Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott Addict RC opbouwtopic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mar 2022 07:33

Op veler verzoek een opbouw topic.

Een nieuwe fiets

Na bijna 6 jaar op mijn trouwe Chinees werd het tijd voor wat nieuws. Maar wat? Frames en fietsen zijn nauwelijks leverbaar, om over groepen nog maar te zwijgen. Daarbij ben ik ook nog eens verschrikkelijk kieskeurig: alles moet "kloppen". Ik had eigenlijk besloten nog een jaartje verder te rijden op de HAVANA.

Toch keek ik al een tijdje met een schuin oog naar de Scott Addict RC. Een frame dat voor mij veel op meerdere punten aansprak. De geometrie ligt me, en het semi-aero uiterlijk bevalt me wel. Over de 2021 paintjobs was ik echter niet zo enthousiast. Wit en geel (bah), zwart (saai). De enige kleur die ik enigszins OK vond is groen/zwart maar dat associeer op de één of andere manier meer met een gravelracer.

En toen liep ik vorige week eventjes bij de lokale Scott dealer naar binnen zag daar de nieuwe grijs/blauwe paintjob. Er zit een spikkel in en dat maakt het (IMO) erg mooi. Helaas hadden ze mijn maat niet, maar via een tip van het forum vond ik er eentje bij Rabbit Bikestore.

Gisteren heb ik de fiets opgehaald. Helaas mag de Scott niet ongemonteerd afgeleverd worden. Daarom moest de boel eerst opgebouwd worden om vervolgens door mijzelf weer compleet afgebouwd te worden... Lekker efficiënt wel *not*. De fiets is geleverd met een Ultegra 11sp groep, budget Syncros wielen, Schwalbe One banden, een Syncros zadel, stuurpen en stuur.

Dit is 'm (let niet op de afstelling, is op mijn verzoek namelijk niet gedaan)

Afbeelding

Uiteindelijke opbouw
Frame: Scott Addict RC 40 XL blauw/grijs
Shifters: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Derailleurs: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Ketting: Shimano Ultegra 12sp 8100
Cassette: vlak terrein 11-28 RYET (Dura Ace is niet te krijgen, dus Ali) en bergen 11-32 Ultegra 8100
Crankstel: Shimano Ultegra 12sp 8100
Stuurpen: Syncros. En dat zou ik graag veranderen want deze weegt ongeveer 6 kg.
Stuur: twijfel over een Darimo. Of toch gewoon een Ritchey?
Zadelpen: Syncros
Wielen: 45 mm LightBicycle velgen met Extralight naven en CX-ray spaken (via Van Speyk)
Banden: 28 mm Schwalbe One tubeless
Bidonhouders: Tune Wasserträger 2.0
Discs: Galfer Fixed 6-bolt 160/140 (helaas moet je vooraan verplicht 160 nemen)
Zadel: Berk Lupine padded (via @Rene)
Pedalen / PM: BePro Favero duo (reeds in mijn bezit)
Steekassen: J&L
Status

Gisteren avond heb ik de complete fiets gedemonteerd. De Ultegra-groep zit in een doos en is klaar voor een nieuwe eigenaar. Ik heb inmiddels de 12 speed groep van Jansen Wielersport al binnen:

Afbeelding

Toch zal het monteren grotendeels nog moeten wachten. De interne kabels in dit frame zijn niet heel makkelijk te leggen, dus daar heb ik eerst een Parktool IR-2 set voor besteld. Dat is sowieso niet zo'n probleem, want ik ga er voorlopig toch niet op rijden.

Dit is de huidige voortgang:

Afbeelding

Twijfel

Waar ik nog niet over uit ben is de cockpit. De standaard stuurpen weegt maar liefst 280 gram :shock: Ook het stuur is met 334 gr veel te zwaar. Ik weet nog niet precies hoe ik dit wil oplossen. De geïntegreerde oplossing van Scott zelf is in ieder geval geen oplossing, want ik wil losse componenten.
Laatst gewijzigd door havana op 12 mar 2022 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 mar 2022 08:24

Die stuurpennen voor geintegreerde kabel systemen lijken allemaal vrij zwaar. En dat het dan een 1 1/4 maat is helpt ook niet mee. Een deda vinci doet volgens deda zelf ook al 210 gram, maar dat zou dan toch al 70 gram kunnen schelen. Het deda DCR systeem is wel compatible met het scott frame ( volgens de website ). Maargoed je syncross stem zou volgens de data ook 240 moeten wegen... dus daar gaat al iets mis.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mar 2022 08:34

Als je een gewone stuurpen pakt en je Dremelt een sleuf onderin ben je er volgens mij ook. Alleen heb je dan denk ik wel een nieuwe tandartsverzekering nodig :D

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 12 mar 2022 08:44

Ben benieuwd naar het resultaat. Lijkt iig een mooie fiets te worden. Scott spreekt mij ook al een tijdje aan. Veel plezier met de bouw en moeilijke keuzes, vooral wat je zelf ook al aangeeft de stuuropbouw.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mar 2022 08:52

Ik heb Van Vught eens een mail gestuurd. Misschien kan hij iets maken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 mar 2022 09:35

Lijkt me weinig kosteneffectief stuurpennen lijken me toch onderdelen die je liever niet zonder te testen in elkaar draait.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 mar 2022 09:51

Edwin v Vugt kan veel maken, goed adres!
Voor een licht stuur kan ik je een 3T Ernova LTD/3T Ernova team stealth aanbevelen, 42cm, 180gr/198gr.
Ik heb die op m'n Foil en m'n Addict gravelbike en ben er zeer content mee.
Icm de Deda Vinci stuurnok ga je al een hoop grammen winnen!
Of een complete Deda Combo zoals eerder gepost.
Laatst gewijzigd door scottpch op 12 mar 2022 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 mar 2022 09:54

Heb je bij het verwijderen van de kabels een liner meegetrokken of ga je ze weer helmaal opnieuw moeten trekken?
Zeker als het bracket laat zitten, maak je het jezelf makkelijker.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 mar 2022 10:23

Wordt een mooi project! Ga ik zeker volgen 🙂
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 12 mar 2022 10:47

Leuk! De kleurstellingen van de 2022 versie zijn zeker interessant, zag je post ook op WW voorbij komen :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mar 2022 11:55

pino schreef: 12 mar 2022 09:54 Heb je bij het verwijderen van de kabels een liner meegetrokken of ga je ze weer helmaal opnieuw moeten trekken?
Zeker als het bracket laat zitten, maak je het jezelf makkelijker.
Nee maar voor de versnellingskabels is dat ook niet relevant. Ik ga van mechanisch naar Di2 dus de kabels moeten naar de zadelpen toe en niet naar het stuur. Met die IR-2 set van Parktool hoop ik de kabels wel te kunnen trekken zonder het BB te hoeven verwijderen.

Voor een licht stuur kan ik je een 3T Ernova LTD/3T Ernova team stealth aanbevelen, 42cm, 180gr/198gr.
Hebben die wel een gat in het midden van het stuur?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mar 2022 11:58

Daarom is AXS zo makkelijk ;-)
Less is bore

Plaats reactie