde met problemen heb ik dit aan Cannondale gevraagd).

De meeste cranksets werken overigens wel gewoon, op het weightweenies forum zijn er genoeg gebruikers die dit al uitgeprobeerd hebben (zie ook deze thread https://weightweenies.starbike.com/foru ... &p=1737704)

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 18 mar 2022 22:56

Tox schreef: 18 mar 2022 18:50 Omdat ik dan m’n BB30 trapas ((Cannondale) en crank kan handhaven. Dus ook m’n P2Max powermeter.
Zonde als ik die bij overstap 12 speed niet meer zou kunnen gebruiken.
Wellicht mijn cynisme niet opgepikt, maar waarom in hemelsnaam naar 12 spped? Is dat beter, betrouwbaarder, duurzamer?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 mar 2022 23:50

martinbo schreef: 18 mar 2022 22:56
Tox schreef: 18 mar 2022 18:50 Omdat ik dan m’n BB30 trapas ((Cannondale) en crank kan handhaven. Dus ook m’n P2Max powermeter.
Zonde als ik die bij overstap 12 speed niet meer zou kunnen gebruiken.
Wellicht mijn cynisme niet opgepikt, maar waarom in hemelsnaam naar 12 spped? Is dat beter, betrouwbaarder, duurzamer?
Je bedoelt; je rijdt me 8 speed?

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 19 mar 2022 00:46

[/quote]
Je bedoelt; je rijdt me 8 speed?
[/quote]

Geloof het of niet maar ik rijd regelmatig met mijn oude stalen fietsen 8 speed( dat zijn er dus 16), of zelfs 2X5 met buisverstellers, het maakt eigenlijk geen zak uit. Wel zijn cassettes met meer dan 8 kransjes exponentieel duurder😁. ( oh ja 1X12 is bijna hetzelfde als 2X5 en minder dan 2X8).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mar 2022 08:29

Vroeger was alles beter:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 19 mar 2022 09:53

walter- schreef: 18 mar 2022 23:50
martinbo schreef: 18 mar 2022 22:56
Tox schreef: 18 mar 2022 18:50 Omdat ik dan m’n BB30 trapas ((Cannondale) en crank kan handhaven. Dus ook m’n P2Max powermeter.
Zonde als ik die bij overstap 12 speed niet meer zou kunnen gebruiken.
Wellicht mijn cynisme niet opgepikt, maar waarom in hemelsnaam naar 12 spped? Is dat beter, betrouwbaarder, duurzamer?
Je bedoelt; je rijdt me 8 speed?
Vroeger was niet alles beter en de laatste 30 jaar zijn er zeker zinvolle ontwikkelingen geweest in het (race)fietswereldje.
Ik denk aan stuurverstellers, carbon (roest niet), schijfremmen op ATB's en schijfremmen op racers als je veel in de bergen fietst.

Maar ik kijk met verbazing naar een aantal effecten waar wij fietsers slachtoffer van zijn. Fabrikanten denken maar aan een ding en dat is winstmaximalisatie, desnoods ten koste van hun concurrenten. Dat betekent dat producten zo goedkoop mogelijk gemaakt worden; deels door mechanisatie: prima. Een machinaal gelast frame kan makkelijk beter en goedkoper zijn dan een handmatig gelaste maandagmorgenfiets. Deels door het verschuiven van productie naar lagelonenlanden; op zich niets mis mee, dan verdienen de mensen daar ook een boterham. Dat de supply chain een beetje moeilijk wordt, daar worden we iedere dag mee geconfronteerd, maar erger: hoeveel kinderhandjes komen daar aan te pas in onveilige en ongezonde fabrieken? Kijk maar eens naar Youtubefilmpjes en zie daar eens fabricageprocessen waar werknemers niet beschermd tegen stof, lawaai en gevaarlijke machines meer dan acht uur per dag een onderdeeltje monotoon onder een pers positioneren en weer weghalen; in een razend tempo.
Verder zijn fabrikanten niet geïnteresseerd in een lange levensduur: hoe eerder het verslijt hoe beter en dat vinden we normaal.

