Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Ötztaler Radmarathon 2022

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 11 mar 2022 16:39

De loting was vandaag en wonder boven wonder zit ik erin!
Dit wordt mijn eerste deelname en ik ben heel benieuwd. Eigenlijk heb ik de focus op de eind juni / begin juli (Maratona en Tour Transalp) dus de uitdaging zal zijn om niet al in te kakken qua training en motivatie.

Grtz

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 11 mar 2022 18:49

Nu alvast heel veel succes !
En maar hopen op goed weer 😉

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 11 mar 2022 20:14

De mooiste maar ook de zwaarste cyclo die ik gereden heb.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mar 2022 08:10

Fantastische cyclo. Erg zwaar, zeker niet de allerzwaarste maar wel één van de zwaarste. Van de grote drie sowieso de zwaarste.

Organisatie is fantastisch. Het ontbreekt je werkelijk aan niks. Stops zijn ruim ingericht en hebben van alles (al zal dat voor een topper als Erik niet relevant zijn). Bovenop de Brenner worden de meeste toppers trouwens bevoorraad. Autovrij parcours!

Deelnemersveld is vooral Duitstalig, en redelijk veel Italianen. Veel deelnemers die al jaren meedoen en weinig andere cyclo's kennen (wat jammer is). Bij de toppers ligt het niveau hoger dan waar ook in Europa. Jongens die in de Maratona podium rijden worden hier zo maar 10e of lager.

Weer is een dingetje. Het lijkt alsof er bij deze cyclo maar twee weertypes mogelijk zijn: heel nat/koud of héél warm. Iets ertussen in is zeldzaam. Vorig jaar was een natte/koude editie met heel veel uitvallers en DNS. Neem dus veel kleding mee naar Oostenrijk!

Parcours. Je begint met een afdaling door het dal naar Oetz. Daar kun je flink snelheid maken. Dan volgt de Kühtai. Een taai kreng met steile passages. Onregelmatig. Bij de toppers wordt hier de eerste schifting al gemaakt. Bovenop bevoorrading. Pijlsnelle afdaling waar je makkelijk 100 km/h kunt halen. Dan een vlak stuk door Innsbruck. De Brenner is een tempocol, grotendeels buitenbladwerk (zeker voor de toppers). Hier demarreren is dom, gewoon een groep zoeken. Alleen de laatste paar km zijn iets serieuzer.

Na de afdaling volgt de Jaufenpas. Dat is een verlengde Télégraphe. Prima te doen. Een km (ofzo) voor de top weer bevoorrading waar je trouwens ook een rugzak kunt achterlaten. Afdaling is technisch en het wegdek is slecht (je rijdt in Italië). Daarna volgt het klapstuk: de Timmelsjoch of Passo Rombo zoals de Italianen zeggen. 29 km ellende. Zeer onregelmatig. Steile passages en minder steile passages. Halverwege bevoorrading. En dan de laatste 8 km is het echt sterven (al is de laatste km dan weer te doen).

Dan volgt een heerlijke snelle afdaling (wederom 100 km/uur mogelijk) naar Sölden met onderweg nog één knikje bij Obergurgl.

Het dorp Sölden is niet zoveel, het is eigenlijk maar één rechte weg met huizen en hotels. Weinig sfeer. Wel veel acco te vinden dankzij het skitoerisme. Er is één beklimming die je sowieso moet meepakken en dat is de Rettenbach / Tiefenbach. Eén van Europa's zwaarste! Ook de Timmelsjoch vanaf Sölden is zeker de moeite waard.

Sölden is prima te bereiken via de Fernpas, zonder vignet. Wel je navigatie vanaf Imst instellen op tolwegen vermijden. Scheelt qua tijd niks trouwens.

Nog wat leesvoer

- 7 routes rondom Sölden
- Verslag ORM 2021
- Uitgebreid profiel van de Timmelsjoch
Laatst gewijzigd door havana op 13 mar 2022 09:47, 4 keer totaal gewijzigd.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 mar 2022 08:33

De Otztaler 3x gereden in 2014 voor het laatst, wat Havanna al aangaf wat betreft organisatie en sfeer echt geweldig, ik ging altijd een week.
De hele week ervoor is Solden al in de ban van Otztaler. Veel fietsers, je kan al leuke ritjes maken, niet te zwaar richting Vent.
Tjimmelsjoch vanuit Solden, of in dalende lijn het dal uit naar Otz en terug.

