Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Route plannen

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 15 mar 2022 10:01

Hallo allen!

Ik heb mezelf de doelstelling gesteld om dit jaar voor het eerst de 100 km te gaan fietsen. Afgelopen jaren bleef de teller vaak op zo'n 60 km (per tocht) staan. Daarbij geef ik mezelf bonuspunten als ik de 100 km op onbekend terrein kan volbrengen. Het rondje in de achtertuin begint toch saai te worden. Vanuit deze doelstelling voor dit jaar heb ik toch een paar vragen voor de meer ervarene fietsers!

Ik ben heel benieuwd hoe jullie een route plannen in een omgeving die je niet (goed genoeg) kent? In mijn omgeving ken ik de meeste paden wel, waardoor ik gewoon mijn neus achteraan fiets. Maar als ik de fiets achterin de auto gooi om ergens 'in den vreemde' te gaan fietsen, dan heb ik niet echt een goed idee hoe een rondje te plannen.

Op internet zijn heel wat tools te vinden. Apps zoals Strava en Komoot hebben de optie om een route te plannen. Die apps zijn natuurlijk enorm gericht op wielrennen. Er zijn natuurlijk ook genoeg andere sites die gericht zijn op fietsen (niet specifiek wielrennen), zoals Google maps, Fietsersbond, ANWB Fietsrouteplanner, route.nl... De lijst kan natuurlijk verder voortgezet worden.

Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer door de vele opties. Ik heb meerdere van bovenstaande opties wel eens geprobeerd. Het probleem waar ik echter vaak tegen aan loop, is dat het voor mij enorm lastig is om te zien om een route nu wel of niet racefiets vriendelijk is. Soms wordt ik door hele gravelpaden gestuurd waarvan ik toch het idee heb dat die niet heel erg geschikt zijn voor de racefiets (maar meer iets zijn voor gravelbikes of mountainbikes). Ik ben daarom benieuwd naar hoe jullie het plannen van een route in (te) onbekend terrein aanpakken?

Aangezien ik toch dit topic aanmaak, heb ik meteen nog twee andere 'side questions' over langere rondjes:
1. Hoe pakken jullie dat aan qua drinken? Bij mij zijn de bidons na 2 uur echt wel leeg. Hoe zorgen jullie dat deze weer tijdig gevuld zijn? Houden jullie daar bij het plannen van de route ook op een of andere manier rekening mee?
2. Op dit moment fiets ik rondjes van max 2 uur. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel eten jullie mee nemen bij langere rondjes. En past dat allemaal echt in de vakken van het fietsshirt?

Alvast bedankt voor de tips en tricks die jullie met me willen sharen!

1094
Forum-lid
Berichten: 1594
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 15 mar 2022 10:43

Route maken doe ik altijd op strava, daar kan je onverharde wegen vermijden als optie aanzetten (en je ziet ze ook op de kaart). Verder kijk ik naar de wind en klik ik wat aan op gevoel om op een bepaald aantal km te komen. Als het niet uit komt dan hier en daar wat afsnijden of groter maken. Zo lastig is het allemaal niet.
Drinken kan je kopen bij een tankstation, die kom je vaak wel een keer tegen, als je echt dreigt uit te drogen kan je nog altijd van je route afwijken en een tankstation zoeken. Eten is net wat je zelf fijn vindt, ik probeer altijd per 45 min wat te eten, banaan, snelle jelle, meuslireep ofzo. Iig iets met koolhydraten.
Met 100km rijden heb je dan 4 of 5 dingen mee, dat past allemaal makkelijk.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 mar 2022 10:45

Ik gebruik Komoot voor routeplaning, en die is zeker niet alleen racefiets georienteerd. Je kiest een sportprofiel, dat kan race zijn of gravel of mtb etc en de routes worden alnaargelang geplot. Daarnaast laat Komoot in het ritoverzicht zien welke ondergrond je kunt verwachten en heb je nu ook de optie om op je Komoot route met Google streetview ter plekke te kijken. Door een extra routepunt toe te voegen kun je dan passages vermijden. En verder: probeer gewoon eens een paar routeplanners en kijk welke bevalt.