Om nog maar te zwijgen van de toenemende onuitwisselbaarheid van componenten, zelfs binnen een merk of groep over de jaren; de argumenten voor onuitwisselbaarheid zijn er niet en de fabrikant houdt jou gevangen in zijn eco-systeem waarbij reservedelen vaak ook nog eens factoren duurder zijn dan wanneer je een complete fiets of groep koopt.

Argumenten dat de toppers het laatste materiaal nodig hebben om te kunnen winnen: daar klopt natuurlijk niets van. Ten eerste: als ze allemaal in het peloton met hetzelfde topmateriaal rijden is er dus geen verschil meer en zijn het de benen die het doen moeten. Denk je echt dat Pogacar of Van der Poel wint omdat die de laatste carbon aerodynamische zadelpen hebben (en de rest van het peloton dus ook), die met geen een ander frame uitwisselbaar is of weer een nieuwe uitvoering van een bracketlager? Los van het feit dat de ploegen dat zelf niet dienen te betalen?

'Vroeger' kon je zelf nog wel eens wat fixen als je pech had onderweg of bij de lokale fietsenmaker in een gehucht in Frankrijk; tegenwoordig moet je maar hopen en bidden dat er niets kapot gaat onderweg. En een pro, wiens elektronische versnelling het in de koers opeens begeeft krijgt een reservefiets van het dak van de materiaalauto aangeleverd. Ik niet.

Nog even op de 12-speed focussend: van 8 naar 12 wordt alles dunner en kwetsbaarder en slijt het harder, de afstelling wordt steeds kritischer en het wordt duurder; leg mij maar eens uit waarom een 12 sp ketting veel duurder moet zijn dan een 8 sp (waar meer materiaal in zit).

Wat we natuurlijk niet willen inzien, want het is onze hobby en velen in dit forum doen alsof ze prof zijn: het mag, nee het moet veel kosten en we komen met allerlei kulargumenten om "moeder de vrouw" ervan te overtuigen dat we weer het nieuwste speeltje nodig hebben want "dat hebben we allemaal in het fietsgroepje". Doet me denken aan vroeger waar je het ook probeerde om later naar bed te gaan als kind en je moeder ervan probeerde te overtuigen: "maar Japie mag om 11 uur naar bed".

Als mensen een ruim gevulde portemonnee hebben en zich elk jaar het duurste van het duurste kunnen en willen veroorloven: prima, maar zeg aub niet dat je het nodig hebt of er sneller van gaat fietsen; dat het voor fietsers met een veel kleinere beurs, die wellicht betere benen hebben, daarmee steeds moeilijker wordt om iets robuust, met een lange levensduur en levenscyclus tegen een aanvaardbare prijs te kunnen kopen is het trieste gevolg van deze rat-race.

Ik durf te wedden dat als je Van der Poel op een stalen 8-sp fiets met buitenkabels, een ronde zadelpen en clinchers zet hij 99,9% van het publiek hier het snot voor de ogen fietst. Geef toe dat het tussen de oren zit. Ik durf te wedden dat je met rode tandwielen een stuk sneller rijdt.

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 19 mar 2022 14:45

Waarom? Omdat ‘t kan!😁 Dank in ieder geval voor de reacties. Ook de cynische.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 20 mar 2022 21:27

Het zou mooi zijn als er een goede genuanceerde antwoorden komen op deze vraag. Ben zelf namelijk ook geïnteresseerd. Ik zou graag mijn mechanische ultegra groep upgraden naar een di2. Als ik mijn voorbladen (crankstel en trapas) kan behouden is dat weer wat simpeler. Waarom? Daarom!

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 15 okt 2022 10:31

Maar ik heb nog steeds geen bevredigend antwoord gekregen. Dus vraag het maar nog een keertje. Werkt de nieuwe Shimano 2x12speed groep met de ‘oude’ crancks/ bladen van andere merken?

Plaats reactie