Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Artrose nek

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 17 mar 2022 07:05

Ik kon over nekartrose niets vinden.

Ik rijd op racer en mtb (gravel) en had steeds hoofdpijn na afloop. Inspanningshoofdpijn dacht ik.

Niets hielp, ook rustig rijden niet. Nu heb ik maanden hoofdpijn zonder te fietsen en extreme nekpijn. Nu blijkt nek artrose.

Nu wil ik blijven fietsen en dat is ook nodig ivm hoog cholesterol, maar de racer en de mtb…..dat lijkt me te belastend voor mn nek.

Iemand ervaring? Enerzijds train je je nekspieren wel met fietsen , anderzijds is een revhtop houding natuurlijk per definitie beter met artrose. Ik word bijna depressief van t idee mn nwe fietsen weg te moeten doen en op een gewone fiets met 20 per uur rond te rijden, ben pas 45. Maar goed.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 17 mar 2022 07:21

Zoals bij iedere artrose, waar dan ook in het lichaam, moet je in beweging blijven en het omliggende spierweefsel trainen. Dus ga naar een fysiotherapeut die samen met je gaat kijken hoe je de range of motion van je hals kunt vergroten en wat voor oefeningen je kunt gaan doen. Soms is minder diep zitten op de racefiets een oplossing (stuurpen vervangen voor een meer omhoog) en liever vaak een stukje fietsen dan gelijk 3 uur op de fiets. Vergeet daarnaast niet dat we meer zon gaan krijgen en je dus meer warmte op je hals gaat krijgen, wat weer meer ontspanning van je spieren gaat geven.
Succes.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 17 mar 2022 08:44

Dank je! Ik heb een fantastische fysio, oud topsporter. Hij zegt dat je je nek gericht moet trainen met oefeningen idd. En minder intensief moet fietsen, ook omdat grote inspanningen vaak klachten geven en ook leiden tot verkrampte houding.
Beter idd blijven fietsen, korter en gewoon op een lichte fiets die heel rechtop zit zodat je niet op je armen leunt of in je schouders hangt.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 mar 2022 08:52

Zonder enige verstand te hebben.

Is een ligfiets wellicht een oplossing voor de lange termijn? Daar kun je ook aardig rap mee fietsen.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 17 mar 2022 09:11

Ja dat is zelfs het beste, maar woon in de stad en vind een ligfiets een grote stap mentaal vooral. Zoek eerst een gewone oplossing en zal daar niet al teveel aan uitgeven. Is t niks komt er weer een stap.

Ben gewoon benieuwd of iemand dit ook heeft en fietst

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 17 mar 2022 18:35

Mijn advies zoals hierboven geschreven is uit ervaring: halshernia en artrose. Toch uiteindelijke weer opgebouwd tot 200 km tochten en knap intensief. Wel enige jaren over gedaan.
Zit nu nog dieper en korter dan voor de halshernia , door Edwin Achterberg me laten adviseren. Medicus en bewegingswetenschapper , weet dus wat er speelt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mar 2022 20:03

Hopelijk geeft mijn verhaal je een beetje hoop. :)
Ik heb 2 nekhernia's en ook nog eens vernauwing .
Ik ben enige jaren geleden er bijna aan geopereerd, de chirurg (die mij trouwens ook aan mijn rug geopereerd heeft) ging 2 nekwervels vastzetten.
Last minute toch nog een 2e opinie gevraagd.
Die chirurg adviseerde mij om naar de rugkliniek te gaan.
6 Maand lang elke week 2 sessie's van een uur, waar je vooral heel veel oefeningen moet doen.
Nu zijn we vijf jaar verder, doe ik (weliswaar te onregelmatig) mijn nekversterkende oefeningen en rij ik redelijk pijnvrij op de racefiets en MTB.
I know myself like no one else
Nothing to defend

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 17 mar 2022 20:29

Dank voor de reacties, mss nog maar even niet de boel verkopen dan.....er lijkt nog hoop te zijn. Mijn fysio zegt ook dat de spieren getraind moeten worden, als die - bij wijze van spreken - zo sterk zijn als van een F1 coureur dan heb je nauwelijks last.

Plaats reactie