Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Route plannen

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 16 mar 2022 14:03

Sulla schreef: 16 mar 2022 09:53 Ik gebruik vaak die fietsroute knooppunten voor die regio's die ik totaal niet ken........ zoals bij deze planner https://www.route.nl/routeplanner
Dan heb je vaak in een oog opslag wel de mooiste weggetjes in beeld.

Route uitzetten is super makkelijk (wijzigen daarentegen is wel lastig), en je kunt daarna de GPX opslaan en importeren in je navigatie.

Kleven wel een paar (kleine) nadelen aan.
1. er zitten soms wat minder racefiets vriendelijke stukjes tussen (smalle paadjes, of soms wat on- of halfverhard).
2. knooppunten routes lopen wel vaak van dorpscentrum naar dorpscentrum. Maar je kunt ook routes uitzetten buiten de knooppunten om de bebouwde kernen te omzeilen
ik heb (bewust? ;) ) geen garmin/gps of wat dan ook. Hier op de Veluwe ken ik elk geitenpaadje en anders zie ik wel waar ik uitkom.
wel pak ik regelmatig de auto om in nagenoeg elke provincie waar dan ook een 120-150-180km te rijden welke ik eigenlijk blind uitteken via knooppunten op RidewithGPS. print de nummers netjes uit en neem die dan mee. Door per knooppuntnummer al aan te geven of je L -R of RD moet scheelt het al een hoop zoekwerk. maar dat heeft ook zn charme vind ik. Maar juist het overal en nergens terecht komen, verhard, onverhard of wat dan ook vind ik het mooiste eraan. Je weet sowieso dat je op de mooiste weggetjes uitkomt en ja, dan kan je soms voor een pontje of wat dan ook komen te staan. maar je weet zeker dat je altijd weer ergens uit moet komen. mbt dorpskernen, ik heb routes gehad dat ik zou smeken om een dorpskern om a. eens te weten waar ik zit en b. om iets te eten/drinken te regelen. Teken ze ook altijd via knooppunten in en dan heb je soms geen idee waar je precies langs rijd, simpelweg omdat de onderlegger geen plaatsen laat zien.
startpunt, carpool ergens langs snelweg, is vaak enige echte punt wat ik weet.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 16 mar 2022 18:44

Na het maken van het topic heb ik hier niet meer gereageerd. Ik heb nog niet de tijd gehad om alle posts goed te lezen en alle tips en tricks te bestuderen. Ik ben in ieder geval blij met alle input dit ik gekregen heb! Dat wilde ik toch alvast kwijt.

Mocht iemand vinden dat er een tip of trick ontbreekt, dan hoor ik dat natuurlijk ook nog graag

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 16 mar 2022 20:36

Allerbeste vind ik: www.judise.nl.
Zeer gebruiksvriendelijk.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 17 mar 2022 05:13

Is routeyou al genoemd? Werkt voor mij. Ik woon in de Eifel, waar allerlei fietsroutes uitgepeild staan, en ook veel oude spoorwegen aangepast zijn tot verharde fietspaden, met verlichte tunnels en al. In een cirkel van 100 km ken ik de fietsbare routes wel en heb ik een 1:70.000 fietskaart als backup( geplastificeerd blijft mooi). Ik gebruik ook de routes van Tour Magazin, als ze binnen een uur autorijden liggen, die zijn al in gpx te downloaden.
Routeplanner eigenlijk voornamelijk voor de voorpret, bij onbekende streken.
Eten moet jezelf uitvogelen, krentenbrood ( krentenbollen kennen ze niet in de Eifel) of Apfelstrudel en koffie. Water is op veel plaatsen te krijgen, desnoods vraag ik bij iemand die in de tuin werkt o.i.d. Vriendelijke mensen in de Eifel.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 18 mar 2022 23:05

Kijk ook eens naar afstandmeten.nl. Mijn absolute favoriet. Voordelen: OpenCycleMap, dus alle fietspaden prima zichtbaar. (ook nog meer mappen trouwens hoor, zoals fietsknooppunt en Strava heatmap). Je kan zelf enorm veel invloed uitoefenen op hoe je de route wilt hebben. Wil jij per se een bepaald weggetje volgen? Geen probleem. Plot een paar waypoints en hij maakt er een route doorheen. Je kan zeer diep inzoomen waardoor je de route perfect kan voorbereiden. Wat ik vaak doe: eerst op hoofdlijnen de route van A naar B tekenen, en dan verfijnen. Export naar gpx naar m'n garmin en klaar.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 mar 2022 07:51

judise.nl
Makkelijk routes importeren en bewerken.
Routes over elkaar leggen en daarbij ook nog een nieuwe kunnen tekenen.
Bibliotheek/mappen kan jezelf samenstellen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 mar 2022 08:48

Nogmaals ben zeer tevreden met RWGPS alleen sinds kort stuit ik op het volgende "probleem".
Als ik een route wil downloaden klik ik op de oranje link GPX bestand exporteren.
Vervolgens download mijn computer de route en kan ik deze link doorsturen naar medefietsers.
Nu werkt deze "rechtstreekse" link niet meer.
Hebben hier meer mensen last van?
Bikers are not alone

i-mac

i-mac 19 mar 2022 09:26

Vreemd, dat lukt idd niet meer. Maar wat je wel kan doen.

Ga naar "Routes".
Klik daar op de route die je wilt downloaden.
Naast GPX exporteren kan je klikken op de 3 verticale puntjes
Dan zie je "meer exportopties".
Daar kan je dan wel de "GPX (of TCX) downloaden naar je computer.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 mar 2022 10:59

Dank je i-mac, die mogelijkheid had ik ook al ontdekt.
Maar de rechtstreekse link was een stuk makkelijker.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 mar 2022 11:46

Heb een mailtje naar hun gestuurd hierover.
Bikers are not alone

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 mar 2022 17:23

VIEUX CHNOQUE, dat klinkt als een mooie gravelbestemming, welke uitvalbasis zou je adviseren? Excuus voor het kapen.

Edit: er is een Eifel draadje zie ik, ik ga daar eens inlezen.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 mar 2022 18:10

Puffdaddy schreef: 19 mar 2022 11:46 Heb een mailtje naar hun gestuurd hierover.
Het is doorgegeven en de technici zouden er naar kijken.
Bikers are not alone

Plaats reactie