Mbt voeding, dat is zo persoonlijk, ga gewoon fietsen en experimenteer. Als 60 lukt, lukt 100 ook, zeker als je een koffiepauze met appeltaart inlast. Daarnaast zijn er onderweg ook winkels, bakkers of de frietboer, mocht je een keer helemaal leeglopen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mar 2022 12:02

+1 voor Komoot
Afbeelding

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 15 mar 2022 12:05

Ik gebruik voor het plannen altijd deze website. Voordeel van deze website is dat je verschillende soorten fietsen kunt invoeren, met verschillende soorten routes als gevolg. Let wel op dat de optie 'snelfiets' een hekel heeft aan fietspaden.
Voor extra water is deze website erg handig. Qua eten zul je merken dat hoe verder en vaker je fietst, hoe minder eten je nodig hebt. Het helpt mij altijd om van tevoren een bord Brintapap met muesli te eten; op die calorieënbom die gespreid wordt afgegeven kan ik zonder bij te eten 100 km halen. Als ik meer dan 150 km ga fietsen neem ik altijd een rugzakje of grote zadeltas mee, maar dat is ook voor spullen als regenjack, binnenband, multitool enz.
Tenslotte kan het leuk zijn om wel thuis te beginnen maar ergens heen te fietsen en dan de trein terug te nemen. Of andersom. Dan zie je veel meer nieuwe wegen dan bij een rondje vanaf huis.

i-mac

i-mac 15 mar 2022 13:43

Ik gebruik al jaren www.ridewithgps.com om mijn ritten te maken.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 15 mar 2022 15:28

i-mac schreef: 15 mar 2022 13:43 Ik gebruik al jaren www.ridewithgps.com om mijn ritten te maken.
Ik ook, bevalt zeer goed. Streetview en verhard en onverhard wordt aangegeven.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mar 2022 15:31

Puffdaddy schreef: 15 mar 2022 15:28 Streetview en verhard en onverhard wordt aangegeven.
Dat doet Komoot ook.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mar 2022 16:33

Er zijn 1001 sites waarmee dat kan. Meeste zijn al genoemd. Denk dat Komoot, Strava en RidewithGPS wel de meest bekende zijn.

Brouter is ook prima, zelf zweer ik bij Judise.

En dan heb je nog dino's die hardnekkig Mapsource en Basecamp blijven gebruiken :lol:

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 mar 2022 17:00

Dat icoon van Basecamp is negentiendse eeuws, uit de rijd van navigatie met sextant.
Niet zijken maar reiden !

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 15 mar 2022 18:35

Inderdaad vele mogelijkheden.
Wat ik altijd doe als ik een route in concept heb gemaakt, is wisselen van kaart- naar satelliet-beeld en dan de hele route in close-up nazien. Dat leidt steevast tot kleine aanpassingen waardoor bebouwde kom, kruispunten, stoplichten, etc, zo veel mogelijk vermeden kunnen worden. Dat scheelt mij veel chagrijn als ik de route daadwerkelijk fiets..

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 mar 2022 18:55

Er zijn ook sites waarop de watertappunten staan van het waterschap of join the pipe.
Bij iedere buitensportvereniging kun je wel water krijgen en ook bij de meeste begraafplaatsen is er water.
Qua voeding hoef je echt geen rijsttafel mee te nemen. Iedere drie kwartier zoals gezegd iets red je het wel op. Met een banaan, reepje, krentenbol, boterham en nog een peperkoekje ben je dan al bijna of helemaal bij de finish.

Als je het lastig inschatten vindt dan fiets je een 8 zodat je halverwege of bijv. na 75 weer voorbij je startpunt komt. Dan kun je aanvullen.
Zelf fiets ik altijd wat rustiger dan normaal als ik wat verder fiets. Anders ben in na twee uur opgebrand.

Afgelopen zondag was het niet te warm en toen had ik na 77km 1 liter drank op en een banaan, boterham en peperkoekje. Maar voeding zal heel persoonlijk zijn en ik had 77km de wind schuin in mijn rug dus dat is minder inspannend.

Ik plan mijn routes via Strava maar heb in de afgelopen 3.000 km ook al een paar keer een afgesloten weg of brug onderweg gehad die in onderhoud was. Die brug gaf me 7km extra fietsen om aan de andere kant te komen.

Die 100km gaat je echt wel lukken. Fiets een keertje 80km en dan lukt de 100km ook wel. Gewoon lekker genieten!!

Succes.

Plaats reactie