De tocht zelf heeft Havanna al beschreven, vooral de Brenner zorgen dat je in een grote groep zit, lekker meerijden en geen krachten daar verspillen.
De Tjimmelsjoch is echt een verschrikking, 29 kilometer afzien, zeker gezien wat er dan al in de benen zit.
Fietsers daar verdwaasd in de berm en op de vangrails zien zitten, er wordt daar nauwelijks nog gepraat iedereen is bezig met zijn eigen afzien en lijden! Als je eenmaal boven de tunnel inrijd is het leed geleden.
Afzien hoort erbij, eenmaal over de finish in Solden ben je dat weer gauw vergeten. :winkthumb:
Nu ben ik maar een gewone toerfietser, waarschijnlijk ben jij meer topper.

Ik heb maar 1 keer erger afgezien en dat was met de het Alpenbrevet Platin versie.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mar 2022 09:39

Tijdens mijn deelname zat ik trouwens in Hotel Tyrol (met @csteenbe). Prima hotel, alleen personeel vond ik onvriendelijk.

Paar weken geleden zat ik tijdens een skitrip in Hotel Vaya. Net even iets luxer (en duurder). Beter ontbijt en vriendelijk personeel.

Allebei zijn dichtbij de start.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 13 mar 2022 13:10

Kijk, dit is goede info!! Het zal een hit and run cyclo worden met de camper. Ik denk qua bevoorrading dat ik afhankelijk zal zijn van de organisatie en niemand langs het parcours heb, en voor wat verstopte bidons langs de route is geen tijd. Maar goed, heb het idee dat alleen in het eerste deel van de cyclo je afhankelijk van een groepje bent en na de Brenner zal het ieder voor zich zijn.

Thanks!

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 14 mar 2022 17:04

2022 wordt mijn vierde deelname. De Ötzi heeft inderdaad een bepaalde cultstatus, vooral in het Duitstalige. Ken mensen die hem al 15x of zo gereden hebben.
Het weer kan inderdaad een dingetje zijn. 2018 bijna de hele rit in de regen gereden. Halfbevroren de Kühtai naar beneden was geen pretje.
De organisatie is idd top.
De rit van Sölden naar Oetz is zeer chaotisch, iedereen wil zo snel mogelijk bij de eerste klim aankomen.
Ikzelf hou niet van de Jaufenpas. Op een of andere manier loopt hij voor mij gewoon niet. Timmelsjoch is gewoon 28km afzien.
Ikzelf rij op Donderdag naar Sölden, maandags weer terug. Zoals gezegd. Sölden zelf is niet spectaculair.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 14 mar 2022 17:55

havana schreef: 13 mar 2022 08:10
Deelnemersveld is vooral Duitstalig, en redelijk veel Italianen. Veel deelnemers die al jaren meedoen en weinig andere cyclo's kennen (wat jammer is). Bij de toppers ligt het niveau hoger dan waar ook in Europa. Jongens die in de Maratona podium rijden worden hier zo maar 10e of lager.



Ik denk overigens dat het omgekeerd ook telt: jongens die hier top 10 rijden zijn niet vanzelfsprekend ook top 10 in de DM of Marmotte. Er is gewoon een groot verschil in een cyclo van 7 of van 5 uur. Het pure W/kg op FTP is denk ik wat minder belangrijk hier maar fatigue resistance veel meer doorslaggevend.

Grtz

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mar 2022 18:14

Eens, zo'n jongen als De Marchi (2x tweede) is er echt eentje van de lange adem. Die breekt in de Maratona geen potten. Terwijl een Cini hier duidelijk tekort kwam (zo ook Alleman), terwijl die in de wat kortere cyclo's altijd podium rijden.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 15 mar 2022 10:15

De Timmel is lang, maar kent halverwege ook een vlak gedeelte. Om die reden deel ik 'm voor mijzelf op in twee klimmen. Puur een mentaal dingetje. De '1e' klim valt qua stijgingspercentages nog wel mee en is wat onregelmatiger. Bij mooi weer maakt vooral de hitte het erg zwaar. Ik rijd dan ook het liefst links van de weg om afstand te houden van de hete stenen muur. Die geeft nog eens extra warmte af. Gelukkig wordt het vanzelf koeler als je blijft klimmen. De '2e' klim is het meest steil. Daar is het gewoon doortrappen en afzien. Altijd super blij als ik bij de tunnel ben. De afdalingen zijn grandioos en gelukkig ligt er in de afdaling van de Jaufen grotendeels nieuw asfalt. Prachtige cyclo!

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 04 mei 2022 11:36

Ze gaan de route aanpassen voor 2022!
https://www.dererker.it/de/news/18097-o ... l.html?p=1

Is blijkbaar maar een kleine wijziging rond om Sterzing richting de Jaufenpass.
Er wordt ook gesproken over een verplaatsing van de Ötzi op de calender (Juli) maar dat is pas voor de volgende edities.

Plaats reactie