Hey jongens gezien zaterdag in Tirreno Adriatico ?
Pogacar reed op een fiets voorzien van een ander type remmen !
Remmen waarvan de rubber remblokjes rechtstreeks in contact komen met de velgen . Blijkbaar is dit systeem niet alleen veel goedkoper in aanschaf maar ook nog eens goedkoper en veel gemakkelijker in onderhoud ! Op 1-2-3 vervang je de remblokjes als ze versleten zijn en dit voor enkele eurootjes .
Bijkomend groot voordeel is ook nog dat dit systeem van remmen - velgremmen worden ze genoemd - ook nog eens een gewichtsbesparing uitmaakt van ongeveer een halve kg !
En bovendien blijken ze nog goed te remmen ook !
Wordt zeker een game-changer als je 't mij vraagt .
wat als ...schijfremmen eerst bestonden
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
En wat heeft dit topic voor een zin? Laten we dat zwart wit geneuzel nou eens weg zoals Pogacar dat ook doet. Want de etappe ervoor reed hij dus wel op schijfremmen.
Ik heb fietsen met velgremmen en fietsen met schijfremmen. Op beide kan je fietsen en op beide kan je remmen. Punt.
En verder heb ik geen zin in het volgende schijfremmen zijn kut topic.
Ik heb fietsen met velgremmen en fietsen met schijfremmen. Op beide kan je fietsen en op beide kan je remmen. Punt.
En verder heb ik geen zin in het volgende schijfremmen zijn kut topic.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Haha als de discs er voor velgremmen waren, hadden de producenten ons haarfijn kunnen uitleggen waarom velgremmen toch echt beter zijn en het verbazingwekkend is dat we überhaupt veilig beneden kwamen in een afdaling met discs.ccc schreef: ↑15 mar 2022 09:00 Hey jongens gezien zaterdag in Tirreno Adriatico ?
Pogacar reed op een fiets voorzien van een ander type remmen !
Remmen waarvan de rubber remblokjes rechtstreeks in contact komen met de velgen . Blijkbaar is dit systeem niet alleen veel goedkoper in aanschaf maar ook nog eens goedkoper en veel gemakkelijker in onderhoud ! Op 1-2-3 vervang je de remblokjes als ze versleten zijn en dit voor enkele eurootjes .
Bijkomend groot voordeel is ook nog dat dit systeem van remmen - velgremmen worden ze genoemd - ook nog eens een gewichtsbesparing uitmaakt van ongeveer een halve kg !
En bovendien blijken ze nog goed te remmen ook !
Wordt zeker een game-changer als je 't mij vraagt .
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
3x10 is overkill. Dan heet het hele middenblad overlap met of het buitenblad of het kleine blad. 3x8 is al zat.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Volgens mij sterk afhankelijk van welke cassette je gebruiktthestudent schreef: ↑15 mar 2022 09:39 3x10 is overkill. Dan heet het hele middenblad overlap met of het buitenblad of het kleine blad. 3x8 is al zat.
Als je een triple beschouwd als een “bergoptie” ben je een beetje blijven hangen in triple tijd.
Tegenwoordig kun je met een compact en lange kooi een 1 op 1 verzet draaien.
Dat is lichter dan waarmee triples in die tijd afgeleverd werden.
Enige voordeel van een triple zou nu tov compact/dubbel zijn dat je in je gehele bereik kleinere stapjes tot je beschikking hebt en een iets betere kettinglijn in de uiterste.
Dit is misschien duidelijker, een vergelijking van 3x10 met 2x12. Er zit veel overlap in het midden maar het uiterste bereik is nagenoeg gelijk (zelfs nog groten met 2x12)