Innovaties grote rondes
Dit dus. Ik vind dat wel allemaal wat overdrijven en alles maar toestaan onder het mom van 'veiligheid'
Die Boplan nadar is een hele goede innovatie, dat soort dingen zijn echt een waardevolle toevoeging. Verder proberen om zoveel mogelijk straatmeubilair te verwijderen (en dat mag na de koers ook gerust weg blijven)
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7960
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Of zoiets als dit, maar dan op de fiets natuurlijk;
https://sporza.be/nl/2022/03/17/ongeloo ... 03-km-u-o/
https://sporza.be/nl/2022/03/17/ongeloo ... 03-km-u-o/
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"
…"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12637
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk dat je het met kleine zaken al anders kan maken.
Al een tijdje geopperd:
-Sprint ettappe's 10 a 15 voor de meet de tijd afdrukken
-Op het laatste meerdere rondjes 2 tot 5 zie je nu vaker en vind ik best aardig.
-Bv op een circuit de laatste ronden, leuk voor publiek. Monaca bv zoals al eerder genoemd. Le mans, breed zat kan een blind paard geen schade aanrichten.
-Kleinere ploegen of verplichte indeling. Renners kwalificeren als sprinter/klimmer/tijrijder en klassiekerijder en er daar per stuk 2 van meenemen.
Een joker lap wordt denk ik complete choas en baan taferelen. Dat zou ik niet doen of je moet daar weer restricties aan geen stellen, max twee per ploeg etc........
Wie wil je dat een grote ronde wint? De beste klimmer zoals nu?
Of beter de klimmer die kan tijdrijden.
Of de beste allround, dus op basis van bv punten en tijd.
Al een tijdje geopperd:
-Sprint ettappe's 10 a 15 voor de meet de tijd afdrukken
-Op het laatste meerdere rondjes 2 tot 5 zie je nu vaker en vind ik best aardig.
-Bv op een circuit de laatste ronden, leuk voor publiek. Monaca bv zoals al eerder genoemd. Le mans, breed zat kan een blind paard geen schade aanrichten.
-Kleinere ploegen of verplichte indeling. Renners kwalificeren als sprinter/klimmer/tijrijder en klassiekerijder en er daar per stuk 2 van meenemen.
Een joker lap wordt denk ik complete choas en baan taferelen. Dat zou ik niet doen of je moet daar weer restricties aan geen stellen, max twee per ploeg etc........
Wie wil je dat een grote ronde wint? De beste klimmer zoals nu?
Of beter de klimmer die kan tijdrijden.
Of de beste allround, dus op basis van bv punten en tijd.
Ik denk dat we altijd gebonden gaan zitten aan dat het veel makkelijker is om tijd te pakken op cols dan op vlakke etappes. Tijdens tijdritten kan je echt veel tijd nemen, maar dan moeten ze weer langer of vaker in een ronde zitten. Voor een tijdrijder type Ganna zou het zeker niet oneerlijk zijn wanneer er even veel tijdritten als aankomsten berg op in een ronde zitten. Misschien eens kijken of er niks te doen valt met tijdritkilometers gelijkstellen aan klimkilometers op gecatalogeerde hellingen?wasbeer2006 schreef: ↑17 mar 2022 15:24 Wie wil je dat een grote ronde wint? De beste klimmer zoals nu?
Of beter de klimmer die kan tijdrijden.
Of de beste allround, dus op basis van bv punten en tijd.
Helemaal akkoord. Technische vooruitgang is een dingetje in elke sport. Alleen is in sommige sporten het materiaal een grotere factor dan anderen. Ik zie bv in het badminton minder snel technische innovatie omdat daar gewoon de menselijke fysiek veel meer de doorslag geeft dan de techniek zelf. Bij wielrennen ligt de balans imo anders.TL@ schreef: ↑16 mar 2022 14:47Dit dus. Ik vind dat wel allemaal wat overdrijven en alles maar toestaan onder het mom van 'veiligheid'
Die Boplan nadar is een hele goede innovatie, dat soort dingen zijn echt een waardevolle toevoeging. Verder proberen om zoveel mogelijk straatmeubilair te verwijderen (en dat mag na de koers ook gerust weg blijven)
Externe oplossingen zoals veilige nadar en een vrije baan gaan veel veiligere situaties opleveren dan god weet welke beperking aan de fiets zelf. Los daarvan moeten we eerlijk zijn en gewoon toegeven dat de fabrikanten voor het grootste deel de wielerwereld en wedstrijden aanstuurt.
wat volgens mij een positieve en gemakkelijk te verwezenlijken "innovatie" is niet enkel punten geven voor de bergprijs maar ook evenveel seconden voor de rangschikking. Gedaan met mindere renners te laten wegrijden tijdens bergritten, concurrenten zullen van in het begin van een bergrit kunnen strijden voor tijd te winnen, eventueel een lange vlucht op zetten, dus strijden op iedere berg en dit zal misschien ook een mooie bergkoning opleveren. Ik denk zelfs dat dit in de giro al eens ingevoerd is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7960
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Dat was in de Tour van 2019. Op een aantal bergen kreeg je dan “bergboni’s” kan me niet meer herinneren of dit ook echt wen aantrekkelijker koersverloop gaf.
Maar die regel uitbreiden zou inderdaad wel eens kunnen helpen ja.
Maar die regel uitbreiden zou inderdaad wel eens kunnen helpen ja.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"
…"
Het zal er in ieder geval voor zorgen dat er meer aangevallen wordt in de bergritten, meer dan nu. Nu wordt meestal pas op een paar km van de meet een aanval geplaatst.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7960
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Of je gooit een spoorovergang dicht en posteert wat boze vissers in Bretagne, wat boze boeren in midden Frankrijk en wat stakende politieagenten op de Alpen, een handjevol gele hesjes die punaises op de weg gooien en je hebt zowel voor de commentatoren als de analisten in talkshows achteraf een hoop te vertellen
Het leuke daarvan is natuurlijk wel dat geen ploeg of renner er op kan anticiperen dus qua innovatieve mag die wat mij betreft meedoen. (Voor zover dat al niet zo was….)
Het leuke daarvan is natuurlijk wel dat geen ploeg of renner er op kan anticiperen dus qua innovatieve mag die wat mij betreft meedoen. (Voor zover dat al niet zo was….)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"
…"