Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Route plannen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mar 2022 20:01

Ik ben een van de dino's, dixit Havana, die nog steeds tot volle tevredenheid mapsource gebruikt. :)
Soms ook Strava en ridewithgps.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 mar 2022 20:18

Ik gebruik strava om mijn routes te plannen maar gebruik onderliggend wel een andere kaart, openstreetmap (via de chrome plugin strava-map-switcher), omdat die me beter laat zien of de wegen ook effectief geschikt zijn voor de racefiets.
Afbeelding

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 15 mar 2022 20:36

raven14 schreef: 15 mar 2022 20:18 Ik gebruik strava om mijn routes te plannen maar gebruik onderliggend wel een andere kaart, openstreetmap (via de chrome plugin strava-map-switcher), omdat die me beter laat zien of de wegen ook effectief geschikt zijn voor de racefiets.
Deze kende ik nog niet! Erg handig, want dan zie je op de strava kaart tenminste wat er in de omgeving gaande is in plaats van wat blauwe strepen!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 mar 2022 21:42

Lcsmet schreef: 15 mar 2022 20:01 Ik ben een van de dino's,
Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid een LPS (local positioning system).

Soms zoek ik op de knooppuntenwebsite een route uit en schrijf de nummers op een blaadje.
Als ik 100+ afstanden rijd op nieuw terrein dan schrijf ik de plaatsnamen onder elkaar op.
Raak ik de route kwijt, boeie, het gaat immers om het fietsen.
Ik heb een kleine smartphone in mijn achterzak voor het geval dat ik het spoor bijster raak.
Het grote voordeel van dit lps systeem is dat ik nooit last heb van lege batterijen of een zonnetje dat aflezen van het scherm onmogelijk maakt.

Vwb drinken
Voor een paar uurtjes fietsen neem ik alleen een bidon met water mee.
Als ik een hele dag onderweg ben dan gaat er een rugzak met geïsoleerde 2 liter drinkzak mee die ik onderweg bij pompstations vul met gekoelde drank. Meestal is dat een blikje cola aangevuld met koud water of limonadesiroop met koud water.

Eten neem ik alleen mee voor dagtochten.
Onderweg bij voorkeur appelgebak met slagroom op een terrasje.
Verder ben ik aan het experimenteren met pannekoeken voor die dagen waarop de horeca nog niet open is en ik wel al een aantal uren op de fiets zit. Iets op de pannekoek moet dus los mee ben ik al achter want als je er thuis siroop op doet dan wordt het een grote smeerboel.
Bijlagen
lps system.jpeg

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 mar 2022 22:19

Mijn ervaring is dat knooppuntroutes vaak niet de fijnste wegen zijn om op te fietsen. Vaak smal, kronkelig of ineens een grindpad als ondergrond.
Daarnaast ben je dan continu aan het kijken of je niet een bordje mist. Dat fietst best onrustig.
Het kost ook veel meer voorbereidingstijd.

Ik ben ook ooit zo begonnen maar zou niet meer terug willen naar die manier.
Maar het kan wel.
Zo kun je ook gewoon van plaats naar plaats fietsen dat is minstens zo makkelijk. Misschien minder mooie wegen maar je rijdt wel makkelijk een tochtje.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 mar 2022 22:28

Doe knooppuntenroutes werken best aardig. Je krijgt er ook een aardig inzicht in de soort wegen die je daar tegen gaat komen. En een grindpad op zijn tijd heb ik geen moeite mee, de 23 mm bandjes zitten niet op mijn recente fietsen.
Niet zijken maar reiden !

i-mac

i-mac 15 mar 2022 22:40

Zijn er ook forumleden die nog werken met het GSP?

(Geplooid straten plan)

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 mar 2022 22:52

i-mac schreef: 15 mar 2022 22:40 Zijn er ook forumleden die nog werken met het GSP?

(Geplooid straten plan)
Zeker, van die gele. Dan liefst de groengerande wegen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 mar 2022 00:34

bakboord1 schreef: 15 mar 2022 22:19 Zo kun je ook gewoon van plaats naar plaats fietsen dat is minstens zo makkelijk. Misschien minder mooie wegen maar je rijdt wel makkelijk een tochtje.
Precies, ik kijk gewoon per tocht wat mijn doel is en welk soort routemiddel daar bij past.
Het knooppuntennetwerk gebruik ik vooral voor fietsen in de omgeving en soms als ik weer eens ergens beland ben zonder plan en een handige route spot op een paneel.
Voor de langere afstanden op de racer kijk ik naar LF routes die wat makkelijker te volgen zijn en vaak ook verkeersluw fietsen oplevert.
Op de 200+ afstanden met een geografisch doel, dan werken die knooppunten en lf routes niet meer omdat je simpelweg teveel snelheid verliest door de mede fietsers en de vele verkeersknooppunten waar je de snelheid eruit moet halen.
Soms pak ik dan nog net wel eens een kort stukje LF of snelfietspad mee maar meestal word het dan parallel fietsen aan de provinciale verkeersaders omdat je dan langer je snelheid constant kunt houden.
In dat geval heb ik zo'n stukje papier op mijn stuur met alleen plaatsnamen.

GSP? Ik neem aan dat je deze bedoelt. Die pak ik erbij als ik naar het land van Bibendum ga.
Thuis al lekker op het GSP speuren is al het begin van de voorpret.
Dat je onderweg toch vaak andere dingen doet, dat is volgens mij de romantiek van het GSP.
Dan geen papiertje op mijn stuur maar de GSP onder het elastiek dat ook de slaapzak op de achterdrager vasthoud.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 16 mar 2022 09:53

Ik gebruik vaak die fietsroute knooppunten voor die regio's die ik totaal niet ken........ zoals bij deze planner https://www.route.nl/routeplanner
Dan heb je vaak in een oog opslag wel de mooiste weggetjes in beeld.

Route uitzetten is super makkelijk (wijzigen daarentegen is wel lastig), en je kunt daarna de GPX opslaan en importeren in je navigatie.

Kleven wel een paar (kleine) nadelen aan.
1. er zitten soms wat minder racefiets vriendelijke stukjes tussen (smalle paadjes, of soms wat on- of halfverhard).
2. knooppunten routes lopen wel vaak van dorpscentrum naar dorpscentrum. Maar je kunt ook routes uitzetten buiten de knooppunten om de bebouwde kernen te omzeilen

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 16 mar 2022 12:18

Komoot vind ik tot nu toe het beste werken na route.nl, strava en komoot dus, gebruikt te hebben. Meeste inzicht in het soort weg wat je gaat fietsen en veel aanpassings mogelijkheden. Met de wereldkaart ben je voor 2 tientjes (aanbieding) voorzien.

Steefb
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 sep 2020 17:38

Steefb 16 mar 2022 13:06

Ik gebruik vaak de site van garmin voor het maken van een route, Maps erbij om te kijken of de omgeving een beetje prima is. Vergeet niet dat je de route achteraf aan kan passen voor een volgende keer!

Plaats reactie